Biodiversity extension project experiences back tumucumaque as contribution to practical thinking of environmental education in geography teaching

Authors

  • Eliane Cabral Silva Universidade Federal do Amapá – UFAP, Macapá, Amapá, Brasil.
  • Pablo Sebastian Moreira Fernandez Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5594-6990

DOI:

10.22238/rc24482692v15n22017p03a20

Keywords:

Education; Environment; Geography Teaching; Fieldwork.

Abstract

This text aims to socialize the experiences during the course of the first phase of the extension project "Production and Development of Teaching Materials for Environmental Education from the Biodiversity Program Coastal – National Park Tumucumaque Mountains - Geography" developed by teachers and students members the Research Laboratorie and Geography Teaching (LAPEGEO) in the Federal University of Amapá - Brasil. The objective was to contribute to the training and the improvement of students and Geography faculty members from the elaboration of didactic material facing environmental education practices in the National Park Tumucumaque Mountains. The results were prepared two textbooks, one HQ and Field Journal on park that involved in its construction interesting methodological practices to think about the geography teaching relationship and environmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Cabral Silva, Universidade Federal do Amapá – UFAP, Macapá, Amapá, Brasil.

Possui Graduação e Mestrado em Geografia, ambos cursados na Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). Atualmente é professora da Universidade Federal do Amapá – UNIFAP e Doutoranda em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Instituto de Geociências.

Pablo Sebastian Moreira Fernandez, Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil.

Possui Graduação em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e Doutorado em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Atualmente é Professor da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

References

BARROS, Manoel. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2011.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente/Instituto Chico Mendes de Conservação. Plano de Manejo: Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque. Macapá, 2009.

DIEGUES, A. C. S. DesenvolvimentoSustentável ou Sociedades Sustentáveis – da crítica ao modelo aos novos paradigmas. Disponível em: http://www.preac.unicamp.br/eaunicamp/arquivos/diegues_rattner.pdf. Acessado em 08/05/2010.

DEBESSE ARVISET. A escola e a agressão do meio ambiente: Uma revolução pedagógica. Tradução de Gisela stock de Souza e hélio de Souza. Ed. Difel.1974.

FEITOSA, S. C. S.: Método Paulo Freire: princípios e práticas de uma concepção popular de e educação. FEUSP, 1999. Retirado de: http://educampoparaense.org/site/media/biblioteca/pdf/18O_METODO_PAULO_FREIRE.pdf em 02/02/2013

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 12ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

NETO, Otávio C. O Trabalho de Campo como Descoberta e Criação. In: Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 19a.ed. Org. M. C. S. Minayo. Petrópolis: Ed. Vozes, 2001.

REGO, N. et al. Geografia e Educação, Geração de Ambiências. Porto Alegre-RS: UFRGS, 2000.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e Lugar: A perspectiva da experiência. Trad. L. Oliveira. São Paulo: Difel, 1983.

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: Um estudo da percepção, atitudes e valores do Meio Ambiente. Trad. de Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 1980.

Published

2017-12-31

How to Cite

SILVA, E. C. .; FERNANDEZ, P. S. M. . Biodiversity extension project experiences back tumucumaque as contribution to practical thinking of environmental education in geography teaching . Revista Cerrados, [S. l.], v. 15, n. 02, p. 03–20, 2017. DOI: 10.22238/rc24482692v15n22017p03a20. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/1305. Acesso em: 23 dec. 2024.