A perspectiva ambiental sustentada por saberes geográficos
Keywords:
Geography; you know geographical; environment; perception.Abstract
We propose in this article to present some perspectives on the environmental subject, installed in the discipline Geography and your contributions for the challenges of the new times. We know that the debate on the environmental subjects in the current tendencies, they have been motivating analyses and discussions on the future of the planet, threatened by the production and reproduction in that the nature was taken merchandise. In these debates, all the sciences are present and particularly the Geography for being that that you/they maintain a strait entail with the environment and one of the most important dimensions of the environmental problem - the space. This article still describes, the environmental crisis appeared starting from the century XIX, going by the Cartesian thought and approximating of a to think systemic. It also portrays the function of the Geography front to the proposed subjects, presenting the environmental perspectives, including the Medical Geography or of the Health. It still presents the importance of the perception of the atmosphere for the Geography.
Downloads
References
ARENDT, H. A Condição Humana. Rio de Janeiro: Forence Universitária, 1997. p. 11.
BRASIL, MEC . Parâmetros Curriculares Nacionais. Geografia 5ª a 8ª séries, Brasília/ DF, 1998. p. 19.
CAPRA, F. A. Teia da vida. São Paulo: Cultrix, 1996. p. 41.
______. O ponto de mutação: a ciência, a sociedade e a cultura emergente. São Paulo: Cultrix, 1987.
CARVALHO, A. P. A. Meio ambiente e saúde no município de Salvador. Tese de Doutorado. IGCE – UNESP. Rio Claro, 1997. p. 7.
CASTELLS, Manuel. A era informacional: economia, sociedade e cultura. Paz e Terra, 1998. p. 48.
CLAVAL, Paul. A geografia cultural. Florianópolis: UFSC, 1999. p. 33-55.
CUNHA, Sandra B.; GUERRA, A. J. T. A questão ambiental – diferentes abordagens. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
FERREIRA, B. W. et al. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Sulina, 1997. p. 41.
LAGOSTE, Yves. Liquidar a geografia, liquidar a idéia nacional. In: VESENTINI, J. W. (Org.). Geografia e Ensino: Textos críticos. Campinas: Papirus, 1989, p. 69.
MENDONÇA, Francisco; KOZEL, Salete (Org.). Elementos de epistemologia da geografia contemporânea. Curitiba: UFPR, 2002. p. 48 a 169.
MERLEAU, Ponty M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
MESQUITA, O. V.; SILVA, S. T. (Org). Geografia e questão ambiental. In: AJARA, César. A abordagem geográfica: suas possibilidades no tratamento da questão ambiental. Rio de Janeiro: IBGE, 1993. p. 11.
______. In: MELLO, J. B. F. A humanização da natureza – uma odisséia para a (re)conquista do paraíso. 1993, p. 32.
MORAES, A. C. R. Geografia – pequena história crítica. 17. ed. São Paulo: HUCITEC, 1999. p. 47.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita-repensar a reforma reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003. p. 51, 74, 144.
NOVAES, Washington. A década do impasse – da Rio 92 a Rio + 10. São Paulo: Estação Liberdade: Instituto Socioambiental, 2002.
OLIVEIRA, Lívia de. Percepção ambiental e comportamento. São Paulo: IPSIS gráfica e editora S/A, 1997.
PARAGUASSU, Chaves C. A geografia médica ou da saúde: espaço e doença na Amazônia Ocidental. Porto Velho: EDUFRO, 2001. p. 34.
SANTOS, Milton. Por uma geografia nova. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1986. p. 81.
______. Saúde e ambiente no processo de desenvolvimento. São Paulo: USP, 2000. In: Conferência magna – I Seminário Nacional Saúde e Meio Ambiente no Processo de Desenvolvimento, 12/07/2000. p. 174.
______. Por uma outra globalização. São Paulo: Record, 2000. p.174.
TRIGUEIRO, André (Coord.). Meio ambiente no século 21. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.
TUAN, Y. F. Topofilia – um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: DIFEL, 1980. p. 6.
______. Espaço e lugar. São Paulo: Difel, 1983.
VESENTINI, José W. Geografia e ensino: textos críticos. Papirus, 1989, p. 218.
VLACH, Vânia R. F. Sociedade moderna, educação e ensino de geografia. In: VEIGA, Ilma P. A.; CARDOSO, M. H. F. (Org). Escola fundamental: currículo e ensino. Campinas: Papirus, 1991, p. 179.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2004 Revista Cerrados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
In this journal, the copyrights for published articles belong to the author (s), with the rights of the first publication belonging to Revista Cerrados. The articles are publicly accessible, free to use, their own assignments, educational assignments and non-commercial applications.