Women in football: changes in Conmebol regulations and space in the television media

Women in football: changes in Conmebol regulations and space in the television media

Authors

Keywords:

Mulheres, Futebol, CONMEBOL, Mídia Esportiva, Jornalismo Esportivo

Abstract

This study sought to identify the occurrence and characteristics of the reports on women's football on the television program “Globo Esporte - Rio Grande do Sul”, in the years 2016 and 2017. All editions of the program in that period were monitored, being the following information was recorded in terms of the reports on women's football: duration, subject matter, reporting team, comments made and observation of games. Subsequently, the number of reports in each year was computed. The results showed that there was an increase of 84% in the number of reports when compared to the two years. The same occurred with the duration of the reports. In 2017, reports with interviews of athletes and coaching staff were part of the program, as well as comments and goals from the main games of the clubs Sport Club Internacional e Grêmio Futebol Porto-Alegrense (GreNal). In addition, the “Play as a woman” board was created, which provided greater visibility to women's football in the investigated television program. It was noted that changes in the South American Football Confederation (CONMEBOL), regulations, released in 2016, contributed to the achievement of greater space for women in football in the Globo Esporte - Rio Grande do Sul program from 2017.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janice Zarpellon Mazo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professora Doutora da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID) e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH), da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). E-mail: janice.mazo@ufrgs.br. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8215-0058.

Geórgia Fernandes Balardin, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Licenciada e Bacharela em Educação Física pela Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID), da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). E-mail: georgiabalardin@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9994-9694. 

Giandra Anceski Bataglion, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH), da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). E-mail: giandraanceski@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8913-9874.

References

AGUIAR, Leonel Azevedo de; PROCHNIK, Luisa. Quanto vale uma partida de futebol? A relação entre televisão e futebol no cenário midiático contemporâneo. LOGOS 33 Comunicação e Esporte, v. 17, n. 2, 2º semestre, 2010.

ALBUQUERQUE, Naiara. No país do futebol, as mulheres jogam com menos: falta salário, público e estrutura, 28 mai. 2017. Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/reportagem/2017/05/28/No-pa%C3%ADs-do-futebol-as-mulheres-jogam-com-menos-falta-sal%C3%A1rio-p%C3%BAblico-e-estrutura. Acesso em: 25 ago. 2018.

BARLEM, Cíntia. Conmebol diz que regra de times femininos será cumprida; clubes buscam regularização junto à CBF, 15 ago. 2018. Disponível em: https://globoesporte.globo.com/blogs/dona-do-campinho/post/2018/08/15/conmebol-diz-que-regra-de-times-femininos-sera-cumprida-clubes-buscam-regularizacao-junto-a-cbf.ghtml. Acesso em: 24 set. 2018.

BICCA, Ana Maria Froner. Futebol feminino: pioneirismo no Internacional, Out. 2016. Disponível em: http://memoriadointer.blogspot.com/2016/10/futebol-feminino-pioneirismo-no.html. Acesso em: 24 set. 2018.

COIMBRA, Cecília Maria Bouças. Mídia e produção de modos de existência. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v.17, n.1, abr. 2001.

CONFEDERAÇÃO SUL-AMERICANA DE FUTEBOL. Regulamento, 15 jan. 2015. Disponível em: http://www.conmebol.com/es/estatuto. Acesso em: 25 ago. 2018.

FLICK, Urie. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. 3 ed. Porto alegre: Artmed, 2009.

IG SÃO PAULO. Segundo o censo de 2010, aparelhos de televisão estão em mais de 95% dos domicílios brasileiros, 24 abr. 2012. Disponível em: https://ultimosegundo.ig.com.br/brasil/2012-04-27/ibge-pela-1-vez-domicilios-brasileiros-tem-mais-tv-e-geladeira-d.html. Acesso em: 24 set. 2018.

IZQUIERDO, Puntero. “Cartas de março”; mulheres contam suas histórias no futebol, 28 mai. 2018. Disponível em: https://medium.com/puntero-izquierdo/cartas-de-mar%C3%A7o-mulheres-contam-suas-hist%C3%B3rias-no-futebol-50461a9cbff6. Acesso em: 26 fev. 2020.

KENSKI, Vani M. O impacto das mídias e das novas tecnologias de comunicação na Educação Física. Revista Motriz, Rio Claro, v. 1, n. 2, p. 129-133, dez. 1995.

MARTINS, Leonardo Tavares; MORAES, Laura. O futebol feminino e sua inserção na mídia: a diferença que faz uma medalha de prata. Pensar a Prática, Goiás, v. 10, n. 1, p. 69-81, jan./jun., 2007.

MAZZOCATO, Ana Paula Facco; et al. A influência do esporte na mídia e no desenvolvimento da sociedade, Mai. 2012. Disponível em: https://home.unicruz.edu.br/mercosul/pagina/anais/2012/Linguagens%20e%20desenvolvimento%20socio-cultural/artigos/a%20influencia%20do%20esporte%20na%20midia%20e%20no%20desenvolvimento%20da%20sociedade.pdf. Acesso em: 25 ago. 2018.

MORAES, D. Cultura tecnológica, mídia e consumo globalizado. In: BRITTOS, Valério Cruz; CABRAL, Adílson (Orgs.). Economia Política da Comunicação: interfaces brasileiras. Rio de Janeiro: E-papers serviços editoriais, 2008.

NASSIF, Mohamed. Após os Jogos Olímpicos, cresce o interesse em modalidades no Brasil, 22 dez. 2016. Disponível em: https://www.torcedores.com/noticias/2016/12/apos-os-jogos-olimpicos-cresce-o-interesse-em-modalidades-no-brasil. Acesso: 25 ago. 2018.

PATIÑO, Jorge Humberto Ruiz. El fútbol femenino: una mirada desde lo público y lo privado. Revista da ALESDE – Associação Latinoamericana de Estudios Socioculturales del Deporte. Curitiba, v. 1, n. 1, p. 129-142, setembro, 2011.

SANTANA, Amanda Monique Porfírio Ribeiro de; BADIALI, Michelle Ferret. A Visibilidade do Futebol Feminino no Brasil: uma análise descritiva das publicações do Sportv e Planeta Futebol Feminino. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, XIX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste, Fortaleza/CE, jun./jul., 2017.

SECRETARIA DE COMUNICAÇÃO SOCIAL DA PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA - SECOM. Pesquisa Brasileira de Midia 2016, 29 ago. 2016. Disponível em: http://www.pesquisademidia.gov.br/files/E-Book_PBM_2016.pdf. Acesso em: 24 set. 2018.

TELLES, Gabriela Pereira. País do Futebol…feminino? A (In)Visibilidade das Mulheres Nas Quatro Linhas. 2017. 65 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação - Habilitação em Jornalismo) - Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

Published

2020-05-26

How to Cite

Zarpellon Mazo, J., Fernandes Balardin, G., & Anceski Bataglion, G. (2020). Women in football: changes in Conmebol regulations and space in the television media: Women in football: changes in Conmebol regulations and space in the television media. Caminhos Da História, 25(1), 58–73. Retrieved from https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/caminhosdahistoria/article/view/2626

Issue

Section

Dossiê