The debate in the Social Sciences on the process of environment and development of the internet
DOI:
10.46551/alt0401202206Keywords:
Internet, sociabiliby, identityAbstract
Since its inception, the internet has revolutionized life in society. Digital platforms have presented themselves as ubiquitous in the contemporary capitalist scenario. Establishing themselves as virtual spaces for social interaction, disseminating news, buying and selling products, sharing videos and music, archiving documents and intermediating services, platforms have had significant impacts on today's society. In this article, we aim to reflect on the main elements of the debate on the Internet developed in the social sciences, since its emergence and development, as well as the way it has been used today. This subject is extremely relevant to society, since it has an impact on people's lives. Faced with such a complex and comprehensive topic, we brought the discussion through a literature review. In this debate, it was about the emergence and expectatiosn about the impacts of this tool, especially with regard to identity and sociability.
Downloads
References
BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulações. Lisboa: Relógios D’Agua, 1991, apud COELHO, Cláudio P. Novais. A comunicação virtual segundo Lévy e Baudrillard: uma visão crítica. Communicare, v. 2, n.1,2002.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
CARR, N. A Geração Superficial: o que a Internet está fazendo com nossos cérebros. Rio de Janeiro: Agir, 2011 apud HIRAYAMA, M. S. As transformações sociais desencadeadas pela Internet e redes sociais nos Universos Analógico e Digital. Anagrama, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 1-13, 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anagrama/article/view/78994. Acesso em: 8 nov. 2021.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. v. I, São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CASTELLS, Manuel. A Galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Tradução Maria Luiza X. de A. Borges; revisão Paulo Vaz. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
DI MAGGIO, Paul; HARGITTAI, Eszter; NEUMAN, W. Russell; ROBINSON, John P. The Internet's effects on society, Annual Reviews of Sociology, 2001 apud CASTELLS, Manuel. A Galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Tradução Maria Luiza X. de A. Borges; revisão Paulo Vaz. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
GIL, Antônio C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
HIRAYAMA, M. S. As transformações sociais desencadeadas pela Internet e redes sociais nos Universos Analógico e Digital. Anagrama, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 1-13, 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anagrama/article/view/78994. Acesso em: 8 nov. 2021.
KRAUT, R. Patterson; M, LUNDMARK, V.; KIESLER, S.; MUKHOPADHYAY, T.; SCHERLIS, W. Internet paradox: A social technology that reduces social involvement and psychological well-being. American Psychologist. v. 53, nº 9, pp. 1017-1031, 1998.
LÉVY, Pierre. O Que é virtual? Rio de Janeiro: Editora 34, 1996. apud COELHO, Cláudio P. Novais. A comunicação virtual segundo Lévy e Baudrillard: uma visão crítica. Communicare, v. 2, N.1,2002
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34 Ltda. (edição brasileira), 1999.
MATURANA, Humberto. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Editora
UFMG, 2001, apud HIRAYAMA, M. S. As transformações sociais desencadeadas pela Internet e redes sociais nos Universos Analógico e Digital. Anagrama, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 1-13, 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anagrama/article/view/78994. Acesso em: 8 nov. 2021.
NIE, N. H.; ERBRING, L. Our shrinking social universe. Public Perspective, v. 11, nº 3, pp. 44-45, 2000.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Relatório Internet e direitos humanos de 2011. Disponível em https://brasil.un.org/pt-br/74901-artigo-Internet-e-direitos-humanos. Acesso em: 21 jan. 2021.
RAZZOUK, Denise. Dependência da Internet: uma nova categoria diagnóstica? Psychiatry on line Brasil, v.3. n.3, 1998. Disponível em https://www.polbr.med.br/ano98/dpnet.php acesso em 17 dedezembro de 2021
RODRIGUES, Adriano. Comunicação e cultura: a experiência cultural na era da informação. Porto: Ed. do Porto, 1994.
SILVA, Thayse de Oliveira; SILVA, Lebiam Tamar Gomes. Os impactos sociais, cognitivos e afetivos sobre a geração de adolescentes conectados às tecnologias digitais. Revista de Psicopedagogia, São Paulo, v. 34, n. 103, p. 87-97, 2017.
VAZ, Conrado Adolpho. Google Marketing: o guia definitivo do marketing digital. São Paulo: Novatec Editora, 2007.
WELLMAN, Barry (1979) “The community question”, American Journal of
Sociology, 84, p.1201-3, apud CASTELLS, Manuel. A Galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Tradução Maria Luiza X. de A. Borges; revisão Paulo Vaz. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alteridade Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Nesta revista, os direitos autorais para artigos publicados são do(s) autor(es), sendo os direitos da primeira publicação pertencentes à Revista Alteridade. Os artigos são de acesso público, de uso gratuito, de atribuições pr´óprias, de atribuições educacionais e de aplicações não comerciais.