Challenges of learning how to teach History: reflections on the textbook based on the Pibid Project (Fahist)
Challenges of learning how to teach History: reflections on the textbook based on the Pibid Project (Fahist)
Keywords:
History teaching, Textbook, Pibid, UnifesspaAbstract
The article presents a synthesis of the activities developed in the Institutional Project of Scholarships for Teaching Initiation (Projeto Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - Pibid) from the History Course the Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa, Marabá-PA, Brazil) to analyze the history textbook as a research object. As a methodological procedure, we used specialized literature and the analysis of one of the books used in the school where the project was developed. The analysis allowed us to identify that the analyzed book presents a narrative structured in a linear and chronological form through a descriptive exposition of the events, which may not contribute to the understanding of the historicity of the narrated contents. Likewise, it was identified how the approach presented maintains a Eurocentric perspective, even dealing with a theme about African peoples.
Downloads
References
ALBUQUERQUE Jr, Durval Muniz de. Fazer defeitos nas memórias: para que servem o ensino e a escrita da história? In. GONÇALVES, Márcia de Almeida et al. (Org.). Qual o valor da História Hoje? Rio de Janeiro: Editora FGV, 2012.
BITTENCOURT, Circe. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2009.
CAVALCANTI, Erinaldo. Livro didático: produção, possibilidades e desafios para o ensino de História. Revista História Hoje, v. 5, n 9, p. 262–284, 2016.
CAVALCANTI, Erinaldo. História, livro didático e formação docente: produção, limites e possibilidades. Antíteses, v. 11, n. 22, p. 516–532, jul./dez. 2018.
CAIMI, Flávia Eloisa. O que precisa saber um professor de História. História & Ensino, Londrina, v. 21, n. 2, p. 105–124, jul./dez, 2015.
CARDOSO, Odimar. Para uma definição de Didática da História. Revista Brasileira de História. V. 28, n. 55. São Paulo, p. 123–154, 2008.
CERRI, Luis Fernando. Didática da História: uma leitura teórica sobre a História na prática. Revista de História Regional, v. 15, p. 264–278, 2010.
CHOPPIN, Alian. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.30, n.3, p. 549–566, set./dez. 2004.
FONSECA, Thais Nívia de Lima e. Livro didático de História: lugar de memória e formador
de identidades. In: Simpósio Nacional da Associação Nacional de História (20: 1999:
Florianópolis) História: Fronteiras. Vol. 01. São Paulo: FFLCH/USP, 1999, p. 203–212.
GUIMARÃES, Selva. Didática e prática de ensino de História: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas, SP: Papirus, 2012.
LAVILLE, Christian. Em Educação Histórica a Memória Não Vale a Razão! Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 41, p. 13–40, 2005.
MIRANDA SONIA, Regina e LUCA, Tania Regina de. O livro didático de história hoje: um panorama a partir do PNLD. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 24, nº 48, p.123–144, 2004.
PEREIRA, Nilton Mullet e SEFFNER, Fernando. O que pode o ensino de História? Sobre o uso de fontes na sala de aula. Anos 90, v. 15, p. 113–128, 2008.
RÜSEN, Jörn. O livro didático ideal. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (org.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: Ed. UFPR, 2011. p. 109–127.
RÜSEN, Jörn. Teoria da História: uma teoria da história como ciência. Curitiba: Ed. UFPR, 2015.
SADDI, Rafael. Didática da História como subdisciplina da ciência da História. Revista História & Ensino. Londrina: UEL, v. 16, n. 1, 2010, p. 61–80.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. A teoria da consciência histórica e sua contribuição para a construção de matrizes da didática da educação histórica. In CAVALCANTI et al (Org.). História: demandas e desafios do tempo presente – produção acadêmica, ensino de história e formação docente. São Luís: EDUFMA, 2018.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Qué hacen los historiadores cuando enseñan la Historia? Contribuciones de la teoría de Jörn Rüsen para el aprendizaje y el método de enseñanza de la Historia. Clío & Asociados. La historia enseñada. V. 24, p. 26–37, 2017.
SILVA, Cristiani Bereta. Que memória? Que história? Usos do passado e o ensino de História a partir do presente. In GONÇALVES, Janice. (Org.). História do tempo presente: oralidade, memória, mídia. Itajaí SC: Casa Aberta, 2016.