This is an outdated version published on 2020-07-19. Read the most recent version.

A IMAGEM DE MAURÍCIO DE SOUSA NA CONSTRUÇÃO NARRATIVA DA TURMA DA MÔNICA JOVEM: SER SOCIAL, AUTOR E NARRADOR

Authors

  • Glayci Kelli Reis da Silva Xavier Universidade Federal Fluminense

Keywords:

Semiolinguistics; narrative staging; comics

Abstract

In order to tell a story, we need a "story teller" invested with an intentionality, in a certain way, in a given context. Therefore, every story, including
comics, depends on a narrative staging – the process which turns a story into a narrated universe. In this perspective, this article intends to study the organization of the narrative staging in the work Monica Teen, by Maurício de Sousa, a respected Brazilian cartoonist, analyzing how the author 's image is constructed as a social being, a cartoonist and a narrator, besides the configuration of his idealized reader and the real reader. The main theoretical basis of this research is the Semiolinguistic Theory of Patrick Charaudeau.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, Roland. Introdução à análise estrutural da narrativa. In: Análise

estrutural da narrativa. BARTHES, Roland [et. al.]. Tradução de Maria Zélia

Barbosa Pinto. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

BRAIT, Beth. A personagem. 8. ed. 3ª reimp. São Paulo: Ática, 2010.

CAGNIN, Antonio Luiz. Os quadrinhos: linguagem e semiótica: um estudo

abrangente da arte sequencial. 1 ed. São Paulo: Criativo, 2014.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das Mídias. 1ª ed., 1ª reimpressão. São Paulo:

Contexto, 2007.

______. Linguagem e discurso: modos de organização. 1ª ed., 1ª reimpressão.

São Paulo: Contexto, 2009a.

CHARAUDEAU, 2009b.

Revista Araticum

Programa de Pós-graduação em Letras/Estudos Literários da Unimontes

v.19, n.1, 2019. ISSN: 2179-6793

______. Identidade social e identidade discursiva, o fundamento da competência

comunicacional. In: PIETROLUONGO, Márcia. (org.) O trabalho da tradução. Rio

de Janeiro: Contra Capa, 2009b. p. 309-326.

EISNER, Will. Narrativas Gráficas. São Paulo: Devir, 2005.

FEIJÓ, Mário. Quadrinhos em ação: um século de história. São Paulo: Moderna,

GANCHO, Cândida Vilares. Como analisar narrativas. 9. ed. São Paulo: Ática,

MCCLOUD, Scott. Desenhando quadrinhos. São Paulo: M. Books do Brasil, 2008.

MELLO, Renato de. Teatro, gênero e Análise do Discurso. In: MACHADO, I. L;

MELLO, R. (org.). Gêneros: reflexões em Análise do Discurso. Belo Horizonte:

NAD/FALE/UFMG, 2004. p. 87-106.

RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2010.

SOUSA, Maurício. Turma da Mônica Jovem, nº 2. “A aventura continua!”. São

Paulo: Panini Brasil, setembro de 2008.

______. Turma da Mônica Jovem, nº 3. “4 dimensões mágicas”. São Paulo: Panini

Brasil, outubro de 2008.

______. Turma da Mônica Jovem, nº 15. “Monstros do ID – parte 1”. São Paulo:

Panini Brasil, março de 2009.

______. Turma da Mônica Jovem, nº 25. “Desafio sobre patins”. São Paulo: Panini

Brasil, agosto de 2010.

______. Turma da Mônica Jovem, nº 28. “O aniversário de 15 anos da Marina –

parte 3 de 3”. São Paulo: Panini Brasil, novembro de 2010.

______. Turma da Mônica Jovem, nº 50. “O casamento do século”. São Paulo:

Panini Brasil, outubro de 2012.

TANCINI, Pedro Ernesto Gandine. O mangá e a Turma da Mônica Jovem:

processos de interculturalidade. São Paulo: ESPM. Trabalho de Conclusão de

Curso em Comunicação Social (Publicidade e Propaganda) da Escola Superior de

Propaganda e Marketing, São Paulo, SP, 2012. 84 f.

VERGUEIRO, Waldomiro. A linguagem dos quadrinhos: uma “alfabetização”

necessária. In: RAMA, A.; VEGUEIRO, W. (orgs.). Como usar as histórias em

quadrinhos na sala de aula. 4 ed. São Paulo: Contexto, 2012b. p. 31-64

Published

2020-07-19 — Updated on 2020-07-19

Versions