The structural crisis of capital in the era of the neoliberal State: implications for Educational Policy

Authors

DOI:

10.46551/alt0601202401

Keywords:

Crise estrutural do capital; Estado; Neoliberalismo; Educação.

Abstract

The article aims to discuss the structural crisis of capital in the era of the Neoliberal State, exposing its main consequences for the field of education. To this end, a bibliographical research was carried out on the theme of the crisis of structural capital, the neoliberal State and education, in the field of theoretical production of Marxism and education, produced in contemporary times. We start from the analysis that, throughout the 20th century, the logic of capital accumulation expanded in an uncontrollable way to all dimensions of life, deepening the disjunction between production aimed at human needs and that aimed at the self-reproduction of capital. Therefore, the capital crisis is structural, as it affects all dimensions of life – economy, nature, politics, social rights and culture; and global because its reach, although it covers each territory differently, is global. The neoliberal State has a subsidiary function to capital. It was found that the result of the structural crisis of capital in the educational field is the cultivation of an individualistic subjectivity, which embodies effort, dedication and generalized competition with oneself and with others as a life project. Therefore, the challenge of giving new meaning to the place of education as a formative activity in the relationship between work-nature-society is urgent.

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Author Biographies

Amanda Aparecida Marcatti, UFVJM

Professora do curso de Pedagogia da UVFJM. Doutora em Educação, Conhecimento e Inclusão Social pela Universidade Federal de Minas Gerais, Mestre em Educação, Conhecimento e Inclusão Social pela Universidade Federal de Minas Gerais e graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Ouro Preto. amanda.apmarcatti@ufvjm.edu.br.

Henrique Dumont Pena, UFVJM

Técnico Administrativo em Educação da UFVJM. Mestre em Educação e Docência pela Universidade Federal de Minas Gerais e graduado em História pela Universidade Federal de Minas Gerais. henrique.dumont@ufvjm.edu.br.

Pedro Henrique Chaves Pessanha, UNIFEMM - Centro Universitário

Professor do curso de Psicologia da Universidade Ciências da Vida. Doutor em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Mestre em Psicologia e Psicólogo pela Universidade Federal de São João del-Rei. pedrohcpessanha@gmail.com

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Published

2024-04-22