The first century of railway infrastructure in the North of Minas Gerais: process deployment, boom, crisis and grant

Authors

  • Luiz Andrei Gonçalves Pereira Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Simone Narciso Lessa Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Keywords:

Railroad. Infrastructure. Boom. Crisis. Grant.

Abstract

In the policy expansion of railway infrastructure in Brazil, the region “norte-mineira” was included in two major projects of national integration, through the railroad system. The first, connecting the national capital, Rio de Janeiro, Belém in Pará state, passing the river San Francisco. The second, linking the city of Rio de Janeiro to Salvador, passing Montes Claros, in Minas Gerais state. This paper aims to analyze the process of expansion of railway infrastructure in the region north of Minas Gerais in the period 1908 to 2009, considering the historical aspects, following the period of emergence, boom, crisis and grant of the rail system. The study was developed through literature, documentary research and data collection from secondary sources close to government institutions. The shares of public companies railways, among them the railroad of Iron Central of Brazil and the Federal Railroad Company East of Brazil, had an important role in the development of railways, mainly in the north of Minas Gerais. The arrival of the rails resulted in the expansion of existing urban centers, the emergence of new centers and expansion of regional economic activities, including production, trade and movement. In the decade after 1960, the railroad north-mining was a restructuring of the tracks and material spins, seeking to improve the traffic conditions and meet national policy of economic modernization and regional levels. The low investment in rail infrastructure that led to the scrapping, resulting in grants. In 1996 the railroad “norte-mineira” was forwarded to the dealership Ferrovia Centro-Atlantica, which devoted itself exclusively to transport cargo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Andrei Gonçalves Pereira, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Mestre em Desenvolvimento Social – UNIMONTES; Bolsista ETENE/BNB.

Simone Narciso Lessa, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Doutora em História UNICAMP; Professora do PPGDS/UNIMONTES.

References

AMADO, Jorge. Seara vermelha. São Paulo: Record, 1985.

BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Plano Plurianual 2008 – 2011: Programa de Aceleração do Crescimento. Brasília: Ministério do Planejamento, 2007.

BUZELIN, José Emílio de Castro Horta. SETTI, João Bosco. Ferrovia Centro-Atlântica: uma ferrovia e suas raízes. Rio de Janeiro: Memória do Trem, 2001.

CONTADORIA GERAL DE TRANSPORTES. Guia geral das estradas de ferro – G1. Rio de Janeiro: CGT, 1960.

ESTRADA DE FERRO CENTRAL DO BRASIL – EFCB. Nominata das estações. Rio de Janeiro: EFCB, 1953.

ESTRELLA, Ely Souza. Os sampauleiros: cotidiano e representações. São Paulo: EDUC, 2003.

FERREIRA-NETO, Francisco. 150 anos de transportes no Brasil 1822/1972. Brasília: Ministério dos Transportes, 1974.

FERROVIA CENTRO-ATLÂNTICA – FCA. Mapa de circulação. Belo Horizonte: FCA, 2009.

LESSA, Simone Narciso. Trem de Ferro: Do cosmopolitismo ao sertão. Dissertação (Mestrado em História) – Departamento de História, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1993.

MINAS GERAIS. Fundação João Pinheiro – FJP. Análise histórico-institucional do projeto da FRIMISA. Belo Horizonte: FJP, 1989.

PEREIRA, Luiz Andrei Gonçalves. LESSA, Simone Narciso. Políticas de desenvolvimento: Um estudo comparado entre as matrizes de transportes terrestres no norte de Minas Gerais. Revista Caminhos de Geografia. Uberlândia: Instituto de Geografia – UFU, v.10, n. 32, set./dez. 2009.

Revista Ferroviária. Rio de Janeiro, vol. 2. nº 1, 1940.

Revista Ferroviária. Rio de Janeiro, vol, 7. nº 3, 1942.

Revista Ferroviária. Rio de Janeiro, vol. 12. nº 11, 1950.

Revista Ferroviária. Rio de Janeiro, vol. 10. nº 26, 1965.

SANTOS, Milton. SILVEIRA, Maria Laura. Brasil: Território e Sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: Record, 2003.

SÃO PAULO. Secretaria de Estado da Cultura. Brasileiros na hospedaria de imigrantes: A migração para o estado de São Paulo (1888 – 1993). São Paulo: Museu da Imigração, 2001.

VIEIRA, Flávio. Os caminhos ferroviários brasileiros. In: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE: Rio de Janeiro: IBGE, 1954.

Published

2012-12-31

How to Cite

PEREIRA, L. A. G.; LESSA, S. N. The first century of railway infrastructure in the North of Minas Gerais: process deployment, boom, crisis and grant. Revista Cerrados, [S. l.], v. 10, n. 01, p. 128–145, 2012. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/3015. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>