Ethnocultural differences in school: Experiences of Xakriabá students in a non-indigenous school space

Authors

DOI:

10.46551/rc24482692202021

Keywords:

Ethnic differences. Interethnic encounters. School environment.

Abstract

In the school environment, distinct sociocultural relationships and encounters are formed and from that conflicts can be detected. In this study, reflections were made based on a preliminary survey about the way in which the relations between the Xakriabá indigenous people and non-Indian students occur in a non-indigenous school environment. Methodologically, the research can be characterized as qualitative and explanatory, phenomenology was used as the method of analysis to access the symbolic and subjective values involve in the social constructs of these individuals, profiling them on the assumptions of Humanistic Cultural Geography. Bibliographic surveys and fieldwork were used. Evidence was found suggesting that ethnocultural differences turn out to be ne an element that results in conflicts such as racism and bullying in the school space. From such interactions, the importance of giving visibility to groups of students considered to be non-hegemonic, in this case the Xakriabá emerges so that they can point out prejudiced acts against their ethnicity and claim their demands in the school environment.

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Author Biographies

Leonardo José dos Reis Coimbra de Melo, Universidade Federal de Goiás – UFG, Goiânia, Goiás, Brasil

É Graduado em Geografia pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Atualmente é Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Geografia (IESA) da Universidade Federal de Goiás (UFG).

Ademir Divino Vaz, Universidade Estadual de Goiás – UEG, Pires do Rio, Goiás, Brasil

É Graduado e Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Atualmente é Professor da Universidade Estadual de Goiás (UEG) – Campus de Pires do Rio.

Maria Geralda de Almeida, Universidade Federal de Goiás – UFG, Goiânia, Goiás, Brasil

É Graduada em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Mestrado e Doutorado em Geografia pela Université de Bordeaux III, pós doutorado em Geografia Humana pela Universidad de Barcelona, em Geografia Cultural pela Université Laval, Universita Degli Studi Di Genova e Universite de Paris IV Paris-Sorbonne. Atualmente é Professora do Programa de Pós-Graduação em Geografia (IESA) da Universidade Federal de Goiás (UFG).

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Published

2020-11-13

How to Cite

MELO, L. J. dos R. C. de; VAZ, A. D.; ALMEIDA, M. G. de. Ethnocultural differences in school: Experiences of Xakriabá students in a non-indigenous school space. Revista Cerrados, [S. l.], v. 18, n. 02, p. 344–370, 2020. DOI: 10.46551/rc24482692202021. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/1892. Acesso em: 24 dec. 2024.