O ensino da Geografia na atualidade: desafios e perspectivas

Authors

  • Janete Aparecida Gomes Zuba Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Keywords:

Geographic education, diversity, perspectives.

Abstract

The Globalized world, whose changes demand for new knowledge, caused the emergency of demands for new educational practices, in an attempt to replace the traditional ideas in the knowledge formation. Facing the proposed challenges requires, simultaneously, a thought reform as well as an education reform. Due to these transformations, the Geography, as a subject that is in charge of the territory, should consider these changes not only in the embodying of the contents and themes, but also in the methodology and the attitude to be developed in the classroom, as well as the students’ expectations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Janete Aparecida Gomes Zuba, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Professora de Prática de Formação e Estágio Supervisionado no Curso de Geografia da Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes. Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia – UFU.

References

ANDRADE, Manuel Correia de. Trajetória e compromisso da geografia brasileira. In: CARLOS, Ana Fani Alessandri (org.). A Geografia na sala de sula. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2001. p. 9-13. Repensando o Ensino.

CALLAI, Helena Coppeti. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos. Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2000, p. 83-134.

______. O ensino de geografia: recortes espaciais para análise. IN: CASTROGIVANNI, Antônio Carlos et al. Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 4. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS/Associação dos Geógrafos Brasileiros – Seção Porto Alegre, 2003, p. 58–63.

CALLAI, Helena Coppeti; CALLAI, Jaeme Luiz. Grupo, espaço e tempo nas séries iniciais. In: CASTROGIVANNI, Antônio Carlos [et. al.] Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 4. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS/Associação dos Geógrafos Brasileiros – Seção Porto Alegre, 2003, p. 65 – 75.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas, São Paulo: Papirus, 1998.

_______. Ensino de geografia e diversidade: construção de conhecimentos geográficos escolares e atribuição de significados pelos diversos sujeitos do processo de ensino. In: CASTELLAR, Educação geográfica: teorias e prática docentes. São Paulo: Contexto, 2005. p. 66-78.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Metodologia da pesquisa educacional. SãoPaulo: Cortez, 1997.

GUREVICH, Raquel. Conceptos y problemas em geografia. herramientas básicas para una propuesta educativa. Em: Aisemberg, B. y S. Alderoqui (comp). Didácticas de las Ciencias Sociales II. Teorías con prácticas. Buenos Aires: Paidós, 1998.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. SãoPaulo: Hucitec, 1996.

_______. Espaço e método. São Paulo: Nobel, 1997.

VESENTINI, José William. Realidades e perspectivas do ensino de geografia no Brasil. In: VESENTINI, José William (org.). O ensino de Geografia no século XXI. Campinas, SP: Papirus, 2004. p. 219-248.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MONTES CLAROS. Plano de Desenvolvimento Institucional 2005-2009. Montes Claros, 2005. Disponível em: <http://www.unimontes.br/arquivos/legislacao/PDI-UNIMONTES-V.2-2005-2009V3.pdf>. Acesso em: 06 de mar. de 2006.

Published

2006-12-31

How to Cite

ZUBA, J. A. G. O ensino da Geografia na atualidade: desafios e perspectivas. Revista Cerrados, [S. l.], v. 4, n. 01, p. 109–118, 2006. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/2921. Acesso em: 22 nov. 2024.