The musical scene “blues” of Fortaleza 1989-1992: the first moments of Blues Pai D’Égua
The musical scene “blues” of Fortaleza 1989-1992: the first moments of Blues Pai D’Égua
Keywords:
Blues, “Rock ‘n’ roll”, Fortaleza, Youth, Music sceneAbstract
This text aims to analyze the first moments of the so-called “blues” music scene in Fortaleza, between the years 1989 and 1992. In this space of action marked by a musical production and later, in the second half of the 1990s, seriously symbolically called Blues Pai D'Égua, we highlight the following contributions to the development and implementation of the “blues” in Fortaleza. As for its early years, a music scene gradually integrated and highlighted in a musical context strengthened through public growth, increased shows or the emergence of artists who participate in different shows in places like a Kafua tent (in the coastal region of the city), specifically at Praia do Futuro). Still on this music scene, it identifies its connection with movements linked to "rock and roll", because the presence of agents that produce these two musical genres means acting for these productions. Interconnected, they (through the subjects involved) build a young and restless Fortaleza. To theoretically foster text, present the concept of a music scene; in methodological terms of evidence, mainly the hemerographic materials based on reports from the newspapers O Povo and Diário do Nordeste (newspapers of great circulation in Ceará).
Downloads
References
BARBOSA, Leopoldo de Macedo. Sentimentos do blues: a cena e(m) personagens na cidade de Fortaleza 1988-1998. 2012. Monografia (Graduação em História), Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2012.
BARBOSA, Leopoldo de Macedo. Fique escutando que eu vou aqui cantando meu Blues Pai D’Égua: a produção “blues” de Fortaleza entre relações e encontros 1989-1999. 2018. Dissertação (Mestrado acadêmico em História), Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2018.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: Artes de fazer 1. Petrópolis-RJ: Editora Vozes, 1998.
CORREA, M. G. O conceito de gênero musical no repertório e nas áreas de antropologia, comunicação, etnomusicologia e musicologia. ARJ – Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes, v. 5, n. 2, 5 jun. 2019, p. 1-18.
FONSECA, Rafael Sânzio Nunes. A cena musical indie em Belo Horizonte: novos padrões de carreira no interior de uma cena local. Dissertação (Mestrado em Ciências sociais), Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
GARSON, Marcelo. Bourdieu e as cenas musicais – limites e barreiras. In: XXXII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2009, Curitiba – PR. Anais eletrônicos..., Curitiba: Universidade Positivo – PR, 2009.
JANOTTI JR., Jeder. War for Territory: cenas musicais, experiência estética e uma canção heavy metal. E-compós, Brasília, v. 17, n. 2, mai. / ago. 2014, p. 1-17.
MUGGIATI, Roberto. Blues – da lama à fama. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.
RODRIGUES, Venize Nazaré Ramos. Espaço Urbano e Memória do Trabalho: Belém nos Meados do XX. In: SOUZA, Antônio Clarindo Barbosa de (ORG.). Populares na Cidade: Vivências de Trabalho e de Lazer. João Pessoa. Ideia, 2011, p. 13-37.
SÁ, Simone Pereira de. Will Straw: cenas musicais, sensibilidades, afetos e cidades. In: JANOTTI JR., Jeder; GOMES, Itania Maria Mota (ORGS.). Comunicação e Estudos culturais. Salvador: EDUFBA, 2011, p. 147-163.
STRAW, Will. Cenas Culturais e as Consequencias Imprevistas das Politicas Publicas. In: JANOTTI JR., Jéder; SÁ, Simone Pereira (ORGS.). Comunicações e territorialidades: Cenas Musicais. Guararema: Anadarco, 2013, p. 13-24.
STRAW, Will. “Systems of articulation, logics of change: Scenes and communitiesin popular music”.Cultural Studies, v. 5, n. 3, 1991, p. 361-375.