YVY MARAE ‟Y-terra de outrora: da terra profana à terra sagrada guarani Mbyá da Amazônia paraense

YVY MARAE ‟Y land of once: from the profane land to the sagrada earth guarani Mbyá of the Amazon in Pará

Authors

  • Rosalvo Ivarra Ortiz Universidade Federal da Grande Dourados
  • Almires Martins Machado Universidade Federal do Pará

Keywords:

Guarani, Amazônia, Cosmologia.

Abstract

There is a dichotomy about the extent to which internalization, dispersion, and the Guarani walk in the post-conquest periods occurred only under the sign of "reaction" to it or other inquiries, such as internal dissensions or cosmological motivation, as well as whether Oguatá) occurred before the arrival of the European colonizers and if they happened, what were the reasons? Thus, this article seeks to analyze, from the perspective of anthropology, the way in which Mbya religious leaders fulfill the dreams of Nhanderú Ete, originating the journey towards the Land Without Evil, the Yvy Mother "Y, return to the place of occupation of formerly or to the land designated by Nhanderú, with which it maintains historical ties of struggle. Conflicts intensify with the demarcation / extension of territories or land to Guarani Mbya, as in the case of Pará, who have walked for about a hundred years until they find the land where to exercise the correct way of living; dissent potentiates ethnocentrism, discrimination, racism, the stigma of being an Indian, bugre, lazy, alcoholic, "inferior race." The research deals with the way they "choose", "adopt", "retake", re-signify, reterritorialize, guaranize the land where they paused the walk. This article is the result of an ethnographic and bibliographical research carried out between the Guarani Mbyá of Pará- In this way, the new ethnographic research proved that there are significant differences between the Guarani ethnicities such as Nimuendajú, Shaden, Clastres, Meliá, Chamorro and Litaiff. the Guarani cosmologies (Mbyá, Kaiowá and Ñandeva), although they have some similarities. Therefore, it was evident that the Mbyá are always contextualized with the search of the land free from evil.

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Author Biographies

Rosalvo Ivarra Ortiz, Universidade Federal da Grande Dourados

Possui graduação em Licenciatura plena em Ciências Sociais pela Faculdade de Ciências Humanas da Universidade Federal da Grande Dourados- FCH/UFGD. Atualmente é acadêmico do Mestrado em Antropologia Sociocultural- {Linha de Pesquisa: Arqueologia, Etno-História e Patrimônio Cultural} pela mesma instituição de ensino, com início em 2017. É membro do grupo de pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ) GIPEDAS - "Grupo Iberoamericano para Pesquisa e Difusão da Antropologia Sócio-Cultural". Possui artigos publicados no Brasil e na Europa. Filho de indígena Guarani. Pesquisa arte, memória e cosmologia Guarani em Mato Grosso do Sul.  Bolsista: FUNDECT/MS

Almires Martins Machado, Universidade Federal do Pará

Graduado em Direito pelo Centro Universitário da Grande Dourados (UNIGRAN, 2004), Mestrado em Direitos Humanos pela Universidade Federal do Pará (UFPA) 2009. Doutor em Antropologia pela Universidade Federal do Pará (UFPA), 2015. Membro do Núcleo Jurídico do Instituto Indígena Brasileiro para a Propriedade Intelectual (INBRAPI). Pertencente à Etnia Guarani e Terena.

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Published

2020-04-06

How to Cite

Ivarra Ortiz, R. ., & Martins Machado, A. . (2020). YVY MARAE ‟Y-terra de outrora: da terra profana à terra sagrada guarani Mbyá da Amazônia paraense: YVY MARAE ‟Y land of once: from the profane land to the sagrada earth guarani Mbyá of the Amazon in Pará. Argumentos - Revista Do Departamento De Ciências Sociais Da Unimontes, 15(2), 222–249. Retrieved from https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/article/view/1832

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Artigos