Building senses in the reading of images: a study over the Geography schoolbooks
DOI:
10.22238/rc24482692v15n12017p114a129Keywords:
visual education; schoolbook; Geography teaching; semiotic.Abstract
The paper brings an analysis over the cover of Geography schoolbooks. This analysis tries to reflect the possibilities of sense of reading which can be achieved by the image contents of the cover of these sort of book. We expect with such a perspective to develop the visual education to teachers and the students. The nowadays spatial experience is exposed as being very much influenced by the image production, which reinforce the importance of knowledge over the ways of seeing. Reflections over the visual language are developed, specially, considering on it the Roland Barthes studies. The author’s instruments of visual interpretation are applied over the cover of Geography Schoolbooks, what allow us to identify senses from the images, describing Geographic approaches and also a larger relevance for the representation of the minority groups.
Downloads
References
ACASO, M. Classificación de terrores visuales. In: ___.Esto no sonlas Torres Gemelas: cómo apreender a leerlatelevisión y otrasimágenes. Madrid: Catarata, 2006. p.51-87.
ADAS, Melhem. ADAS, Sérgio. Expedições geográficas – 1 ed. – São Paulo: Moderna, 2011.
APPLE Inc. Manual del usuário delIphone para iOS 7. Disponível em <https://itunes.apple.com/us/book/manual-del-usuario-del-phone/id725663600?mt=11> Acessado em: dezembro de 2016.
BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. A imagem no ensino da arte : anos mil novecentos e oitenta e novos tempos. 8. ed. São Paulo : Perspectiva, 2010. xxxiv, 149 p. : il.
BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos. Rio de Janeiro : Nova Fronteira, 1990c1982. 284 p. : il.
BRASIL. Lei 11.645 de 10 de março de 2008, relativa a obrigatoriedade do ensino da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13010.htm> Acessado em: dezembro de 2016.
COSTA, Marisa Cristina Vorraber. Estudos culturais, educação e pedagogia. In: Revista brasileira de educação. Belo Horizonte N. 23 (maio/ago. 2003), p. 36-61.
EDITORA MODERNA. Catálogo com a descrição da coleção “Expedições Geográficas”. Disponível em: <http://www.moderna.com.br/main.jsp?lumPageId=4028818B2E24D324012E3469E60A34AF&itemId=8A7A83CB31BFE97401325EECE85B0548> Acessado em: dezembro de 2016.
GREIMAS, A. J. Por uma teoria do discurso poético. EM: [APOLLINAIRE, et ali] Essais de sémiotiquepoétique (Português) Ensaios de semiótica poética: São Paulo : Cultrix, 1975. P. 10-32.
HERNANDÉZ, Fernando. ?De qué hablamos cuando hablamos de cultura visual?. In: Educação & realidade. Porto Alegre Vol. 30, n. 2 (jul./dez. 2005), p. 9-34.
LUCCI, Elian Alabi; BRANCO, Anselmo Lazaro. Geografia: Homem e espaço. Sétimo ano, São Paulo: 24°Ed. Saraiva, 2015.
SENE, Eustáquio de. Entrevista com o prof. Dr. Sene, fotografias e(m) livros didáticos de Geografia.[Entrevistadores: OLIVEIRA JUNIOR, Wenceslao Machado de; SOARES, Elaine dos Santos], Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas: v.3., n.6 (2013), p. 192-225.
RAUBER, Joaquim; TONINI, Ivaine M. Livro didático de geografia: pensando as aprendizagens. In: ENCONTRO DE PRÁTICAS DE ENSINO DE GEOGRAFIA DA REGIÃO SUL, 2., 2014, Florianópolis. Anais eletrônicos. Florianópolis:UFSC, 2014. Disponível em: <http://anaisenpegsul.paginas.ufsc.br> Acessado em junho de 2016.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção.4 ed. São Paulo: Editora da USP, 2012.
VESENTINI, Jose William. Brasil: sociedade e espaço. 14° Ed. São Paulo: Ática, 1991.
______.Para uma geografia crítica na escola. São Paulo : Ática, 1992. 135 p.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Cerrados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
In this journal, the copyrights for published articles belong to the author (s), with the rights of the first publication belonging to Revista Cerrados. The articles are publicly accessible, free to use, their own assignments, educational assignments and non-commercial applications.