Distance Education: Look at the Degree in Geography

Authors

  • Franciele Pereira Brant Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Janete aparecida Gomes Zuba Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Keywords:

Distance Education - Education/Learning - Geography

Abstract

The course in Geography Unimontes was created in 1964 and since 2008 has expanded virtually through Distance Education. In this context, we intend to insert into the new model of Education that is based on the use of technologies. This article aims to understand the course of Geography UAB/EAD -Unimontes, from the perspective of students in the seventh sentence of cities: Itamarandiba pole, and Pompéu, Janaúba – MG. To do so was adapted as a methodology: a literature review followed by a questionnaire. This paper is structured in three parts: A brief discussion of Distance Education, The teaching/learning of EAD, course participants and refl ections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Franciele Pereira Brant, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Pós - Graduada “Lato Sensu” em Meio Ambiente e Desenvolvimento Regional – UNIMONTES.

Janete aparecida Gomes Zuba, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (Fapemig). Doutoranda em Geografi a pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professora do Departamento de Estágios e Práticas Escolares da UNIMONTES.

References

ALMEIDA, J. S. Educação a Distância: Concepções dos alunos de Biologia das Faculdades Jorge Amado. Candombá – Revista Virtual, v. 3, n. 2, p. 112–122, jul – dez 2007.

BELLONI, Maria Luiza. Educação à Distância. Campinas, SP: Autores Associados, 1999. IBGE: Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/estadosat/perfi l. php?sigla=mg#>.Acesso em 01 março. 2012.

MENDES, C. C.; MILLA, G. L.; MIRANDA, R. P.; MORAES, R. L.; ALBERTI, T. F.; BEHAR, P. A.; Possibilidades e Limites no Processo de Ensino-Aprendizagem a Distância. Novas Tecnologias na Educação. V. 5 Nº 2. CINTED-UFRGS. 2007.

Disponível em: . Acesso em 02 março. 2012.

MORAN, José Manoel. O que é educação à distância, 2002. Disponível em:<https://www.eca.usp.br/prof/moran/textosead.htm>. Acesso em 05 março.2012.

MORAIS FILHO, Luiz Augusto de. Autonomia do aluno de EAD. 2006. Disponível em: <https://www.elearningbrasil.com.br/home/artigos/artigos.asp?id=3428>. Acesso em 08 março. 2012.

NEVADO, Rosane Aragon. Ambientes virtuais que potencializam as relações de ensino-Aprendizagem: do “ensino na rede” a “aprendizagem em rede”. In: Novas formas de aprender: comunidades de aprendizagem, Boletim 15, Ministério da

Educação, 2005. Disponível em: <https://tvbrasil.org.br/fotos/salto/series/151043Nov asFormasAprender.pdf>. Acesso em 03 março. 2012.

PALLOFF, Rena M.; PRATT, Keith. O Aluno Virtual: um guia para trabalhar com estudantes on-line. Trad. Vinícius Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2004.

SAMPAIO, Marisa Narcizo; LEITE, Lígia Silva. Alfabetização Tecnológica do Professor. 3. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002, p. 27-52.

VIEIRA, Fábia Magali Santos. Ciberespaço e Educação: Possibilidades e limites da interação dialógica nos cursos online Unimontes Virtual. (Mestrado em Tecnologias na Educação) Universidade de Brasília (UnB), Brasília, 2003.

Published

2012-12-31

How to Cite

BRANT, F. P.; ZUBA, J. aparecida G. Distance Education: Look at the Degree in Geography. Revista Cerrados, [S. l.], v. 11, n. 01, p. 94–103, 2012. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/3028. Acesso em: 22 nov. 2024.