Lia de Itamaracá, queen of ciranda: hand in hand with history

Lia de Itamaracá, queen of ciranda: hand in hand with history

Authors

DOI:

10.46551/issn.2317-0875v28n1p.60-80

Keywords:

Lia do Itamaracá, ciranda, dance, history, counter-conduct

Abstract

We intend to understand in the musical, dancing, and daily practices of the cirandeira Lia de Itamaracá, a way of living or cultural form as a practice of itself, antagonistic to the techniques of biopower, or biopolitics that spread and cross us, a counter-conduct. Having as a methodological assumption the cultural history and Foucauldian concepts, to seek the realization of libertarian actions as a break with the corporeity, socially and culturally in force. Using the history of Ciranda and Lia with her work, as a composer, performer, “cirandeira” and ciranda master, actress and citizen, we conclude that coco and ciranda, coming from the manifestations and popular practices of religious yards and profane parties of enslaved blacks, practitioners of musical, dancing, and interation forms, marginalized from batuque and calundu, circumscribe the tradition to which Lia is linked. Providing a body as a support and structure of the values propagated by the daily practice of dance, it ethically and aesthetically promotes the culture of the singular and social body, implying the care of the self and the self-constitution of the subject in the use of pleasures. Decelerating the time of capital, unites the emergence of an ethics of the self with the continuous presence of the other, elaborating an aestheticization of existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sonia Teller, University of São Paulo (USP)

Master in History, Department of History, Faculty of Philosophy, Literature and Human Sciences, University of São Paulo, 2009. E-mail: tellersonia31@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6809-614X. I would like to thank the researcher Sílvia Helena Paiva Espíndola for her collaboration in this article.

References

AMARAL, Rita. Xirê! O modo de crer e viver no candomblé. RJ; SP: Pallas: EDUC, 2002.

ARAÚJO, Rita de Cássia. Festas, Máscaras do tempo: entrudo e frevo no Carnaval do Recife. Recife: Fundação de Cultura Recife, 1996.

AYALA, Maria Inês Novais e AYALA, Marcos. Cocos: alegria e devoção. Natal: Edufan, 2000.

BÁRBARA, Rosa Maria. A Dança das Aiabás: Dança, Corpo e Cotidiano das Mulheres no Candomblé. São Paulo, Tese de Doutoramento, Departamento de Sociologia USP, 2002.

CARNEIRO, Edison. “Samba de Umbigada”. In Folguedos Tradicionais. RJ: Edições Funarte, 1982.

CARNEIRO, Edison. Samba de Umbigada, Rio de Janeiro: Campanha de Defesa do Folclore Brasileiro, 1961.

DEBRET, Jean-Baptiste. Viagem pitoresca e histórica ao Brasil. Belo Horizonte: Livraria Itatiaia, Tomo I e II, 1978.

DIAS, Paulo. “A outra festa negra”. In: Jancsó, István e Kantor Íris (org.). Festa: cultura e sociabilidade na América Portuguesa. Vol. II. SP: Imprensa Oficial, 2001.

DINIZ, Padre Jaime. “Ciranda: roda de adultos no folclore pernambucano”. In: Revista do Departamento de extensão cultural e artística, Recife, 1960.

FOUCAULT, Michel. As Palavras e as Coisas. Lisboa: Portugalia Editora, 1968.

FOUCAULT, Michel. Hermenêutica do sujeito. SP: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade. I, II, III. Rio de Janeiro, Graal, 1976-1985.

FOUCAULT. Segurança, território e população. 1ed SP. Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Petrópolis. Vozes, 1977.

GILROY, Paul. The black Atlantic: Modernity and Doublé Consciousness. London/ New York: Verso, 1993.

GINZBURG, C. O queijo e os vermes. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

JANCSÓ, István e KANTOR, Iris. Festa: cultura e sociabilidade na América Portuguesa. São Paulo: Imprensa Oficial, 2001, vol. I e II.

LASCH, Christopher. A cultura do Narcisismo: a vida americana numa era de esperanças em declínio. RJ: Imago Editora, 1983.

MONTEIRO, Marianna. “A dança na festa colonial”. In: Jancsó, István e Kantor Íris (org.). Festa, cultura e sociabilidade na América portuguesa, vol. II, SP: Imprensa Oficial, 2001.

MONTEIRO, Mariana. Espetáculo e devoção: burlesco e teologia política nas danças populares brasileiras. Tese de Doutoramento, Departamento de Filosofia, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas-Universidade de SãoPaulo, São Paulo, 2002.

ORTIZ, Fernando. Los bailes y el teatro de los negros enelfolklore de Cuba. Habana: Ediciones Cardenas y Cia, 1951.

PELBART, Peter. Vida capital: ensaios de biopolítica. SP: Iluminuras, 2003.

PIMENTEL, Altimar. O coco praieiro: uma dança de umbigada. João Pessoa: Editora Universitária/ UFPb, 1978.

RABELLO, Evandro. Ciranda, dança de roda, dança da moda. Recife: UFPE, 1979.

RAGO, Margareth. “Cultura do Narcisismo, política e cuidado de si”. In: SOARES, Carmem (org.) Pesquisas sobre corpo. SP: Fapesp, 2007.

RAMOS, Arthur. O negro na civilização brasileira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1974.

REIS, Letícia Vidor de Souza. “A aquarela do Brasil: reflexões preliminares sobre a construção nacional do samba e da capoeira”. In: Cadernos de Campo, nº 3, 1993.

RODRIGUES, Nina. Os africanos no Brasil. Brasília: Editora UNB, 2004.

RUGENDAS, Johan Moritz. Viagem pitoresca através do Brasil. SP: Martins Fontes, 1972.

SCHWARCZ, Lilian M. Viajantes em meio ao império das festas. In: Jancsó, I.; Kantor, I. (org.). Festa: cultura e sociabilidade na América Portuguesa. Vol. II. SP: Imprensa Oficial, 2001.

SENNET, R. Carne e Pedra. O corpo e a cidade na civilização ocidental. RJ: Record, 2001.

SENNET, Richard. O declínio do homem público: as tiranias da intimidade. SP: Companhia das Letras, 1988

SEVCENKO, Nicolau. “Corpo e civilização, revisitando o Jardim de Afrodite”. Conferência, outubro de 2005.

SPIX, Johann Baptiste e MARTIUS, Carl Friedrich Phillip von. Viagem pelo Brasil. Vol.1, Belo Horizonte: Livraria Itatiaia, 1981.

TELLES SANTOS, Jocélio. O poder da cultura e a cultura do poder. Salvador: Edufba, 2005.

TINHORÃO, José Ramos. As festas no Brasil Colonial. São Paulo: Editora 34, 2000.

TINHORÃO, José Ramos. Os sons dos negros no Brasil. São Paulo: Art Editora, 1988.

TREECE, David. “Linguagem, música e estética negra”. In: MARCONDES, Marlene; TOLEDO, Ferreira (org.). Cultura popular: o jeito de ser e viver de um povo. SP: Nankim Editorial, 2004.

VIGARELLO, G. Panóplias corretoras, balizas para uma história. In: SANT’ANNA, Denise Bernuzzi de. Políticas do corpo. SP: Estação Liberdade,1995, p.35.

VILLELA, José Aloísio. O coco de Alagoas. Maceió: Departamento Estadual Cultural, 1961.

Published

2023-01-02

How to Cite

Teller, S. (2023). Lia de Itamaracá, queen of ciranda: hand in hand with history: Lia de Itamaracá, queen of ciranda: hand in hand with history. Caminhos Da História, 28(1), 60–80. https://doi.org/10.46551/issn.2317-0875v28n1p.60-80