Afro ilê-aiyê Group: a history of anti-racist struggle
Afro ilê-aiyê Group: a history of anti-racist struggle
Keywords:
Afro groups, Carnival, Afro-Brazilian culture, Anti-racist practice, Black womanAbstract
This paper aims to present reflections on the history of the Afro Group “Ilê Aiyê” and its social impacts. It’s a carnival block that was founded in 1974 in the city of Salvador / Bahia that overflows its achievements beyond this party and that has a strong social role in the fight for racial equality. The group constitution process, its educational practices, (Banda Erê, Mãe Hilda’ School and pedagogical extension project), artistic (Banda Aiyê) and the “A Noite da Beleza Negra” reveals important aspects of its history. The literature review of theses and dissertations on this context indicates that the characteristics of the group, its daily practices of production, dissemination and strengthening of Afro-Brazilian culture and, especially, the empowerment of black women, are presented as times as an anti-racist actions. The election of the Ebony Goddess in the Night of Black Beauty is an important example of this social function performed by the grupo. In addition, they generate impacts on the community in which the group is inserted and, more broadly, nationally since Ilê Aiyê influenced and influences several anti-racist actions in the country.
Downloads
References
ALMEIDA, Armando. A contracultura e a política que o Ilê Aiyê inaugura: relações de poder na contemporaneidade. 2010. 178 f. Tese (Doutorado) - Programa Multidisciplinar em Cultura e Sociedade, Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, UFBA, Salvador, 2010.
ARAUJO, Gustavo Reis de. Cultura e política na cidade do Salvador : o bloco afro Ilê Aiyê e suas dinâmicas internas e externas. 2020. 174 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Unicamp, Campinas, 2020.
CAMAFEU, Paulinho. Que Bloco é Esse, Ilê Aiyê, 25 anos, Salvador, Natasha Records, 289.133, 1999.
FERREIRA, Sônia Lúcia Bahia. Comunidades: redutos de identidades culturais narrativas e práticas afirmativas. 2009. 287 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, UERJ, Rio de Janeiro, 2009
FREITAS, Joseania Miranda. Museu do Bloco Afro Ilê Aiyê: um espaço de memória e etnocidade. 1995. 105 f. Dissertação (mestrado). Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação, Salvador, 1995.
MARTINS, Daniel Gouveia de Mello. Minha carne não é só de carnaval, por outra abordagem teórica sobre a atuação dos blocos afro em Salvador (Ilê Aiyê, Malê Debalê e Olodum). 2017. 370 f. Tese (Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. Campinas, 2017
MERCÊS, Geander Barbosa das. De Ilê Ifé ao Ilê Aiyê: uma releitura do carnaval soteropolitano. 2017. 128 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) — Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Faculdade de Ciências e Letras . Araraquara, 2017
MOREIRA, Anália de Jesus. As concepções de corpo na associação bloco carnavalesco Ilê Aiyê: um estudo a partir da história do bloco e das práticas pedagógicas das escolas Banda Erê e Mãe Hilda. 2013. 135 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Bahia, UFBA, Salvador, 2013
OLIVEIRA, Nadir Nóbrega . Sou negona, sim senhora!: um olhar nas práticas espetaculares blocos afro IlÊ Aiyê, Olodum, Malê Debalê e Bankoma no carnaval soteropolitano. Maceió: Grafmarques, 2017. 210p.
OLIVEIRA, Nadir Nóbrega. Deusa do Ébano: um gestual herdado das Danças Afro brasileiras. Diálogos Possíveis, Salvador: Faculdade Social da Bahia, 2014. Disponível em :<http://www.faculdadesocial.edu.br/revistas/index.php/dialogospossiveis/article/viewFile/121/84>.
OLIVEIRA, Nadir Nóbrega. O Corpo e a dança negra no cenário artístico soteropolitano. Revista Ensaios, Salvador. 1994
OLIVEIRA, Nadir Nóbrega. Uma revisão estética negra dos Blocos Afro de carnaval bahiano Ilê Aiyê, Olodum, Malê Debalê e Bankoma. Rascunhos. Uberlândia, MG. v.7 n.1 p. 30-43 jan. jun. 2020
OLIVEIRA, Vânia Silva. ARA-ITÁN: a dança de uma rainha, de um carnaval e de uma mulher. 2016. 182 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Dança, Escola de Dança, Universidade Federal da Bahia, UFBA, Salvador, 2016.
RISÉRIO, Antônio. Carnaval: as cores da mudança. Afroasia. N.16, 1995, p.90-105. Disponível em https://portalseer.ufba.br/index.php/afroasia/article/view/20848. Acesso em 28/06/2020
SANTANA, Daniele Santos. Ilê Aiyê: Interações entre arte, educação e cultura afro-brasileira. 2018. 162 p. Dissertação (Mestrado - Mestrado em Artes) -- Universidade de Brasília, 2018.
SANTOS, Boaventura de Souza. O fim do império cognitivo: A afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
SIMAS, Luiz Antonio e RUFINO, Luiz. Flecha no tempo. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.
SIMAS, Luiz Antonio e RUFINO, Luiz. Fogo no mato: A ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.
SILVA, Luciana e SANTOS, Inaycira Falcão. Colonialidade na dança e as formas africanizadas de escrita de si: perspectivas sul–sul através da técnica Germaine Acogny. Concept., Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 162–173, jul./dez. 2017
SILVA, Carlos Ailton da Conceição. Os belos, o trânsito e a fronteira. Um estudo sócioantropológico sobre o discurso auto-referente do Ilê Aiyê. 2008. 131 fls. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas. Programa de Pós-Graduação em Estudos Étnicos e Africanos, 2008.
SILVA, Fracisco Carlos Cardoso da. Invenções Negras na Bahia: pontos para discussão sobre o Racismo à brasileira. 2008. 233 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Socias da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC-SP, São Paulo, 2008.
SILVA, Fracisco Carlos Cardoso da. Construção e Des construção de identidade racial em Salvador: MNU e Ilê Aiyê no combate ao Racismo. 2001. 174 f. Dissertação (Mestrado) – Mestrado em Sociologia da Universidade Federal da Paraíba. Campina Grande, 2001.
SOUZA, Jovina C. “Ilê Aiyê, que bloco é esse?”: Respostas a Paulinho Camafeu. 2007. 128f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-graduação em Letras e Lingüística da Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2007.