Vegetable garden: popular culture and science scientific identification, properties and uses: an experience in integral education

Authors

  • Maria Sileuda Moreira de Oliveira Secretaria da Educação do Estado de São Paulo – SEE/SP, São Paulo, São Paulo, Brasil.
  • Cláudia Fonseca Baldini Secretaria da Educação do Estado de São Paulo – SEE/SP, São Paulo, São Paulo, Brasil.

DOI:

10.22238/rc24482692v15n12017p214a236

Keywords:

Environmental education; gardening; sustainability; medicinal plants and spices; scientific identification.

Abstract

Sustainability is one of the current concerns, and gardening is a useful mechanism for sustainable actions, such as recycling products and generating economic value. The general objective was to attend life projects of students enrolled in the elective discipline Horta, Vegetable Garden, Popular Culture and Science of the state high school and belonging to the Program of Integral Education E.E.Vitor Meireles, located in Campinas-SP. Specific objectives: to emphasize the importance of traditional use and scientific knowledge of medicinal herbs, spices and vegetables, and scientifically identify the species produced. Procedures: 39 students participated in the study that occurred between August and November 2015. They used seedlings, gardening materials, recycled tires and pet bottles. The study included practical classes in the garden area and theoretical on systematics, hunger in Brazil and soil types. Results: 100% of the cultivated species (35) developed, being scientifically identified and presented in culmination event of the elective subjects at the end of 2015. Thus, it was concluded that the objectives of the study were met, beyond the limits of the school in the As the students, their families and the community where they live may feel encouraged to develop their gardens and benefit from them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Sileuda Moreira de Oliveira, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo – SEE/SP, São Paulo, São Paulo, Brasil.

Possui Bacharelado e Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Santo Amaro (UNISA).  Especialização em Ética, Valores e Cidadania na Escola pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre e doutora em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. Atualmente professora de Biologia na Escola de Ensino Integral E.E. Vitor Meireles (Programa de Ensino Integral da SEE), em Campinas, São Paulo. 

Cláudia Fonseca Baldini, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo – SEE/SP, São Paulo, São Paulo, Brasil.

Graduada em Geografia pela Universidade do Sagrado Coração, Bauru-SP (1998). Licenciatura em Pedagogia pela Facab, Casa Branca-SP (2015). Pós graduação Lato Sensu em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade São Francisco, Campinas-SP (2013) e Especialização: Gestão do Currículo para Professores-Coordenadores pela FEUSP, São Paulo-SP (2013). Atualmente trabalha como professora Coordenadora da Área de Humanas e professora de Geografia na Escola de Ensino Integral E.E. Vitor Meireles (Programa de Ensino Integral da SEE), Campinas-SP.

References

BANCO DE ALIMENTOS E COLHEIRA URBANA: Aproveitamento Integral dos Alimentos. Rio de Janeiro: SESC/DN, 2003. 45 pg. (Mesa Brasil SESC Segurança Alimentar e Nutricional). Programa Alimentos Seguros. Convênio CNC/CNI/SEBRAE/ANVISA.

ADAS, M. A fome: crise ou escândalo? São Paulo: Moderna, 1988.

BAUER, Patrícia N., BASSI, Tana. “Ética e Responsabilidade Social no Ensino Fundamental”. Qual o Papel da Escola na Formação de Valores Humanos? Revista IntegrAção. São Paulo : CETS, FGV – EAESP, n. 63, jun. 2006. Disponível em: http://integracao.fgvsp.br/ano9/06/opiniao.htm. Acesso em: 17 ago. 2006.

BOAL, A. Jogos para atores e não-atores. Rio de Janeiro: Ed. Garamond, 2003.

CASTRO, A.M.J. In: FERNANDES, B.M.; GONÇALVES, C.W.P. (Orgs.). Josué de Castro: vida e obra. São Paulo: Expresso Popular, 2007.

COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO (CMMAD). Nosso futuro comum. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1988.

COSTA, C. A. G; SOUZA, J.T; PEREIRA, D.D. Horta escolar: alternativa para promover educação ambiental e desenvolvimento sustentável no Cariri Paraibano. Polêmica. V. 15. n (3), 2015. Disponível em:

http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/view/19350/14122 Acesso em 25 nov 2016.

CULTIVANDO. Disponível em: http://www.cultivando.com.br/plantas_medicinais_detalhes/hortela.html; Acesso em 25 jul. 2015.

DIMENSTEIN, G. O mundo como escola. 18/05/2004. Projeto Revista Viração. Disponível em: http://www.setor3.com.dwt&testeira=33&sectid=185. Acesso em 25 nov 2016.

FERREIRA, G. H. C.; CEPOLINI, E. I. S. Agroecologia, Alimentação e Saúde: um diálogo possível e necessário. São Paulo: Entremares, 2014.

FRITJ0F, CAPRA – Alfabetização ecológica: o desafio para a Educação do século 21. Ed. Cultrix, SP, 2006. 312 p.

GUIA DE CONSULTA E UTILIZAÇÃO DAS ERVAS MEDICINAIS. Disponível em: http://guia.mercadolivre.com.br/ervas- medicinais-z-consulta-utilizacao-gratis-5144-VGP acesso em 25/07/2015 Acesso em 25 jul. 2015.

HORTA ORGÂNICA, Disponível em http://www.ufms.br/horta/plantas_medicinais.htm acesso em 25/07/2015 Acesso: Acesso em 25 jul. 2015.

IPIRANGA, A.S.R; GODOY, A.S; BRUNSTEIN, J. – Introdução. RAM. Revista de educação Mackenzie. RAM, Rev. Adm. Mackenzie (Online) vol.12 no.3 São Paulo, SP. Mai/ Jun, 2011 p. 13-20 http://www.scielo.br/pdf/ram/v12n3/a02v12n3.pdf Acesso: Acesso em 25 nov 2016.

MORAN, J. M. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. Campinas. Papirus, 2009, p. 101-111.

MORGADO, F. S. 2008. A Horta Escolar na educação ambiental: experiência do projeto horta viva nas escolas municipais de Florianópolis, Revista Eletrônica de Extensão, no. 6. https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/9531/8950. Acesso: Acesso: Acesso em 25 nov 2016.

MOREIRA-DE-OLIVEIRA, M.S; BALDINI, F.C. – Horta: Cultura popular e Ciência. Identificação científica, propriedades e usos. Gerúndio G. Eedições. Guarulhos-SP, 2016.

PANTOJA, T. F; CESARINO, F; CRUZ, E. L; VAZ, J. D. C.; SOUSA, T.G. A importância da horta escolar no processo ensino aprendizagem de botânica em uma escola de Macapá - AP. 64º Congresso Nacional de Botânica. BH, 2013.

PINHEIRO, C. N. A. 2012. A Importância do trabalho com a horta escolar para o ensino de ciências de forma interdisciplinar. Trabalho de Conclusão de Curso Licenciatura em Ciências Biológicas. Universidade de Brasília, Brasília-DF. 43 p.

PLANTAS MEDICINAIS. Disponível em: http://ci-67.ciagri.usp.br/pm/Acesso em 25 jul. 2015. Acesso: 25 de novembro de 2016.

RAVEN, P.G; EVERT, R; CURTIS, H. Biologia Vegetal. 5ª. Ed. Ed Guanabara Dois. 1985.

RODRIGUES, M. E; JUSTINA, L. A. D; MIGLIORATTI, F. A. – O conteúdo de sistemática em filogenética em livros didáticos do ensino médio. Rev. Ensaio. Belo Horizonte. v13. n.02, pg. 65-84, 2011.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Currículo do estado de São Paulo. Secretaria da Educação; coordenação geral, Maria Inês Fini; coordenação de área, Paulo Miceli. – São Paulo : SEE, 2010.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Plano de Ação das Escolas de Ensino Integral. São Paulo, 2012.

SAÚDE ABRIL. Saúde é vital: Conheça e saiba usar 37 plantas medicinais: Um guia para esclarecer, de vez, como recorrer às propriedades da nossa flora sem correr riscos. Disponível em: http://saude.abril.com.br/bem-estar/conheca-e-saiba-usar-37-plantas-medicinais/Acesso em 25 jul. 2015.

SILVA, S. N. – Uma reflexão sobre o livro didático de Biologia: Sistemas de classificação dos serres vivos. V Encontro Nacional de Pesquisa em Educação e Ciências. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2015).

UNICEF - A Horta Escolar como Eixo Gerador de Dinâmicas Comunitárias, Educação Ambiental e Alimentação Saudável e Sustentável. Maria do Carmo de Araújo Fernandes. Projeto TCP/BRA/3003. Disponível em: http://docplayer.com.br/15827616-A-horta-escolar-como-eixo-gerador-de-dinamicas-comunitarias-educacao-ambiental-e-alimentacao-saudavel-e-sustentavel.html. Acesso em 25 nov 2016.

Published

2017-06-30

How to Cite

MOREIRA DE OLIVEIRA, Maria Sileuda; BALDINI, Cláudia Fonseca. Vegetable garden: popular culture and science scientific identification, properties and uses: an experience in integral education. Revista Cerrados, [s. l.], vol. 15, no. 01, p. 214–236, 2017. DOI: 10.22238/rc24482692v15n12017p214a236. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/1359. Acesso em: 22 jul. 2024.