A IMAGEM DE MAURÍCIO DE SOUSA NA CONSTRUÇÃO NARRATIVA DA TURMA DA MÔNICA JOVEM: SER SOCIAL, AUTOR E NARRADOR
Keywords:
Semiolinguistics; narrative staging; comicsAbstract
In order to tell a story, we need a "story teller" invested with an intentionality, in a certain way, in a given context. Therefore, every story, including
comics, depends on a narrative staging – the process which turns a story into a narrated universe. In this perspective, this article intends to study the organization of the narrative staging in the work Monica Teen, by Maurício de Sousa, a respected Brazilian cartoonist, analyzing how the author 's image is constructed as a social being, a cartoonist and a narrator, besides the configuration of his idealized reader and the real reader. The main theoretical basis of this research is the Semiolinguistic Theory of Patrick Charaudeau.
Downloads
References
BARTHES, Roland. Introdução à análise estrutural da narrativa. In: Análise
estrutural da narrativa. BARTHES, Roland [et. al.]. Tradução de Maria Zélia
Barbosa Pinto. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
BRAIT, Beth. A personagem. 8. ed. 3ª reimp. São Paulo: Ática, 2010.
CAGNIN, Antonio Luiz. Os quadrinhos: linguagem e semiótica: um estudo
abrangente da arte sequencial. 1 ed. São Paulo: Criativo, 2014.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das Mídias. 1ª ed., 1ª reimpressão. São Paulo:
Contexto, 2007.
______. Linguagem e discurso: modos de organização. 1ª ed., 1ª reimpressão.
São Paulo: Contexto, 2009a.
CHARAUDEAU, 2009b.
Revista Araticum
Programa de Pós-graduação em Letras/Estudos Literários da Unimontes
v.19, n.1, 2019. ISSN: 2179-6793
______. Identidade social e identidade discursiva, o fundamento da competência
comunicacional. In: PIETROLUONGO, Márcia. (org.) O trabalho da tradução. Rio
de Janeiro: Contra Capa, 2009b. p. 309-326.
EISNER, Will. Narrativas Gráficas. São Paulo: Devir, 2005.
FEIJÓ, Mário. Quadrinhos em ação: um século de história. São Paulo: Moderna,
GANCHO, Cândida Vilares. Como analisar narrativas. 9. ed. São Paulo: Ática,
MCCLOUD, Scott. Desenhando quadrinhos. São Paulo: M. Books do Brasil, 2008.
MELLO, Renato de. Teatro, gênero e Análise do Discurso. In: MACHADO, I. L;
MELLO, R. (org.). Gêneros: reflexões em Análise do Discurso. Belo Horizonte:
NAD/FALE/UFMG, 2004. p. 87-106.
RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2010.
SOUSA, Maurício. Turma da Mônica Jovem, nº 2. “A aventura continua!”. São
Paulo: Panini Brasil, setembro de 2008.
______. Turma da Mônica Jovem, nº 3. “4 dimensões mágicas”. São Paulo: Panini
Brasil, outubro de 2008.
______. Turma da Mônica Jovem, nº 15. “Monstros do ID – parte 1”. São Paulo:
Panini Brasil, março de 2009.
______. Turma da Mônica Jovem, nº 25. “Desafio sobre patins”. São Paulo: Panini
Brasil, agosto de 2010.
______. Turma da Mônica Jovem, nº 28. “O aniversário de 15 anos da Marina –
parte 3 de 3”. São Paulo: Panini Brasil, novembro de 2010.
______. Turma da Mônica Jovem, nº 50. “O casamento do século”. São Paulo:
Panini Brasil, outubro de 2012.
TANCINI, Pedro Ernesto Gandine. O mangá e a Turma da Mônica Jovem:
processos de interculturalidade. São Paulo: ESPM. Trabalho de Conclusão de
Curso em Comunicação Social (Publicidade e Propaganda) da Escola Superior de
Propaganda e Marketing, São Paulo, SP, 2012. 84 f.
VERGUEIRO, Waldomiro. A linguagem dos quadrinhos: uma “alfabetização”
necessária. In: RAMA, A.; VEGUEIRO, W. (orgs.). Como usar as histórias em
quadrinhos na sala de aula. 4 ed. São Paulo: Contexto, 2012b. p. 31-64
Published
Versions
- 2020-07-19 (3)
- 2020-07-19 (2)
- 2020-07-19 (1)