The Geography PIBID contribute with supervise practice
Keywords:
Education, Geography, Supervised internship, PIBID.Abstract
Geography suffers numerous and constant changes in recent times, is present in many everyday activities, permeates through formal and informal learning environments. Influences in politics, historical moments in the cultural context of each nation, in economic strategies and decisions involving the environment. So the educator professional has to take into consideration all these aspects because, as school discipline, tries to explain this global network of relationships. In this sense, the objective of this study is to understand the relevance of the Institutional Program Initiation Purse in Teaching - PIBID and its contribution in the initial training of geography teachers. The methodology developed took from literature with authors who talk about the theme Arroyo (2000), Callai (2010), Brown (2004), Fonseca (2011); observation of intervention in PIBID project and a questionnaire to 25 students who participated in the project PIBID (first half) and 2014 who were attending the training course supervised at Regency periods. So every day is more urgent educators with innovative profile that punctuate his work in the content domain, ethics and creativity. In this sense, the teacher needs to investigate their work, their training and social function in view of its practice for when complex content are developed parallel inventiveness, can testify mnemonic and / or decorative classes.
Downloads
References
ARROYO, Miguel G. Oficio de Mestre: imagens e auto - imagens. Petrópolis (RJ): Vozes, 2000. p. 251.
BRASIL. Decreto Lei Nº. 87.497, de 18 de agosto de 1982. Brasília/DF/BR. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d87497.htm Acesso em: 22/05/2015.
BRASIL. Parecer do Conselho Nacional de Educação/ Conselho Pleno (CNE/CP). 28, de 02 de Outubro de 2001(Publicado no DOU de 18/1/2002, Seção 1, p. 31). Brasília: MEC. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/028.pdf Acesso em: 22/05/2015.
CALLAI, H. C. A formação do profissional da Geografia. Ijuí: UNIJUÍ, 2010.
CAMPEDELLI, Samira Youssef. Ponto de apoio em sala de aula. 5ª ed. 1ª impressão. São Paulo, SP: Editora Scipione, 1998. p. 119.
CARNEIRO, Geralda Vânia N. F. B. O educador: missão e resgate do profissional da educação. Juiz de Fora, In: Anais do Fórum Mineiro de Educação – Instituto Nacional de Desenvolvimento Comunitário – INDEC, 1998. p. 132-142.
CASTANHO, M. E. Sobre professores marcantes. In: CASTANHO, M. E. (org). Temas e textos em Metodologia do Ensino Superior. Campinas (SP): Papirus, 2004.
CASTROGIOVANNI, A. C. Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 4ª Ed. Porto Alegre: Editora da Universidade Federal de Porto Alegre - UFRGS, 2005.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia e Práticas de Ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.
COUTINHO, Giulliano. Reflexões sobre a geografia e sua história no Brasil: notas
Para um caminho historiográfico. Universidade Estadual de Campinas, 2009. Disponível: http://enhpgii.files.wordpress.com/2009/10/giulliano_coutinho.pdf. Acesso: 15/10/2014.
DANTAS, Aldo. MEDEIROS, Tásia Hortência de Lima. Introdução à Ciência Geográfica. Natal, RN: EDUFRN, 2008. Disponível em: http://www.ead.uepb.edu.br/ava/arquivos/cursos/geografia/introducao_a_ciencia_geografica/In_Ci_Geo_A13_J_GR_200508.pdf. Acesso 15/10/2014.
FONSECA, Gildette Soares. Mídias no ensino de Geografia, uma alternativa de aprendizagem. (Org.) In: RIOS, Clitien Alice Meira. SANTOS, Dulce Pereira dos. Mídias na educação: formação continuada do professor, privilégio para o aluno. Montes Claros: UNIMONTES, 2011.p.123.
FRANÇA, I, S. A cidade média e suas centralidades: O exemplo de Montes Claros no Norte de Minas Gerais. (Dissertação Mestrado em Geografia) – Instituto de Geografia, Universidade Federal de Uberlândia, 2007.
GARCIA RAMIS, Lisardo. et al. Autoperfeccionamiento docente y creatividad. Habana: Pueblo y Educación, 1996. p. 9.
GUIA, Débora Ariane Santos. Geografia na Universidade Estadual de Montes Claros e o perfil dos acadêmicos. Trabalho de Conclusão de Curso. Departamento de Geociências. Montes Claros: Unimontes, 2009.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE), 2010. Disponível em: cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?codmun=314330. Acesso: 10/05/2015.
KAERCHER, Nestor André. A Geografia escolar na prática docente: a utopia e os obstáculos epistemológicos da Geografia Crítica. Tese do Programa de Doutorado em Geografia Humana, da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. 2004, Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-01052005-224221/pt-br.php. Acesso: 10/04/15.
MENDONÇA, Marcelo Rodrigues. Formação continuada, interdisciplinaridade e inclusão social. 1ª ed. Catalão: Universidade Federal de Goiás – Campos Catalão, 2008. p. 368.
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. et al (org.) Para onde vai o ensino de Geografia? Repensando o Ensino. 4ªed. Editora: Contexto, 1994.
PASSINI, Elza Yasuko (Org.) - Prática de ensino e estágio supervisionado – Autonomia, São Paulo: Cooperativa técnico-educacional, 1998.
RESENDE, Thalita Mendes. Estágio Supervisionado de licenciatura em Geografia na educação infantil e séries iniciais: Uma inovação com grandes contribuições para a formação do professor. Uberlândia: 2009. Disponível em: http://www.google.com.br/search?q=estagio+supervisionado+em+geografia&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pt-BR:official&client=firefox-. Acesso em: 06/01/2011.
RUA, João. WASZKIAVICUS, Fernando Antonio. TANNURI, Maria Regina Petrus. PÓVOA NETO, Helion. Para Ensino de Geografia. Contribuição para o trabalho com 1° e 2° graus. Rio Janeiro, RJ: Editora ACCESS, 1993. p. 311.
SÁ- CHAVES, I. MOREIRA, A. Nota introdutória. In: ALARCÃO, Isabel. Percursos e pensamentos. Santiago: Universidade de Aveiro - Campus universitário de Santiago, 2006. p. 9-15
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VIEIRA, Fábia Magali Santos. A capacitação dos professores para o uso das novas tecnologias. (Org.) In: RIOS, Clitien Alice Meira. SANTOS, Dulce Pereira dos. Mídias na educação: formação continuada do professor, privilégio para o aluno. Montes Claros: UNIMONTES, 2011.p.123.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Revista Cerrados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
In this journal, the copyrights for published articles belong to the author (s), with the rights of the first publication belonging to Revista Cerrados. The articles are publicly accessible, free to use, their own assignments, educational assignments and non-commercial applications.