Geographic technologies in high school: a case study in public schools of Montes Claros /MG

Authors

  • Welton Silva Ferreira Universidade Candido Mendes – UCAM, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.
  • Marcos Esdras Leite Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES, Brasil, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-9020-6445

DOI:

10.22238/rc24482692v15n12017p330a350

Keywords:

Geotechnology; cartography; teaching-learning; limitations.

Abstract

The present study has as its purpose, the investigation of the content of geotechnology in high school in some state schools in Montes Claros, MG, with virtue in optimization and enhancement of this area of knowledge that it is the responsibility of the schools, with a view to the advancement and accessibility of technological resources for students, but there are familiarization themselves with these means in the school environment. For teachers, it is considered in this work, the way they associate the subject proposed to its system of work, analyzing the potential difficulties encountered. It begins the work by presenting a brief history of geotechnology and its deployment in times legislation making mention to the training resources and software designed for the practice mapping. Methodologically speaking will be taken as an object and search criterion, five state schools located within the city limits of the city. It was later applied a form to teachers of these schools, in order to sample, with a view to enhance obstacles in the teaching-learning process about the discipline. After obtaining the results it was found that the ability to apprehend the contents of geotechnology and the edges to be trimmed edges in the teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Welton Silva Ferreira, Universidade Candido Mendes – UCAM, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Possui Graduação em Geografia pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) e Pós-Graduação Lato Sensu em Geoprocessamento e Georreferenciamento pela Universidade Candido Mendes (UCAM).

Marcos Esdras Leite, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES, Brasil, Minas Gerais, Brasil.

Possui Graduação em Geografia pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES), Mestrado e Doutorado em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Atualmente é Professor do Departamento de Geociências, do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual de Montes Claros (PPGEO-UNIMONTES) e do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Social da Universidade Estadual de Montes Claros (PPGDS-UNIMONTES).

References

ALMEIDA, R. D. Do desenho ao mapa: iniciação cartográfica na escola. São Paulo: Contexto, 2001.

BRANDÃO, C. R. O que é educação, 33ª Ed. Brasiliense, São Paulo. 1995.

CALDAS, R. F., Alencar M. C. F. Construção do conhecimento através das redes eletrônicas: o caso de uma escola especializada de ensino de 2°; primeira parte- os professores. Revista ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v.3, n.1, dez.2001.

CÂMARA, G.; DAVIS, C. Introdução: por que geoprocessamento? In: CÂMARA, Gilberto; DAVIS, Clodoveu; MONTEIRO, Antônio Miguel Vieira (Ed.). Introdução à ciência da geoinformação. São José dos Campos: INPE, 2001. (INPE-8562-PRE/4306).

CARVALHO, L.F.F. O papel do estágio na formação do professor de Geografia. Anais do III Encontro Regional de Ensino de Geografia: Práticas educativas em ensino de Geografia (re) criando os documentos curriculares/ Associação dos Geógrafos do Brasil. Campinas, São Paulo, p.191, 2013.

DI MAIO, A. C. Geotecnologias digitais no ensino médio (tese de doutorado)- Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências exatas – Rio Claro, (188p.) 2004.

DI MAIO, A. C., SETZER A.W. Educação, Geografia e o desafio de novas Tecnologias. Revista Portuguesa de Educação – Braga-Portugal, 24(2), p. 211-241 2012.

FITZ, P. R., Novas Tecnologias e os caminhos da ciência geográfica Revista Diálogo, canoas - RS - Brasil Ed. Unilasalle n°6, 2005.

_______________. Geoprocessamento no ensino médio. In: VII Conferência Iberoamericana de SIG, 1999, Mérida -Venezuela. VII CONFIBSIG, 1999.

IBGE, Noções básicas de cartografia. Departamento de cartografia. Rio de Janeiro: N° 8, IBGE, 1999.

LACOSTE, Y. A Geografia – Isso Serve, em Primeiro Lugar para Fazer a Guerra. Campinas: Ed. Papirus, 1989.

LEITE, M. E. Geoprocessamento aplicado ao estudo do espaço urbano: o caso da cidade de Montes Claros/MG (dissertação de mestrado)- Universidade Federal de Uberlândia 2006, (177p.).

LOPES, C. S. Aprendizagem da docência em Geografia: Reflexões sobre a construção da profissionalidade. In: Revista Ensino em Re-vista, - Uberlândia-MG - ISSN versão eletrônica:1983-1730 V.19, nº 2, Jul./dez. 2012.

MARTINELLI, M. Mapas da geografia e cartografia temática – São Paulo: Contexto. 2003.

MEC. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília, São José dos Campos: MEC/Univap. 2001.

MOREIRA, J. C., SENE, E. de, Geografia: volume único (ensino médio) – São Paulo; Scipione, 2005.

RIBEIRO E. A. A perspectiva da entrevista na investigação qualitativa. Evidência: Olhares e pesquisa em saberes educacionais. Araxá/MG. V.4, nº4, p. 129-148, 2008.

ROSA, R. BRITO, J.L.S. Introdução ao Geoprocessamento: Sistema de Informação Geográfica. Uberlândia, Ed. Da Universidade Federal de Uberlândia,1996.

ROSA, R. Introdução ao Sensioramento Remoto, 5. ed. Uberlândia. Ed. Da Universidade Federal de Uberlândia. 2003.

SOUZA, J.G. de, KATUTA, A. M. Geografia e conhecimentos Cartográficos. A cartografia no movimento de renovação da geografia brasileira e a importância do uso de mapas. – São Paulo: Editora UNESP, 2001.

Sites consultados

MARIANELLI, G. Introdução ao Geoprocessamento. Disponível em:

<http://www.ebah.com.br/content/ABAAABSVAAE/geoprocessamento-conceito-historico-evolucao> Acessado em Janeiro de 2010

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATISTICA. Geociências. Disponível em: <.http://www.ibge.gov.br> Acessado em Janeiro de 2010

Published

2017-06-30

How to Cite

SILVA FERREIRA, W.; LEITE, M. E. . Geographic technologies in high school: a case study in public schools of Montes Claros /MG. Revista Cerrados, [S. l.], v. 15, n. 01, p. 330–350, 2017. DOI: 10.22238/rc24482692v15n12017p330a350. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/1364. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>