Geography and environmental education: a contribution to the company in via de possible changes

Authors

  • Karine de Siqueira Camilo Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Yara Maria Soares Costa da Silveira Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Keywords:

Environmental Education. Geography. Transformation. Environment.

Abstract

Modern society is consumerism, but not oblivious to the changes arising from globalization and the its impact on the environment. This fact has aroused society for a possible transition process, making them more aware of their role in the community. This implies a change in attitude and behavior that can be gained with the inclusion of environmental education in schools and the daily life of the population. What sparked this interest in this work is to analyze the importance and the contribution of education in the understanding of the dynamic nature and society and their responsibility in the face of current environmental problems. The methodological procedure used was bibliographical research. In this sense, environmental education should be implemented as an integrated educational process and the discipline of geography would be an essential tool to guide future actions regarding the environment and its maintenance. This should be planned in aan operation form, targeting new opportunities for sustainable development. From
the study we can infer that the Geography and Environmental Education are only possibilities of success and failure, but always leaving their contribution to the construction of knowledge and subsequent planning, toward a new social and environmental ethics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karine de Siqueira Camilo, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Graduada em Geografi a. Pós-graduanda em Meio Ambiente e Desenvolvimento Regional/UNIMONTES. Professora da rede Municipal de ensino de Montes Claros/MG.

Yara Maria Soares Costa da Silveira, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Professora do Departamento de Geociências – UNIMONTES.

References

AMORIN FILHO, O. B. Topofi lia, Topofobia e Topocídio em MG. In Rio, D.V.; BRASIL, Legislação do meio ambiente. Compilação organizada para a LTr Editora: HB Textos. São Paulo: LTr, 1999.

BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. LDB - Lei de diretrizes e Base da Educação (Lei nº 9.394 de 1996). Brasília: MEC, 1996.

BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. PCN’s – Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

_______, Ministério da Educação-MEC- PCN+ - Parâmetro Curricular Nacional do Ensino Médio - Geografi a. Brasília: MEC, 1999.

CURY, A. J. Pais Brilhantes, professores fascinantes. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.

GUIMARÃES, M. Sustentabilidade e Educação Ambiental in Gerra, A. J. T.; A Questão Ambiental: diferentes abordagens. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.

IBAMA. Como o Ibama exerce a educação ambiental. Brasília: Ibama, 2006.

JACOBI, P.. Educação Ambiental e Cidadania. In: CASCINO, F.; JACOBI, P.; LEI DE DIRETRIZES E BASES nº. 9.394 de 1996:

LEITE, A. L. T. de A., MEDINA, N. M.; EDUCAÇÃO ambiental: curso básico a distância: documentos e legislação da educação ambiental. Brasília: MMA, 2001.

MEDINA, N. M; SANTOS, E. da C.; Educação Ambiental: uma metodologia participativa de formação. Petrópolis: Vozes, 1999.

MINAS GERAIS. Secretária de Estado da Educação. CBC - Conteúdo Básico comum. Proposta Curricular de Geografi a do Ensino Médio, 2007.

NIDELCOFF, M. T. A escola e a compreensão da realidade. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: espaço e tempo, razão e emoção. 4ª ed. 5 reimpr.-São Paulo: Editora Universitária de São Paulo,2009-(Coleção Milton Santos;1) Págs 113-126 (Espaço e A Noção de Totalidade).

______________. Por Uma Geografi a Nova. 3ª Ed.São Paulo: Editora Hucitec, 1986.

Tuan,Y. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. Tradução de Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 1983.

VESENTINI, J.W. Geografi a critica e ensino. in: OLIVEIRA, A.U. de (org), Para onde vai o Ensino da Geografi a? (Repensando o ensino). São Paulo: Contexto, 1982.

Published

2013-12-31

How to Cite

CAMILO, Karine de Siqueira; SILVEIRA, Yara Maria Soares Costa da. Geography and environmental education: a contribution to the company in via de possible changes. Revista Cerrados, [s. l.], vol. 11, no. 01, p. 104–115, 2013. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/3029. Acesso em: 22 jul. 2024.