A legacy in public education: Brizola and the Special Education Program in Rio de Janeiro
DOI:
10.46551/issn.2527-2551v19n1p76-93Keywords:
Brizola, Educação, Educação IntegralAbstract
In 1982, Leonel Brizola was elected governor of the State of Rio de Janeiro. When he was sworn in in 1983, he started an impacting policy in education: the creation of the Centros Integrados de Educação Pública, the CIEP's. Studying Brizola's role in the formulation of the program, its impacts and questionings, is the main axis of this article. To this end, the article will be structured as follows: The resumption of democratization in the country and the context of the 1982 elections. Highlighting the impact on the process of political opening the meaning of Brizola's victory. The role of Rio de Janeiro as an important center for the diffusion of educational projects throughout the history of Brazil. Understand how the Brizola government sought not only to retake the leading role of Rio de Janeiro, but also to put the importance of public education back on the political agenda. The construction of the program and its receptivity will be the last axis of analysis in the article.
Downloads
References
BOMENY, Helena. Os intelectuais da educação. RJ: Jorge Zahar, 2001.
BOMENY, Helena. Salvar pela escola. O Programa especial de Educação. Lisboa, Sociologia, Problemas e Práticas, nº 55, pp. 41-67, 2007.
DALLABRIDA, Norberto. A Reforma Francisco Campos e a modernização nacionalizada do ensino secundário. Educação, Porto Alegre, v. 32, nº 2: p. 185-191, 2009.
FARIA, Lia C. de; VIEIRA DA SILVA, Rosemaria J. Uma experiência escolar fluminense: Histórias e narrativas do I Programa Especial de Educação (1983-1987). In: Criar Educação, V. 2, Nº1, 2013.
MAURÍCIO, Lúcia Velloso. Escola pública de horário integral: Representações do jornal O Globo. Educação e Realidade, vol. 34, n 3, 2009.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Escolas na vitrine: Centros Integrados de Educação Pública (1983-1987). Estudos Avançados, Vol. 15, Nº 42, 2001.
MOREIRA, Luiza silva e SOARES, Antonio Jorge Gonçalves. Entre defesas e críticas aos Centros Integrados de Educação Pública. Revista Contemporânea de Educação, v. 14, nº 30, 2019.
VIEIRA, Fernando Antonio da Costa. O Rio e o projeto de educação nacional. In: VIEIRA, Fernando Antonio da Costa e ROEDEL, Hiran (orgs.). Rio de Janeiro: Panorama sociocultural. RJ: Ed. Rio, 2004.
VILLELA, Heloísa, A Primeira Escola Normal do Brasil. In: NUNES, Clarice. O passado sempre presente. Campinas, Cortez, 1992.
RIBEIRO, Darcy. O Livro dos CIEPS. Rio de Janiero: Bloch, 1986.