Sertão of Environmental Education in general: environmental and social diagnosis of municipal schools Varzelândia/MG

Authors

  • Adnéya Cristine de Souza Ferreira Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Priscilla Caires Santana Afonso Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Keywords:

Environmental Education. Varzelândia MG. Norte de Minas. Municipal Schools.

Abstract

We understand that an environmental education tool for changing attitudes and training of critical citizens. The Draft Environmental Educators in the Hinterland of General aims to train teachers in municipal schools environmental multipliers of the microregion of Montes Claros, specifically in schools Varzelândia, Patiala, Oath and Mirabela / MG. The first municipality served by the project is Varzelândia, where a diagnosis was made on the municipality
in order to analyze the environmental impacts that plague the local community. In this sense, the objective of this study is to report the results of socio-environmental diagnosis during the second half of 2010. We use a methodology based on literature review, interviews with directors, supervisors
and teachers of the schools involved, and field work. We could notice that Varzelândia shows positive indicators such as the development of trade and
agriculture, population growth, the relative autonomy of the health sector and education. However, it has an economy dependent on the state (Municipalities Participation Fund) and has one of the worst indicators with regard to sanitation. The environmental education are characterized by promoting improved living conditions with simple actions that will not solve all mishaps diagnosed, but will impact positively on the local community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adnéya Cristine de Souza Ferreira, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Acadêmica do Curso de Geografia da Unimontes.

Priscilla Caires Santana Afonso, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Professora do Departamento de Geociências da Unimontes. Mestre em Geografia. Doutoranda em Geografia UFU.

References

ANDRADE, M. C. Área de domínio da pecuária extensiva e semi-extensiva na Bahia e no Norte de Minas Gerais.Recife: SUDENE, Planejamento Regional, 1982. 497p.

AFONSO, P. C. S. PEREIRA, A. M. P. o processo de urbanização norte-mineiro: um perfil dos pequenos municípios. In: Anais do 2º Simpósio O rural e O urbano no Brasil. Rio de Janeiro: UERJ. 2009. P. 1-15.

CASCINO, Fábio. Educação ambiental: princípio, história, formação de professores. 2ª ed. São Paulo: SENAC, 2000.

CHAGAS, Maria de Freitas. Lendo e escrevendo as realidades mineiras: estudos sociais. São Paulo: FTD, 1988.

ECONOMIA- VARZELÂNDIA MINAS GERAIS. Disponível em: <http://www.sites.google.com/site/varzelandiamg/economia>. Acesso em 8 de março de 2011.

GEOGRAFIA- VARZELÂNDIA MINAS GERAIS. Disponível em: <http://www.sites.google.com/site/varzelandiamg/geografia>. Acesso em 8 de março de 2011.

GUIMARÃES, Mauro. A dimensão ambiental na educação. 7ª ed. Campinas: Papirus, 2005.

GUIMARÃES, Mauro. A formação de educadores ambientais. Campinas, SP: Papirus, 2004.

IBGE- INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTÁTÍSTICA. Dados do Censo 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: <>. Acesso em 7 de março de 2011.

IBGE- INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTÁTÍSTICA. IBGE: Cidades.Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: <<http://www.ibge. gov.br>>. Acesso em 8 de março de 2011.

IBGE- INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTÁTÍSTICA. Produção Agrícola Municipal 2009. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: <<http://www.ibge.gov.br>>. Acesso em 12 de março de 2011.

IBGE- INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTÁTÍSTICA. Produção da Extração Vegetal 2009. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: <<http://www.ibge.gov.br>>. Acesso em 12 de março de 2011.

IBGE- INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTÁTÍSTICA. Produção da Pecuária Municipal 2009. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: <<http://www.ibge.gov.br>>. Acesso em 12 de março de 2011.

MEDINA, Naná Mininni e SANTOS, Elizabeth da Conceição. Educação ambiental: uma metodologia participativa de formação. 2ª ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

MONTES CLAROS. Projeto Educadores Ambientais no Sertão das Gerais. Montes Claros: Unimontes, 2011.

LUZ, C. e DAYRELL, C. (orgs.). Cerrado e Desenvolvimento: tradição e atualidade. Montes Claros: Max Gráfica e Editora, 2000, p. 189-272.

PEDRINI, Alexandre de Gusmão (org.). Educação ambiental:reflexões e práticas contemporâneas. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

PEREIRA, A. M. Cidade média e região: o significado de Montes Claros no Norte de Minas. 2007. Tese (Geografia) - Programa de Pós-Graduação em Geografia. Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2007.

RODRIGUES, L. A formação econômica do Norte de Minas e o período recente. In: OLIVEIRA, M. F. DE (et al.). Formação Social e Econômica do Norte de Minas. Montes Claros: Editora da UNIMONTES, 2000.

SECRETARIA DO ESTADO DA FAZENDA. Disponível em http://www.stn. fazenda.gov.br/estados_municipios.asp

TALAMONI, Jandira L. B e SAMPAIO, Aloísio Costa. Educação Ambiental: da prática pedagógica à cidadania. São Paulo: Escrituras Editora, 2003.

VELOSO, Gabriel Alves. Mapa dos Municípios Atendidos pelo Projeto Educadores Ambientais no Sertão das Gerais. Montes Claros/MG, 2011.

Published

2014-12-31

How to Cite

FERREIRA, Adnéya Cristine de Souza; AFONSO, Priscilla Caires Santana. Sertão of Environmental Education in general: environmental and social diagnosis of municipal schools Varzelândia/MG. Revista Cerrados, [s. l.], vol. 12, no. 01, p. 127–148, 2014. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/2981. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)