The formation of ecological citizenship articulated to environmental education at school

Authors

DOI:

10.46551/rc24482692202017

Keywords:

Escola. Cidadania. Educação Ambiental.

Abstract

This article aims to analyze the formation of ecological citizenship articulated to environmental education at school as a proposal for the change of attitudes and values about social and environmental issues. The research was carried out based on a descriptive study of document analysis type (books, book chapters and academic articles). The school is considered the main space to acquire and disseminate knowledge on the use of Environmental Education activity that enables the formation of ecological subjects, reflective, critical and proactive attitude, in order to act on mitigation of environmental impacts. Therefore, the practice of environmental education in school aims at the formation of Ecological Citizenship in favor of environmental protection. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Wendell Dias Costa, Secretaria Municipal de Educação, Anajatuba, Maranhão, Brasil

É Graduado em Geografia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA); Mestre em Desenvolvimento Socioespacial e Regional pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) e Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus Presidente Prudente-SP. Atualmente é professor da Secretaria de Educação do Município de Anajatuba, Maranhão.

Patrícia Rosa Aguiar, Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro - IFTM, Patrocínio, Minas Gerais, Brasil

É Graduada em Geografia Licenciatura pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) e Bacharelado pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e é Mestra em Tecnologias, Comunicação e Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Atualmente é Professora (EBTT) de Geografia do Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM/Campus Patrocínio-MG) e é Doutoranda em Geografia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MINAS).

References

AB’SABER, Aziz. Entrevista concedida à Revista Nova Escola de Janeiro de 2001. Disponível em: aprendizesdanatureza.blogspot.com/.../entrevista-com-aziz-absaber.html. Acesso em: 10/07/2015.

ALMEIDA, Arthur José Medeiros de; SUASSUMA, Dulce Maria Figueira de Almeida. A formação da consciência ambiental e a escola. Revista eletrônica do mestrado em educação ambiental, [S./l.], v. 15, p. 107-129, Jul./Dez. 2005. Disponível em: http://www.remea.fugr.br. Acesso em: 10/09/2015.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente e saúde. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Lei nº 9795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Política Nacional de Educação Ambiental. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm. Acesso em: 20/07/2015.

BOHRER, Patrícia Vianna; KROB, Alexandre José Diehl. Instrumentos de avaliação de resultados: conhecendo e aperfeiçoando a atuação do educador ambiental e do Instituto Curicaca. In: LISBOA, Cassiano Pamplona; KINDEL, Eunice Aita Isaia (Orgs.). Educação Ambiental: da teoria à prática. Porto Alegre: Mediação, 2012, p. 83-98.

BRITO, Lenir Cardoso. A percepção da paisagem do Município de Viana/MA pelos estudantes da 1ª série do C.E.M. Nossa Senhora da Conceição. 2007. 62 f. Monografia (Especialização em Educação Ambiental e Gestão Participativa em Recursos Hídricos), Departamento de Química, Centro Federal de Educação Tecnológica do Maranhão, São Luís, 2007.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. A invenção do sujeito ecológico: identidades e subjetividade na formação dos educadores ambientais. In: SATO, Michèle; CARVALHO, Isabel Cristina Moura. (Org.). Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CARVALHO Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

CASCINO, Fábio. Educação Ambiental: princípios, história, formação de professores. 3. ed. São Paulo: Editora SENAC, 2003.

CASTRO, Ronaldo Sousa de; BAETA, Anna Maria. Autonomia intelectual: condição necessária para o exercício da cidadania. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Sousa de (Orgs.). Educação Ambiental: repensando o espaço da cidadania. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008. cap. 4, p. 99-141.

CATALÃO, Vera Lessa. Desenvolvimento sustentável e educação ambiental no Brasil. In: PÁDUA, José Augusto (Org.). Desenvolvimento, justiça e meio ambiente. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Peirópolis, 2009. p. 242-270.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Brochura, 2010.

FERNANDES, Francisco Rego Chaves; LINS, Fernando Antonio Freitas; VILLAS-BÔAS, Roberto Carlos (Orgs.). Da Rio 92 à Rio+20: o CETEM e a pesquisa sustentável dos recursos minerais. Rio de Janeiro: CETEM/MCTI, 2012.

FOGLIATTI, Maria Cristina; FILIPPO, Sandro; GOUDARD, Beatriz. Avaliação de impactos ambientais: aplicação aos sistemas de transporte. São Paulo: Editora Interciência, 2004.

FREIRE, Paulo. Criando método de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Orgs.). Pesquisa participante. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1981, p. 34-41.

GONÇALVES, Candice Salerno; DIEHL, Luciana Schramm. Integrando sala e ambiente. In: LISBOA, Cassiano Pamplona; KINDEL, Eunice Aita Isaia (Orgs.). Educação Ambiental: da teoria e à prática. Porto Alegra: Mediação, 2012. p. 29-48.

GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental crítica. In: LAYRARGUES, Philippe. Pomier. (Coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: MMA, 2004, p. 27-36.

JACOBI, Pedro. Educação Ambiental, Cidadania e Sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo: Fundação Carlos Chagas, v. n. 118, p. 198-205, março 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742003000100008. Acesso em: 22/06/2014.

LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Educação, emancipação e sustentabilidade: em defesa de uma pedagogia libertadora para a educação ambiental. In: LAYRARGUES, Philippe. Pomier. (Coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: MMA, 2004. p. 87-113.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação Ambiental Transformadora. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier. (Coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: MMA, 2004. p. 67-84.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação ambiental e movimentos sociais na construção da cidadania ecológica e planetária. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Sousa de (Orgs.). Educação Ambiental: repensando o espaço da cidadania. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008. cap. 3, p. 69-98.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Indicadores: meios para avaliação de projetos, programas e políticas públicas em Educação Ambiental. In: TOZONI-REIS, Marília Freitas Campos (Org.) Pesquisa-ação-participativa em Educação Ambiental: reflexões teóricas. São Paulo: Annablume, 2007.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo et al. Contribuições da teoria marxista para a educação ambiental crítica. Cadernos CEDES, Campinas, v. 29, n. 77, p. 81-97, 2009.

MORENO, Jacob Levy. Fundamentos de la sociometria. 2. ed. Buenos Aires: Paidós, 1972.

MELLO, Márcia Cristina de Oliveira. Projetos de Ensino em Geografia e a necessária articulação com a Educação Ambiental nas escolas. In: RISSO, Cristina (Org.). Ensino de Geografia e Educação Ambiental: relatos de experiências. Ourinhos: UNESP/Campus Experimental de Ourinhos, 2013. p. 27- 44.

NUNES, Letícia Soares; FREITAS, Rosana de Carvalho Martinelli. A Educação Ambiental e sua interlocução com o pensamento de Karl Marx. V ENCONTRO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO E MARXISMO. Florianópolis (SC). Anais eletrônicos... Florianópolis: UFSC, 2011. Disponível em: http://www.5ebem.ufsc.br/trabalhos/eixo_05/e05h_t005.pdf.htm. Acesso em: 14/04/2014.

PHILIPPI JUNIOR, Arlindo; PELICIONI, Maria Cecília Focesi. Alguns pressupostos da educação ambiental. In: PHILIPPI JUNIOR, Arlindo; Pelicioni, Maria Cecília Focesi (Orgs.). Educação Ambiental: desenvolvimento de cursos e projetos. 2. ed. São Paulo: Signus Editora, 2002. cap. I, p. 3-6.

PROTÁZIO, Pedro Barros. A crise socioambiental e a formação do ambientalismo brasileiro. In: SEABRA, Giovanni (Org.). Educação ambiental no mundo globalizado. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 2011. cap. 7, p. 103-111.

REIGOTA, Marcos. Desafios à educação ambiental escolar. In: JACOBI, Pedro et al. (Orgs.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA, 1998. p. 43-50.

REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2009. Coleção primeiros passos.

SANTILLI, Juliana; SANTILLI, Márcio. Desenvolvimento socioambiental: uma opção brasileira. In: PÁDUA, José Augusto (Org.). Desenvolvimento, justiça e meio ambiente. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Peirópolis, 2009. p. 216-241.

SANTOS, Elizabeth da Conceição; MEDINA, Naná Minnini. Educação ambiental: uma metodologia participativa de formação. Petrópolis: Vozes, 1999.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2000.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2020-09-20

How to Cite

COSTA, F. W. D.; AGUIAR, P. R. . The formation of ecological citizenship articulated to environmental education at school . Revista Cerrados, [S. l.], v. 18, n. 02, p. 245–274, 2020. DOI: 10.46551/rc24482692202017. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/3061. Acesso em: 22 nov. 2024.