Healing arts of the praying women of the Alto Sertão region of Paraíba: challenges and resistance in the practice of traditional knowledge in contemporary times

Healing arts of the praying women of the Alto Sertão region of Paraíba: challenges and resistance in the practice of traditional knowledge in contemporary times

Authors

DOI:

10.46551/issn.2317-0875v29n2p.135-153

Keywords:

Oral History, Healing Arts, Prayer Women, Traditional Knowledge, Contemporary Times

Abstract

This manuscript deals with the healing arts of praying women in the high backlands of Paraíba from the second half of the 20th century to the beginning of the 21st century. We highlight aspects of oral tradition, the learning process and the application of prayers. The backbone of the text seeks to reflect on how healing agents deal with contemporary contexts that involve disbelief in traditional healing knowledge. In the construction of this work, we chose to use the methodology of oral history for both analysis and production of historical sources. In this sense, we find support in the writings of Meihy and Holanda (2018); Garay (1997); Meihy and Seawright (2020); Alberti (2004). Finally, we conclude that healing prayers, as a social practice, adapt to the contexts in which they occur. As they circulate in time, space and society, new elements are incorporated to give meaning and coherence to the culture of prayer and its practitioners.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Ramon Queiroz de Assis, Casa de Oswaldo Cruz (PPGHCS/COC/Fiocruz)

Master in History (PPGH/UFCG). PhD student in History at the Postgraduate Program in the History of Science and Health at Casa de Oswaldo Cruz (PPGHCS/COC/Fiocruz) - Rio de Janeiro (RJ). E-mail: roberto.ramon9@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5352-8496.

Azemar dos Santos Soares Junior, Federal University of Rio Grande do Norte (DPEC/UFRN)

PhD in Education (PPGE/UFPB). Assistant Professor in the Department of Educational Practices and Curriculum at the Federal University of Rio Grande do Norte (DPEC/UFRN). He is an accredited professor in the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Rio Grande do Norte (PPGEd/UFRN) - Natal (RN). E-mail: azemarsoares@hotmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0015-415X.

References

ALBERTI, Verena. Ouvir contar: textos em história oral. FGV Editora, 2004.

ARAGÃO, Patrícia Cristina de; NASCIMENTO, Robéria Nádia Araújo. Palavras que curam na movência de saberes: memória e sensibilidades educativas nas práticas das rezadeiras. In: SOARES JÚNIOR, Azemar dos Santos; CURY, Cláudia Engler. Práticas Educativas e Possibilidades de Pesquisa: fontes, objetos e abordagens uma análise comparativa. Natal: Edufrn, 2021. p. 470-503.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1. A vontade de saber. São Paulo: Graal, 1998.

FRANÇA NETO, J. I. Rezas de olhado e quebrante: aspectos simbólicos e performáticos. Revista Cronos, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 114–132, 2014.

GARAY, Graciela de. LA ENTREVISTA DE HISTÓRIA DE VIDA: construcción y lecturas. In: GARAY, Graciela de. Cuéntame tu vida. História oral: histórias de vida. México: Instituto Mora, 1997, p. 16-28.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. Coleção: Experiência e Sentido.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabíola. História oral: como fazer, como pensar. Editora Contexto, 2018.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom; SEAWRIGHT, Leandro. Histórias e narrativas: história oral aplicada. Editora Contexto, 2020.

MELO, José Anchieta Bezerra. Rezadeiras e rezadores das almas: um estudo sobre a vivência das religiosidades no sertão de Princesa. Tese (Doutorado em Sociologia). Universidade Federal de Paraíba, João Pessoa, 2021.

MIRANDA, Carlos Alberto Cunha. A arte de curar nos tempos da colônia: limites e espaços da cura. Recife: UFPE, 2017.

OLIVEIRA. Elda Rizzo. O que é benzeção. Editora brasiliense, 1985.

QUINTANA, A. M. A Ciência da Benzedura: mau olhado, simpatias e uma pitada de psicanálise. São Paulo: EDUSC, 1999.

RICOEUR, P. A memória, a história, o esquecimento. Tradução de Alain François [et al.]. Campinas, SP: Unicamp, 2007.

SANTOS, Lucas Roza dos. “Em meio a tantos agravos rezava-se, e muito”: as rezadeiras e suas práticas de reza e curas na comunidade rural de Caldeirão, São Jose de Piranhas - PB de 1984 a 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em História). Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, 2019.

THEOTONIO, A. C. R. Entre ramos de poder: rezadeiras e práticas mágicas na zona rural de Areia-PB. Dissertação (Mestrado em História). Programa de Pós-Graduação em História, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2010.

SMALLMANN, Shawn. A profissionalização da violência extralegal das Forças Armadas no Brasil (1945-64) in: CASTRO C., IZECKSOHN, V., KRAAY, H. (orgs.) Nova história militar brasileira. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 2004.

STEPAN, Alfred. The military in politics: changing patterns in Brazil. Princeton: Princeton University Press, 1971.

SVARTMAN, Eduardo Munhoz. Guardiões da Nação: Formação profissional, ideias e engajamento político dos generais de 1964. Tese de doutorado. Porto Alegre: UFRGS, 2006.

SVARTMAN, Eduardo Munhoz. Formação profissional e formação política na Escola Militar do Realengo. Revista Brasileira de História, v. 32, p. 281-299, 2012.

TÁVORA, Juarez. A segurança nacional e a ESG. Rio de Janeiro: ESG, 1954. C-01-54.

THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 1995.

Published

2024-09-23

How to Cite

Assis, R. R. Q. de, & Soares Junior, A. dos S. (2024). Healing arts of the praying women of the Alto Sertão region of Paraíba: challenges and resistance in the practice of traditional knowledge in contemporary times: Healing arts of the praying women of the Alto Sertão region of Paraíba: challenges and resistance in the practice of traditional knowledge in contemporary times. Caminhos Da História, 29(2), 135–153. https://doi.org/10.46551/issn.2317-0875v29n2p.135-153