Researcher or teacher: the conflict of historian identity

Researcher or teacher: the conflict of historian identity

Authors

Keywords:

Memory, Identity, History

Abstract

This article comes from the speech made at PPGH Unimontes. They deal with the theme of social identity and collective memory for the historian.The notions of identity and memory were used to observe the work of the professional historian. Whether in your role as a researcher (of history) or as a teacher (of history).  We observe the different approaches and this double performance demands from the professional. And we point to a possible resolution on the role of the historian in contemporary society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo de Aguiar Pacheco, Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE)

PhD in History/UFRGS. Professor of the Graduate Program in History/UFRPE. E-mail: ricardo.pacheco@ufrpe.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1879-2910.

References

BAUMAN, Zygmunt. Ensaios sobre o conceito de cultura. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

BLOCH, Marc. Apologia da história ou o ofício de historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BOURDIEU, Pierre et al. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

CANDAU, Joël. Memória e identidade. Trad. Maria Letícia Ferreira. São Paulo, SP: Contexto, 2011.

CARVALHO, José Murilo de. A formação das almas: o imaginário da República no Brasil. v. 4. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

DAVIS, Angela. A liberdade é uma luta constante. Boitempo Editorial, 2018.

DE BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014.

FONSECA, Thais Nívia de Lima e. História & ensino de História. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização (1930). São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2011[1930].

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006 [1968].

HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

MARSHALL, Thomas Humphrey. Cidadania e classe social: leituras sobre cidadania. Senado Federal, MCT/CEE, Brasília, 2002 [1949].

PIAGET, Jean et al. A noção de tempo na criança. Rio de Janeiro: Record, 2002 [1946].

RÉMOND, René. Por uma nova história política. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro/Fundação Getúlio Vargas, 1996.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas, SP: Unicamp, 2007.

RÜSEN, Jörn. Teoria da história: Razão histórica: os fundamentos da ciência histórica/trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: UnB, 2001.

SOUZA, Jessé. A tolice da inteligência brasileira. São Paulo: Casa da Palavra, 2015. Não paginado. E-book.

VYGOTSKY, Lev Semenovich et al. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008 [1934].

Published

2021-07-01

How to Cite

de Aguiar Pacheco, R. . (2021). Researcher or teacher: the conflict of historian identity: Researcher or teacher: the conflict of historian identity. Caminhos Da História, 26(2), 218–230. Retrieved from https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/caminhosdahistoria/article/view/4363

Issue

Section

Artigos Livres