Biodiversity extension project experiences back tumucumaque as contribution to practical thinking of environmental education in geography teaching
DOI:
10.22238/rc24482692v15n22017p03a20Keywords:
Education; Environment; Geography Teaching; Fieldwork.Abstract
This text aims to socialize the experiences during the course of the first phase of the extension project "Production and Development of Teaching Materials for Environmental Education from the Biodiversity Program Coastal – National Park Tumucumaque Mountains - Geography" developed by teachers and students members the Research Laboratorie and Geography Teaching (LAPEGEO) in the Federal University of Amapá - Brasil. The objective was to contribute to the training and the improvement of students and Geography faculty members from the elaboration of didactic material facing environmental education practices in the National Park Tumucumaque Mountains. The results were prepared two textbooks, one HQ and Field Journal on park that involved in its construction interesting methodological practices to think about the geography teaching relationship and environmental education.
Downloads
References
BARROS, Manoel. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2011.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente/Instituto Chico Mendes de Conservação. Plano de Manejo: Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque. Macapá, 2009.
DIEGUES, A. C. S. DesenvolvimentoSustentável ou Sociedades Sustentáveis – da crítica ao modelo aos novos paradigmas. Disponível em: http://www.preac.unicamp.br/eaunicamp/arquivos/diegues_rattner.pdf. Acessado em 08/05/2010.
DEBESSE ARVISET. A escola e a agressão do meio ambiente: Uma revolução pedagógica. Tradução de Gisela stock de Souza e hélio de Souza. Ed. Difel.1974.
FEITOSA, S. C. S.: Método Paulo Freire: princípios e práticas de uma concepção popular de e educação. FEUSP, 1999. Retirado de: http://educampoparaense.org/site/media/biblioteca/pdf/18O_METODO_PAULO_FREIRE.pdf em 02/02/2013
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 12ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
NETO, Otávio C. O Trabalho de Campo como Descoberta e Criação. In: Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 19a.ed. Org. M. C. S. Minayo. Petrópolis: Ed. Vozes, 2001.
REGO, N. et al. Geografia e Educação, Geração de Ambiências. Porto Alegre-RS: UFRGS, 2000.
TUAN, Yi-Fu. Espaço e Lugar: A perspectiva da experiência. Trad. L. Oliveira. São Paulo: Difel, 1983.
TUAN, Yi-Fu. Topofilia: Um estudo da percepção, atitudes e valores do Meio Ambiente. Trad. de Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 1980.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Cerrados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
In this journal, the copyrights for published articles belong to the author (s), with the rights of the first publication belonging to Revista Cerrados. The articles are publicly accessible, free to use, their own assignments, educational assignments and non-commercial applications.