Reflexes of urban occupations on mobility to the margins of the state road GO-060 between Goiânia (GO) and Trindade (GO)

Authors

DOI:

10.22238/rc2448269220201801189219

Keywords:

Spatial occupation. Road system. Vehicular flow. Transport. Mobility.

Abstract

The study aims to understand the dynamics of the various types of occupations implanted around the State Highway GO-060, between the city of Goiânia (GO) and Trindade (GO), and their reflexes on urban mobility. The problem is identified in the cause and effect relationship in the conflict between urban space and the transport system in conurbated areas of the Metropolitan Region of Goiânia (GO). The objective is to analyze the areas of occupation of the spatial area, the vehicular flow of the modes of transport and the mobility index, according to the types of occupation, characterized as travel generating poles (TGPs). To identify such occurrences, methodologies adapted for spatiotemporal analysis and networks were used. The results showed the differences in occupation areas in the Trade / Industry Type 25.74% and 30.77% and Residential Type 11.41% and 38.78% for the West / Mendanha and Trindade 2 Regions for the periods (2011/2016) and (2009/2015) respectively. This occupational dynamic generated an increase of + 87% in the total travel flow of the different modes of transport and an increase of + 79% in the mobility index for the period from 2013 to 2016, showing the trend of motorization in the regions and the reflexes in urban mobility.

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Author Biographies

Denis Biolkino de Sousa Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás – IFG, Goiânia, Goiás, Brasil

Possui Graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Goiás (UFG), Graduação em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC/GO), Mestrado em Transportes pela Universidade de Brasília (UnB) e Doutorado em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) através do DINTER IFG/UFU (2015). Atualmente é Professor titular no ensino básico, técnico, tecnólogo e superior do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG).

William Rodrigues Ferreira, Universidade Federal de Uberlândia – UFU, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Mestrado em Transportes pela Universidade de Brasília (UnB) e Doutorado em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é Professor do Programa de Pós-Graduação em Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Saúde Ambiental e Saúde do Trabalhador da Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

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Published

2020-05-19

How to Cite

PEREIRA, Denis Biolkino de Sousa; FERREIRA, William Rodrigues. Reflexes of urban occupations on mobility to the margins of the state road GO-060 between Goiânia (GO) and Trindade (GO). Revista Cerrados, [s. l.], vol. 18, no. 01, p. 189–219, 2020. DOI: 10.22238/rc2448269220201801189219. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/2072. Acesso em: 24 aug. 2024.