History of course of Geography in the North Mining Brief of Higher Education – FUNM, in Montes Claros (MG)

Authors

  • Dulce Pereira dos Santos Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Marianne Durães Fernandes Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Keywords:

Geography. Higher Education. FUNM. Montes Claros.

Abstract

In this paper, we investigate the history of the Course of Geography, Northern Mining the Foundation of Higher Education - FUNM, and their contribution to the development of the city of Montes Claros / MG. With the implementation of the Northeast Development Superintendency - SUDENE (1959) and the urbanization process accelerated in the 1960s, the city of Montes Claros located in the North of Minas Gerais has experienced a rapid population
growth and uncontrolled, requiring new investment in some sectors, among them education. Thus, the creation of FUNM and the Course of Geography, contributed to the development of the city of Montes Claros (MG), aiming to train teachers to work in teaching 1st and 2nd Degrees in public schools and private, in the region. The methodology used in this study is based on principles of historical research by analyzing the content of the following sources:
legislation, minutes of the ongoing deployment of Geography, FUNM, newspapers, curriculum structure and course of the interview with the Course of Geography graduates of the 1960s/1970. Will be addressed mainly the academic’s own State University of Montes Claros, in order to substantiate the theoretical study. The results found in partial fulfillment of this research indicates that the creation of a historical geography course in Montes Claros is important and confirms that it is a dynamic and Degree focused on local and regional realities. This article presents partial results of an ongoing study funded by FAPEMIG.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dulce Pereira dos Santos, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Professora do Departamento de Geociências da Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES.

Marianne Durães Fernandes, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Acadêmica do curso de Geografia da Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES e bolsista da FAPEMIG.

References

AGUIAR, Fátima Rita Santana. Breve Histórico do Curso de Pedagogia. Revista do Curso de Pedagogia, Montes Claros, n.1, V.1, p.11-16, setembro 1997.

BRITO, Marcelo Ferreira de; FREITAS, Bruno Rodrigues; ALVES, Roney Soares; PEREIRA, Anete Marília. REFLEXÕES SOBRE AS POLÍTICAS AMBIENTAIS MUNICIPAIS EM MONTES CLAROS – MG (BR): APLICABILIDADE E DESAFIOS. Disponível

em: http://observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal12/Geografiasocioeconomica/Geografiaurbana/286.pdf. Acesso em: 10 de novembro 2011.

FERREIRA, Luiz de Paula. Aspectos do Desenvolvimento de Montes Claros. Imprensa Oficial. Belo Horizonte: junho 1975. 47 p.

GOMES, Maria José Narciso. Histórico do Curso de Geografia. Caderno Geográfico, Revista do Departamento de Geociências. Montes Claros, vol. 1, nº 1, p. 7-13, Nov. 1989.

Governo do Estado de Minas Gerais. Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES, Carta-Consulta para a criação da Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES, Montes Claros, s/d.

GRADE CURRICULAR DO CURSO DE GEOGRAFIA PLENA NOS ANOS DE 1976 A 1979. Secretaria Geral da Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES, 2011.

JÚNIOR, César Rota. Ensino Superior e Desenvolvimento Regional: discursos produzidos em prol do desenvolvimento regional por ocasião da implantação da Fundação Universidade Norte Mineira – FUNM, na década de 1960, na cidade de

Montes Claros – MG. 89 f. Dissertação (Mestrado pelo Programa de pós-graduação em Desenvolvimento Social – PPGDS). Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES. Montes Claros/MG, 2010.

MAURÍCIO, Milene Antonieta Coutinho. Velho Sobrado – Um Passado Secular. Vínculo – Revista da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da F.U.N.M., Montes Claros, nº 03, p. 131-136, fevereiro de 1987.

SANTOS, Dulce Pereira dos; AGUIAR, Fátima Rita Santana; FERNANDES, Marianne Durães. Curso de Geografia da Unimontes em Montes Claros/Mg (1964-1971): reflexões sobre Educação, Formação Docente e Desenvolvimento. In. Congresso de Pesquisa e Ensino em História da Educação em Minas Gerais – COPEHE – MG, VI., 16 a 18 de agosto

de 2011. Viçosa/ MG. Anais: ISSN: 2236-9287, Viçosa/ MG: Universidade Federal de Viçosa, 2011. CD- ROM.

BRASIL. LDB - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n. 4.024. Brasília, DF: Centro de documentação e informação, 1961.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em . Acesso em 28 janeiro 2010.

Sul.

ROCHA, Genylton Odilon Rego da. Uma breve história da formação de professores de Geografia no Brasil. Terra Livre. V.15, 2000.

PEREIRA, Anete Marília. Cidade Média e Região: o significado de Montes Claros no Norte de Minas Gerais. Uberlândia. 351f. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2007.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: 1ª edição, Editora Cortez, 2007.

REVISTA VINCULO. Pequena Resenha Histórica da FAFIL. Ano I. Nº1. Montes Claros: UNIMONTES, 1973.p.9-12.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil. 4. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1983.

TEIXEIRA, A. Ensino Superior no Brasil: análise e interpretação de sua evolução até 1969. Rio de Janeiro: FGV, 1989.

VLACH, Vânia; MELO, Adriany de Ávila; SAMPAIO, Antônio Carlos Freire. História da Geografia Escolar Brasileira: continuando a discussão. Anais do VI Congresso Luso Brasileiro de História da Educação, Uberlândia, 2006.

Published

2012-12-31

How to Cite

SANTOS, Dulce Pereira dos; FERNANDES, Marianne Durães. History of course of Geography in the North Mining Brief of Higher Education – FUNM, in Montes Claros (MG). Revista Cerrados, [s. l.], vol. 10, no. 01, p. 44–56, 2012. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/3017. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)