The formation of ecological citizenship articulated to environmental education at school

Authors

DOI:

10.46551/rc24482692202017

Keywords:

Escola. Cidadania. Educação Ambiental.

Abstract

This article aims to analyze the formation of ecological citizenship articulated to environmental education at school as a proposal for the change of attitudes and values about social and environmental issues. The research was carried out based on a descriptive study of document analysis type (books, book chapters and academic articles). The school is considered the main space to acquire and disseminate knowledge on the use of Environmental Education activity that enables the formation of ecological subjects, reflective, critical and proactive attitude, in order to act on mitigation of environmental impacts. Therefore, the practice of environmental education in school aims at the formation of Ecological Citizenship in favor of environmental protection. 

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Author Biographies

Francisco Wendell Dias Costa, Secretaria Municipal de Educação, Anajatuba, Maranhão, Brasil

É Graduado em Geografia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA); Mestre em Desenvolvimento Socioespacial e Regional pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) e Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus Presidente Prudente-SP. Atualmente é professor da Secretaria de Educação do Município de Anajatuba, Maranhão.

Patrícia Rosa Aguiar, Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro - IFTM, Patrocínio, Minas Gerais, Brasil

É Graduada em Geografia Licenciatura pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) e Bacharelado pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e é Mestra em Tecnologias, Comunicação e Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Atualmente é Professora (EBTT) de Geografia do Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM/Campus Patrocínio-MG) e é Doutoranda em Geografia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MINAS).

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Published

2020-09-20

How to Cite

COSTA, Francisco Wendell Dias; AGUIAR, Patrícia Rosa. The formation of ecological citizenship articulated to environmental education at school . Revista Cerrados, [s. l.], vol. 18, no. 02, p. 245–274, 2020. DOI: 10.46551/rc24482692202017. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/3061. Acesso em: 22 jul. 2024.