Environmental Education In Humanization Of Health Promotion: Study Of Case From Montes Claros Regional Prison - MG

Authors

  • Fabiano Elias Nunes Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Yara Maria Soares Costa da Silveira Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Keywords:

Educação Ambiental, Humanização, Promoção à Saúde, Presídio.

Abstract

The environmental education (EE) has suffi cient autonomy for its assumptions of redefine the type of citizen that it wants to build and the new territorial spaces to be build to the humanity. It is known about the necessity of articulate the proposes and the objectives of EE when comes about the practices of teaching and learning in several levels and modalities, formal and informal. It is important to know the particularities of each space, respecting its cultural identity, ethical, social economical of its population. Facing this fact, the objective of this test is to know the political integrations that are developed inside Montes Claros Regional Prison – MCRP, taking as main side the EE and understand how this process interact with health and humanization promotion of the prisoners. The used methodology was based in a wide discussion in several theoretical references of authors and researches that are reference in
EE, Territory, Geographic Space, Health Promotion in Prison Systems. Then, it was elaborated a study of case from MCRP, with visits, where the objectives were diagnosed with a deeper view. The contribution of this test consist in make stronger the EE practice – fundamental tool in elaboration of new paradigms between the society and environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiano Elias Nunes, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Pós-graduando em Meio Ambiente e Desenvolvimento Regional, UNIMONTES.

Yara Maria Soares Costa da Silveira, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Professora do Departamento de Geociências da UNIMONTES.

References

ANDRADE L. O. M. e BARRETO I. C. H. C. Promoção da saúde e cidades/municípios saudáveis: propostas de articulação entre saúde e ambiente. In: Saúde e ambiente sustentável: estreitando nós. Minayo, M.C.S. e Miranda, C. A. Rio

de Janeiro: Editora Fiocruz, 2002.

BRASIL. Lei nº 9.795 de 28 de Abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília, 1999.

_________. Decreto-lei no 2.848, de 7 de dezembro de 1940. Código Penal. Art. 33. Brasília, 2012.

_________. Ministério da Justiça e Ministério da Saúde. Portaria Interministerial nº1.777 de 9 de setembro de 2003. Disponível em: http://www.mj.gov.br/Depen/PDF/Portaria%20Interministerial%201777.pdf. Acesso em 06 de Abril de 2012.

________. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente, saúde / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC /SEF, 1997.

CENTRO EDUCACIONAL DE EPIDEMIOLOGIA – CENEPI/FNS/MS. Informe epidemiológico do SUS. Brasília – DF. Ministério da Saúde – Fundação Nacional de Saúde. Ano II. Julho, 1993.

FERRAZ, S. T. Cidades saudáveis: uma urbanidade para 2000. Brasília: Paralelo 15, 1999.

FRANK D.J., HIRONAKA A. EVAN S. Enviromentalism as a global institution. Am. Sociol. Rev. 2000; 65:122-7.

FURLANETO, C. J. Saúde Ambiental e Promoção em Saúde. Caderno de Pesquisa em Ciências da Saúde. Volume 1, Número 1, 1º semestre 2006. Pag. 38 a 42.

GUIMARAES, Mauro. A dimensão ambiental na educação. Campinas: Papirus, 1995.

HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do fi m dos territórios à multiterritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.

HARVEY, D. A Justiça Social e a Cidade. São Paulo: Hucitec, 1980.

MACNAGHTEN P.; URRY J. Contested natures. London: Sage Publications; 1998.

MAIA, A. C. ALVES, F. D. Categorias e epistemologia: Refl exões teórico-metodológicas na ciência geográfi ca. In: V Encontro de Grupos de Pesquisa, no prelo, 2009a.

MEDINA, N. M. SANTOS, E. C. Educação Ambiental – uma metodologia participativa de formação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

NASCIMENTO, A. M. B.; LEMOS, A. L.; SAPUCAIA, S. B. Unidades de programa de saúde penitenciária: humanização e saúde para a população prisional na Bahia. Anais do I Congresso Nacional da Abdeh – IV Seminário De Engenharia Clínica – 2004.

PORTO, M. F. S. Entre a saúde e a vulnerabilidade: em busca de uma abordagem ecossocial em problemas de saúde e ambiente In: PORTO, M. F. S.; FREITAS, C. M. (Org.). Problemas ambientais e vulnerabilidade: abordagens integradoras para o campo da Saúde Pública. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2002. p. 125-134.

PRESÍDIOS SÃO FOCOS DE DOENÇAS INFECTOCONTAGIOSAS. Clipping de notícias do Departamento De Dst, Aids E Hepatites Virais Do Ms. Disponível em < http://www.aids.gov.br/ >. Acesso em 05 de Abril de 2012.

SANTOS, M. Pensando o Espaço do Homem. São Paulo: Hucitec, 1980.

SUERTEGARAY, D. M. A. Espaço geográfi co uno e múltiplo. Scripta Nova, nº 93, 15 de julho de 2001. (http://www.ub.es/geocrit/sn-93.htm).

VENDRUSCOLO. A. E. P.; FURLAN, S. A.; BALDIN, N. O papel da educação ambiental na promoção da saúde na comunidade de Três Rios do Norte. Revista Saúde e Ambiente – Health and Environment Journal, — Vol.2 – N.1/2 – Novembro, 2001.

Sites

A humanização por trás do sistema prisional. Minas Editora. Disponível em www.minaseditora.com.br. Acesso em 06 de Abril de 2012.

Montes Claros realiza seminário regional de Segurança Pública. Secretaria de Estado e Defesa Social. Banco de Noticias. Disponível em www.seds.mg.gov.br. Acesso em 10 de Abril de 2012.

Published

2013-12-31

How to Cite

NUNES, F. E.; SILVEIRA, Y. M. S. C. da. Environmental Education In Humanization Of Health Promotion: Study Of Case From Montes Claros Regional Prison - MG. Revista Cerrados, [S. l.], v. 11, n. 01, p. 116–128, 2013. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/3030. Acesso em: 22 nov. 2024.