“más que objetos”: dos líderes e investigadores tupinambá en busca de sus “ancestros” en Francia

Authors

  • Glicéria Tupinambá Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Jéssica Tupinambá Faculdade de Tecnologia e Ciências
  • Nathalie Pavelic Université Paris 8 https://orcid.org/0000-0002-1197-7146

DOI:

10.46551/issn.2527-2551v21n1p.250-278

Keywords:

Tupinambá cloaks; Human-non-human interaction; access to cultural heritage; European museums; female protagonism

Abstract

Through the experiences of Glicéria, Jéssica Tupinambá and Nathalie Pavelic, the article highlights the importance of access to the usurped cultural heritage of indigenous peoples to revitalize the ancestral memory of indigenous peoples. The case of Tupinambá cloaks preserved in European institutions is discussed more particularly, emphasizing the need for access and repatriation policies that respect the rights and desires of communities. The role of the enchanted in Tupinambá cosmology and their influence on the production of new cloaks are analyzed, illustrating the constant interaction between humans and other-than-humans in Tupinambá culture. The text criticizes the discrepancy between museums' decolonial discourses and their conservative practices, and draws attention to female protagonism in leading repatriation negotiations and cultural production. This case study highlights the complex negotiations between indigenous peoples and museums, highlighting the indigenous perspective in a global debate on cultural heritage, restitution/repatriation/return and ancestral memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Glicéria Tupinambá, Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Leader of the Tupinambá community of Serra do Padeiro (Tupinambá Indigenous Land of Olivença), Master's student in Social Anthropology at the National Museum, Federal University of Rio de Janeiro (MN/UFRJ), Brazil.

Jéssica Tupinambá, Faculdade de Tecnologia e Ciências

Leader of the Tupinambá community of Serra do Padeiro (Tupinambá Indigenous Land of Olivença), Law student at the Faculty of Technology and Sciences (FTC), Brazil. Specialisation in State and Law of Traditional Peoples and Communities from the Federal University of Bahia (UFBA), Brazil.

Nathalie Pavelic, Université Paris 8

Capes-Cofecub Postdoctoral Fellow "Gender threatens (N)do", Laboratoire d'Études de Genre et de Sexualité (LEGS), Université Paris 8, France.

References

ALARCON, Daniela Fernandes. 2022. O retorno dos parentes. Mobilização e recuperação territorial entre os Tupinambá da Serra do Padeiro, sul da Bahia. Rio de Janeiro: LACED.

ALARCON, Daniela Fernandes. 2019. O retorno da terra: as retomadas na aldeia tupinambá da Serra do Padeiro, Sul da Bahia. São Paulo: Editora Elefante.

ANDRADE, Ugo Maia. 2008. Memória e diferença: os Tumbalalá e as redes de trocas no submédio São Francisco. São Paulo: Humanitas.

ANTENORE, A. "Somos tupinambás, queremos o manto de volta", Folha de S. Paulo, Ilustrada, 1o jun. 2000. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq0106200006.htm>.

BARCELOS NETO, Aristoteles. “Rituais para brancos e coleções etnográficas: As relações dos wauja com os museus e a subjetivação dos objetos”. 3ª Sebrmus. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjdror0w8SEAxUvrZUCHQ65DUAQFnoECBYQAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.sebramusrepositorio.unb.br%2Findex.php%2F3sebramus%2F3Sebramus%2Fpaper%2Fdownload%2F821%2F375&usg=AOvVaw0_2Vl9EuS-oFmiGig4hQX6&opi=89978449

BUONO, Amy. 2018. “"Seu tesouro são penas de pássaro": arte plumária tupinambá e a imagem da América”. Figura: Studies on the Classical Tradition/ Studi sulla Tradizione Classica 6, no. 2 (2018): 13-29.

GONZALO D., Andrés & All. 2022. Patrimonio cultural inmaterial e inclusión social: Aportes para la agenda de desarrollo de la era post-COVID en América Latina y el Caribe.

CAFFÉ, J.; GONTIJO, J. Expor o sagrado: O caso do manto tupinambá na exposição Kwá Yepé Turusú Yuriri Assojaba Tupinambá. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p. 23–47, jan.2023. DOI: 10.20396/ modos.v7i2.8670562. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ ojs/index.php/mod/article/view/8670562.

CARVALHO, Maria Rosário de. 1994. De índios “misturados” a Índios “regimados”. Comunicação apresentada na 19 Reunião da ABA. Niterói.

CARVALHO, Maria Rosário de. 2013, p. 5. Dossiê: Criatividade e protagonismo indígenas, Cadernos de Arte e Antropologia. Vol. 2, No 2.

Césaire,Aimé. 1955 (1re éd. 1950).Discours sur le colonialisme, Paris, Présence africaine.

CLIFFORD, James. 2013. Returns: becoming Indigenous in the twenty-first century. Cambridge: Harvard University Press. UNESCO, 2022.

COUTO, Patricia Navarro de Almeida. 2008. Morada dos encantados: Identidade e religiosidade entre os Tupinambá da Serra do Padeiro, Buerarema, BA . Dissertação de mestrado (Antropologia). Salvador, Universidade Federal da Bahia.

CUMES, Aura 2017. “La cosmovision maya et le patriarcat : une interprétation critique”. Recherches féministes, 30(1), 47–59. https://doi.org/10.7202/1040974ar

DELAMOUR, Carole. 2017. « S’il faut rapatrier tout ce qui est sacré, c’est la terre qui va venir à nous ». Le processus de rapatriement des objets culturels et sacrés des Ilnuatsh de Mashteuiatsh, au Québec. Thèse en Anthropologie. Université de Montréal / Muséum national d’Histoire naturelle de Paris. 2017.

DELAMOUR, Carole. "Introduction : le rapatriement ou la décolonisation des modes d’être en relation." Revue d’études autochtones, volume 51, number 1, 2021–2022, p. 7–16. https://doi.org/10.7202/1092136ar.

ERASMUS (Georges), FLEWWELLING (F. Morris), MERCREDI (Ovide), NICKS (Trudy) & HILL (Tom). 1994 [3e éd.]. Tourner la page : Forger de nouveaux partenariats entre les musées et les Premières Nations. Rapport du groupe de travail sur les musées et les Premières Nations. Ottawa : Association des musées canadiens / Assemblée des Premières Nations.

ESBELL, J. A. 2020. Arte Indígena Contemporânea como armadilha para armadilhas. Galeria Jaider Esbell. Disponível em: http://www.jaideresbell.com.br/site/2020/07/09/a-arte-indigena-contemporanea-como-armadilha-para-armadilhas/.

FERREIRA DA SILVA, Rosivaldo (Cacique Babau). Carta de 26 de julho de 2023 destinada a Rane Willerslev, Diretor do Museu Nacional da Dinamarca.

FRANCO, Marie-Charlotte. La décolonisation et l’autochtonisation au musée McCord (1992-2019). Thèse de doctorat en muséologie, médiation et patrimoine, Université du Québec à Montréal, 2020.

GAUDRY (Adam) & LORENZ (Danielle). 2018. « Indigenization as inclusion, reconciliation, and decolonization: navigating the different visions for indigenizing the Canadian Academy ». AlterNative, 14(3), p. 218-227.

GRÜNEWALD, Rodrigo de A. (Org.). Toré: regime encantando do índio do Nordeste. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2005.

ICOFOM (Comité international pour la muséologie). 2021. « Décoloniser la muséologie : musées, métissages et mythes d’origine », 44e symposium annuel de l’Icofom (Montréal, 15-18 mars 2021, en distanciel).

JESUS DA SILVA, Glicéria. 2022. Arenga Tata Nhee Assojoba Tupinamabá. Tellus, 21, n. 46, p. 323–339. DOI: 10.20435/tellus.v21i46.816.

ONCIUL (Bryony). 2015. Museums, Heritage and Indigenous Voice. Decolonising Engagement. New York: Routledge.

LUGONES, María, 2008. “Colonialidad y Género: hacia un feminismo descolonial”, en: Género y Descolonialidad. Mignolo, W. (comp.). Buenos Aires: Del signo. Género y descolonialidad

PAIVA, Anderson dos Santos. Corpos e Corpus da Poética Ornamental Tupinambá de Olivença. Dissertação de Mestrado. Salvador; Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, 2007.

PAVELIC, Nathalie Le Bouler. 2019. Aprender e ensinar com os Outros: a educação como meio de abertura e de defesa na aldeia Tupinambá de Serra do Padeiro (Bahia, Brasil). Tese de Doutorado. Cultura e Sociedade (Ufba) / Etnologia e Antropologia Social (EHESS).

KÖNIG, Viola ; Benoît de L’ESTOILE, Paula LÓPEZ CABALLERO, Vincent NÉGRI, Ariane PERRIN, Laurella RINÇON et Claire BOSC-TIESSÉ, « Les collections muséales d’art « non-occidental » : constitution et restitution aujourd’hui », Perspective [En ligne], 1 | 2018, mis en ligne le 28 novembre 2018. [En ligne: http://journals.openedition.org/perspective/9059 ; DOI : https://doi.org/10.4000/perspective.9059]

KRMPOTICH, Cara. 2014. The Force of Family: Repatriation, Kinship, and Memory on Haida Gwaii. Toronto: University of Toronto Press

LONETREE (Amy). 2012. Decolonizing Museums: Representing Native America in National and Tribal Museums. Chapel Hill : The University of North Carolina Press.

MAUZÉ, Marie. 2008. « Objet retrouvé, objet rendu. Un cas de restitution exemplaire ». Cahiers du CIÉRA (2) : 67-79.

MAUZÉ, Marie. Trois destinées, um destin; Biographie d’une coiffure kwakwaka’wakw. Gradhiva. Revue d’Anthropologie et d’Histoire des Arts. Vol. 7-2008. Disponível em : https://journals.openedition.org/gradhiva/1084.

MAUZÉ, Marie. 2010. « Domestic and international repatriation – Returning artifacts to First Nations communities in Canada». Zeitschrift für Kanada-Sudien 30 (2): 87-101.

MAUZÉ, Marie, and ROSTKOWKI Joëlle. 2007. « Des objets qui parlent, dansent et mangent. Nouvelles perspectives muséales: statut et sacralisation des objets ». Recherches amérindiennes au Québec 37 (1): 94-96.

NASCIMENTO, Marco Tromboni de S. 1994. “O tronco da Jurema”: ritual e etnicidade entre os povos indígenas do Nordeste – o caso Kiriri. Dissertação de mestrado em sociologia. Universidade Federal da Bahia

ONU, 2007. Déclaration des Nations Unies sur les droits des peuples autochtones [En ligne: http://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_fr.pdf ].

PREZIA, Benedito. 1991. A Saga Tupinambá: uma vida de luta. FTD.

QUADROS, Jéssica Silva de. 2018. Pisando na terra de Tupinambá. O encontro do povo Bantu na morada dos encantados. Trabalho de conclusão de curso de Especialização (Estado e Direito dos Povos e comunidades tradicionais). Salvador, Universidade Federal da Bahia.

TAYLOR, Anne-Christine. 2021. "Mismatches: Museums, Anthropology and Amazonia", Tipití: Journal of the Society for the Anthropology of Lowland South America: Vol. 17: Iss. 1, Article 3, 36-44.

Available at: https://digitalcommons.trinity.edu/tipiti/vol17/iss1/3

TUCK (Eve) & YANG (K. Wayne). 2012. « Decolonization is not a metaphor ». Decolonization. Indigeneity, Education & Society, 1(1), p. 1-40.

TUPINAMBÁ, Glicéria. 2023. “O território sonha” Em: Carnevalli, F & All. (Org.). Terra: Antologia Afro-Brasileira. São Paulo / Belo Horizonta: Ubu Editora / PISEAGRAMA.

UBINGER, Helen Catalina. 2012. Os Tupinambá da Serra do Padeiro: Religiosidade e territorialidade na luta pela terra indígena. Dissertação de mestrado (Antropologia). Salvador, Universidade Federal da Bahia.

UNESCO. 2003. Convention pour la sauvegarde du patrimoine culturel immatériel. Paris, UNESCO. [En ligne : https://ich.unesco.org/fr/convention].

UNESCO.1972. Convention concernant la protection du patrimoine mondial culturel et naturel. Paris, UNESCO.

ROUSTAN, Mélanie. « Des usages de l’autochtonie dans les musées français », Culture & Musées [En ligne], 28 | 2016, mis en ligne le 19 juin 2018. [En ligne: http://journals.openedition.org/culturemusees/852].

SENAT. Le retour des biens culturels aux pays d’origine : un défi pour le projet universel des musées français. Rapport d’informations n°239 (2020-2021), déposé le 16 décembre 2020. [En ligne : https://www.senat.fr/rap/r20-239/r20-239_mono.html]

SEVERINO, José Roberto; PESSOA, Nara; STELLA, Joelma. Gestão em patrimônio cultural. A experiência da Casa Candeeiro do Oeste. PragMATIZES - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura, Niterói/RJ, Ano 13, n. 25, p. 80-106, set. 2023.

SURRALLÉS, Alexandre. 2017. Human rights for nonhumans. Hau: Journal of Ethnographic Theory 7 (3): 211–235. 2017

TUPINAMBÁ, Glicéria. 2023. “O território Sonha”. Em: “Antologia Afro-Indígena”. Felipe Carnevalli & All (Orgs). São Paulo/Belo Horizonte: Ubu Editora/Piseagrama.

TUGNY, A. A volta histórica dos mantos tupinambás. In: CAFFÉ, J., GONTIJO, J., TUGNY, A., TUPINAMBÁ, G. (orgs.). Kwá yepé turusú yuriri assobaja tupinambá: essa é a grande volta do manto tupinambá. Brasília: Conversas em Gondwana, 2021, p. 30-43.

VERGÈS, Françoise. 2023. Programme de désordre absolu : décoloniser le musée, La Fabrique.

Published

2024-03-26

How to Cite

Tupinambá, G., Tupinambá, J., & Pavelic, N. (2024). “más que objetos”: dos líderes e investigadores tupinambá en busca de sus “ancestros” en Francia. Argumentos - Revista Do Departamento De Ciências Sociais Da Unimontes, 21(1), 250–278. https://doi.org/10.46551/issn.2527-2551v21n1p.250-278

Issue

Section

Dossiê