Education Teacher of Geography in the mode of education open and distance
Keywords:
university - education - geography – technologyAbstract
The Open University System of Brazil (UAB) is composed by public universities which are aimed at offering upper-level courses through the Open and
Distance Education. This article is aimed at pointing a few remarks on the challenges of Distance Education (EAD) in the Geography teaching at UAB/UNIMONTES. We interviewed the teachers who work in the Distance Geography course . We noted that the most profissionals’ difficulties are related to the process of building a new way of teaching. The participants have tried to improve their knowledge in order to provide good educational standart to all those involved in the distance learning.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. São Paulo, v. 29, n. 2, Dec. 2003. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022003000200010&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 10 Setembro de 2010.
ALVES, E. A.; CABRAL, J. B. P.; et al. Breve reflexão sobre a importância do trabalho de campo no Ensino de Geografia in: Anais do XV Encontro Sul Matogrossense de Geógrafos, 2007.
ALVES, J. R. M. Educação a Distância e as Novas Tecnologias de Informação e aprendizagem. Artigo do Programa Novas Tecnologias na Educação, 1998.
ALVES, R. M.; ZAMBALDE, A. L, & FIGUEIREDO, C. X. Ensino a Distância. UFLA/FAEPE. 2004.
ARETIO, Lorenzo García. La educación a distancia. 2ªed. Barcelona: Ariel, 2002.
BARBOSA, Maria de Fátima S. O.; RESENDE, Flávia. A Comunicação Tutor-Aluno e Dificuldades da Prática dos Tutores de um Curso de Educação Profissional a Distância. 2004. Disponível em http://www.abed.org.br/congresso2004/por/
htm/165-TC-D4.htm. Acesso em 10 Setembro de 2010.
BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2001.
BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que dispões sobre a Diretrizes e Bases da Educação. Disponível em acesso em 14/06/2010.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Ensino de Geografia e diversidade: construção de conhecimentos geográficos escolares e atribuição de significados pelos diversos sujeitos do processo de ensino. IN: CASTELLAR, Sônia. Educação geográfica: teorias e prática docentes. São Paulo: Contexto, 2005. p. 66-78.
COELHO, Maria L. A evasão nos cursos de formação continuada de professores universitários na modalidade de educação a distância via internet - Universidade Federal de Minas Gerais, 2002.
FERNANDES. G.W.R, ANGOTTI. J.A.P. Formando Professores de Física a Distância: repensando o material didático. Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível
em:http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/epef/x/sys/resumos/T0064-1.pdf
FUKS, H., Gerosa, M.A. & LUCENA, Sobre o Desenvolvimento e Aplicação de Cursos Totalmente a Distância na Internet, Revista Brasileira de Informática na Educação, N9, Setembro 2001, ISSN 1414-5685, Sociedade Brasileira de Computação, pp. 61-75.
LITTO, F. M. The Hybridization of Distance Learning in Brazil. An Approach Imposed by Culture. In: The International Review of Research in Open and Distanc. Learning, 2002.
MEC - Ministério da Educação – Fórum das Estatais pela Educação - Projeto: Universidade Aberta do Brasil, 2005. Disponível em http://portal.mec.gov.br/ arquivos/pdf/universidade.pdf.
MEC - Ministério da Educação/ Secretaria de Educação a Distância. Referências de qualidade para educação superior a distância. Brasília, 2007.
MEIRELES, A. J. A rodada do milênio da OMC: como culpar o resto do mundo pelas nossas mazelas. Balde Branco. São Paulo: v.36, n. 422 , p. 56-59, dez. 1999.
MERCADO. L. P. L. Dificuldades na educação a distância online. Investigação científica – Universidade Federal de Alagoas, Alagoas, 2007.
MORAN, J. M., MASETTO, M. T. & BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.
MOORE, Michael G, KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
NEDER, Maria Lúcia Cavalli. A formação do professor a distância: desafios e inovações na direção de um prática transformadora. 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível
em:<http://150.162.90.250/teses/PEED0495.pdf. Acesso em 20 de março de 2006.
NISKIER, A. Educação a distância: tecnologia da esperança. São Paulo. Loyola. 1999.
PALLOFF, R. M. e PRATT, K. Construindo comunidades de aprendizagem no ciberespaço.Porto Alegre: Artmed, 2002.
PINHEIRO, Regina Cláudia; LOBO-SOUSA, Ana Cristina. Letramento Digital e Desempenho Acadêmico Em Ead ViaInternet. In: III Encontro Nacional sobre Hipertexto, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009. Disponível em: <http://www.ufpe.br/nehte/hipertexto2009/anais/g-l/letramento-digital-e-desempenho.pdf>. Acesso em 23 de setembro de 2010.
SILVA, M. (Org). Educação online. São Paulo: Loyola, 2003.
SOUTO, D. J. de P. Educação a distância: concepções de educação e a formação de professores na sociedade do conhecimento. In: As concepções de Educação à Distância dos professores do CEAD / ISE / Unimontes. Unimontes. Centro de ciências Humanas. Monografia de Graduação. 2007.
VIEIRA, Fábia Magali Santos. Ciberespaço e Educação: Possibilidades e limites da interação dialógica nos cursos online Unimontes Virtual. (Mestrado em Tecnologias na educação) Universidade de Brasília (UnB),Brasília, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2010 Revista Cerrados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
In this journal, the copyrights for published articles belong to the author (s), with the rights of the first publication belonging to Revista Cerrados. The articles are publicly accessible, free to use, their own assignments, educational assignments and non-commercial applications.