Evaluation of field work in the Geography teaching-learning process

Authors

DOI:

10.22238/rc24482692v15n12017p312a329

Keywords:

Geography; School; Teaching-learning; Field work.

Abstract

The field work is an important methodological resource in the teaching-learning process, being one of the great interest instruments for the more several sciences teaching in the fundamental and average levels. However, there aren't many jobs that evaluate precisely the importance of field work, mostly in the that tolls the geography teaching for school. Ahead of this, the goal of this study is to evaluate the field work importance as research method and of didactic activities in the Geography classes through a quantitative method. For that, it used the application of an evaluating exercise to two students' groups: The group control (group formed by 12 students who were submitted to the evaluation only after the theoretical classes) and the group test (group formed by 10 students who were submitted to the evaluation after the theoretical classes and the field work). Our researches showed that there was significant difference between both groups. The group control got right, on an average, 43,3% of the evaluation while the group test reached indices of near hit to 84% of the matters. Therefore it is of extreme relevance that the public entities and teaching institutions invest in this teaching practice since the field work be a very effective activity to consolidate the learning of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ertz Ramon Teixeira Campos, Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES,Montes Claros, Minas Gerais, Brasil

Possui Graduação em História pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Atualmente é Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES).

Humberto Gabriel Rodrigues, Faculdades Integradas Pitágoras de Montes Claros – FIP/MOC, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.

Possui Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES), Mestrado em Genética e Bioquímica pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) e Doutorado em Ciências da Saúde pela Universidade de Brasília (UnB). Atualmente é professor da Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) e das Faculdades Integradas Pitágoras (FIP/MOC).

Israelita David Rodrigues, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES, Brasil, Minas Gerais, Brasil.

Possui Graduação em Geografia pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Atualmente é professora da Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais.

Bráulio De Freitas Brant, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES, Brasil, Minas Gerais, Brasil.

Possui Graduado em Geografia pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Atualmente é professor da Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais.

References

APPOLINÁRIO, F. Dicionário de metodologia científica: um guia para produção do conhecimento científico. São Paulo: Editora Atlas, 2004. 300 p.

BRAUN, Ani Maria Swarowsky. Rompendo os muros da sala de aula: O Trabalho de Campo na aprendizagem de Geografia. Ágora. Santa Cruz do Sul, v. 13, n. 1, p. 250-272, jan./jun. 2007. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/agora/issue/view/11>. Acesso em: 28/12/2016.

CANDIOTTO, Luciano Zanetti Pessoa. Interdisciplinaridade em estudos do meio e trabalhos de campo: Uma prática possível. Olhares e Trilhas. Ano2. No. 2. p.33-46. 2001. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/issue/view/292>. Acesso em: 28/12/2016.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades: Montes Claros. Dados do Censo Demográfico, 2014. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/cidadesat/topwindow.htm?1>. Acesso em: 25 dez. 2016.

JUNQUEIRA, Adalto Reis Martins. Trabalho de campo e transdisciplinaridade: uma experiência de ensino. Olhares e Trilhas. Ano2. No. 2. p.71-78. 2001. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/issue/view/292>. Acesso em: 28/12/2016.

MAYRING, Ph. . Einführung in die qualitative Sozialforschung. Introdução à pesquisa social qualitativa]. (5ª ed.). Weinheim: Beltz, 2002.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros curriculares nacionais. Temas transversais: Meio ambiente e Saúde: primeiro e segundo ciclos. Brasília, 1997.

NUNES, Flaviana Gasparotti. Do abstrato ao concreto: trabalho de campo – reflexões iniciais. Formação. N. 7. p 95-99, 2000. Disponível em: <http://www.uff.br/geographia/ojs/index.php/geographia/issue/view/8>. Acesso em: 28/12/2016.

PONTUSCHKA, Nidia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. 1ª. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2007. 383 p.

RAEDER, Savio. Geography And Technological Innovation. Mercator. Fortaleza, v. 15, p. 77-90. 2016. Disponível em: <http://www.mercator.ufc.br/index.php/mercator/article/viewFile/1147/667>. Acesso em: 28/12/2016.

SILVA, Elcione Maria da; MELO, Adriany de Ávila. Caminhos de Geografia. Uberlândia, v.9, n. 25 Mar, p. 87-95. 2008. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/issue/view/758>. Acesso em: 28/12/2016.

SILVA, José Augusto da Silva. Formação didática-pedagógica e o ensino de Geografia. Formação. N. 7. p 39-42. 2000. Disponível em: <http://www.uff.br/geographia/ojs/index.php/geographia/issue/view/8>. Acesso em: 28/12/2016.

SUERTEGARAY, Dirce Maria Antunes. Pesquisa de Campo em Geografia. Geographia, Rj, n.7, julho, p 92-99. 2002. Disponível em: <http://www.uff.br/geographia/ojs/index.php/geographia/issue/view/8>. Acesso em: 28/12/2016.

TEIXEIRA, Jodenir Calixto. A nova Geografia. Formação. N. 7. p. 87-90. 2000. Disponível em: <http://revista.fct.unesp.br/index.php/formacao/issue/view/100>. Acesso em: 28/12/2016.

VISENTINI, José William (org). Geografia e ensino: Textos críticos. Tradução Josette Giann. Campinas, Sp: Papirus, 4ª ed. 1995.

ZUBA, Janete Aparecida Gomes. O ensino da geografia na atualidade: Desafios e perspectivas. Revista Cerrados. v. 4, n. 1. p.109 -118. 2006. Disponível em: <http://www.periodicos.unimontes.br/cerrados/article/view/4/6>. Acesso em: 28/12/2016

Published

2017-06-30

How to Cite

CAMPOS, E. R. T.; RODRIGUES, H. G. .; RODRIGUES, I. D. .; BRANT, B. D. F. . Evaluation of field work in the Geography teaching-learning process. Revista Cerrados, [S. l.], v. 15, n. 01, p. 312–329, 2017. DOI: 10.22238/rc24482692v15n12017p312a329. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/1363. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)