A dossier's reading of Brazilian Journal of Education in Geography (2014): however compendia, however schoolbooks, however textbooks

Authors

DOI:

10.22238/rc24482692201917024765

Keywords:

Teaching. Textbook. Journal of Education in Geography.

Abstract

This article aims at the analysis of thirteen articles published in the form of a dossier of textbooks in the Brazilian Journal of Education in Geography vol. 4, n. 8, 2014. This edition was co-written by several authors, both national and international, and from various universities. The purpose is the study of geography as school subject. From the perspective of documentary research, reading articles resulted in a mapping by States of the authors' institutions, and systematization by tables. The articles show that there are links between the content of textbooks and the history of geographical thought. This articles allow take connections between the analyzes with the epistemology of geography, but in a different and intensity each. The main convergence is on the concept of the region, which is designed in practically all manual. The organizers of the dossier have taken care to present articles in the academic debate with various nuances and reflections on the authors and their books. Textbooks are important elements of the school culture. They are renewed in every age, in a move to converge educational policies. As a research subject, textbook study does not end: it is renewed each time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Falararo de Mello, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro, São Paulo, Brasil.

Possui Graduação e Mestrado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Rio Claro). Atualmente é Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Rio Claro). 

João Pedro Pezzato, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro, São Paulo, Brasil

Possui Graduação em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Rio Claro), Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Rio Claro). 

References

ANGELO, Maria Deusia Lima; ALBUQUERQUE, Maria Adailza Martins de. Autores e livros didáticos regionais de Geografia (1870-1910): elementos históricos e educacionais para uma espacialização do fenômeno. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 4, n. 8, p. 88-112, jul./dez. 2014. Disponível em: <http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/241>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

AZAMBUJA, Leonardo Dirceu. O livro didático e o ensino de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 4, n. 8, p. 11-33, jul./dez. 2014. Disponível em: < http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/180>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

CHERVEL, André. L'histoire des disciplines scolaires. Réflexions sur un domaine de recherche. Histoire de l'éducation, n. 38, p. 59-119, 1988. Disponível em: <http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/hedu_0221-6280_1988_num_38_1_1593>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 30, n.3, p. 549-566, set./dez., 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n3/a12v30n3.pdf>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

CLAUDINO, Sérgio. O Brasil é independente? Geografia e ideologia no primeiro manual escolar do liberalismo português. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 4, n. 8, p. 113-129, jul./dez. 2014. Disponível em: < http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/242>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

FERRACINI, Rosemberg; HOLLMAN, Verónica. Ora compêndios, ora livros escolares, ora livros didáticos... sempre necessários na Geografia escolar. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 4, n. 8, p. 03-10, jul./dez. 2014. Disponível em: < http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/183>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

HOLLMAN, Verónica. Regimes visuais da questão ambiental nos livros didáticos de Geografia na Argentina. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 4, n. 8, p. 221-240, jul./dez. 2014. Disponível em: < http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/248>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

MELLO, Márcia Cristina de Oliveira. Os manuais de ensino de Geografia produzidos no primeiro terço do século XX: fontes e objetos de estudo. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 4, n. 8, p. 146-159, jul./dez. 2014. Disponível em: < http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/244>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

MORAIS, Eliana Marta Barbosa de. As temáticas físico-naturais nos livros didáticos e no ensino de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 4, n. 8, p. 175-194, jul./dez. 2014. Disponível em: < http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/246>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

PEREIRA, Diego Carlos; GONÇALVES, Amanda Regina. Os manuais escolares de Hermantina Riccioppo: resgates da produção de conhecimento geográfico escolar no Triângulo Mineiro, em meados do século XX. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 4, n. 8, p. 34-54, jul./dez. 2014. Disponível em: <http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/238>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

PRINTES, Rafael Biehl. Presença indígena nos livros didáticos de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 4, n. 8, p. 195-220, jul./dez. 2014. Disponível em:

< http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/247>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

SILVA, Maria Ediney Ferreira. A produção e circulação do saber escolar: o Nordeste enquanto conteúdo escolar nos livros didáticos de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 4, n. 8, p. 71-87, jul./dez. 2014. Disponível em: < http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/240>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

SILVA, Vivian Batista; GALLEGO, Rita de Cássia; VICENTINI, Paula Perin. Aprendendo a ensinar através dos livros: notas sobre a natureza e a produção dos manuais para professores (Brasil e Portugal – 1870-1970). Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 4, n. 8, p. 130-145, jul./dez. 2014. Disponível em: < http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/243>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

THERY, Hervé. Os países tropicais nos livros didáticos de Geografia do ensino secundário francês entre 1925 e 1960. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 4, n. 8, p. 160-174, jul./dez. 2014.

Disponível em: < http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/245>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

VILELA, Carolina Lima. Livros didáticos e o discurso do conhecimento escolar em Geografia: a abordagem regional como regularidade. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 4, n. 8, p. 55-70, jul./dez. 2014. Disponível em: < http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/239>. Acesso em: 01 de setembro de 2016.

Published

2019-07-29

How to Cite

MELLO, B. F. de; PEZZATO, J. P. A dossier’s reading of Brazilian Journal of Education in Geography (2014): however compendia, however schoolbooks, however textbooks. Revista Cerrados, [S. l.], v. 17, n. 02, p. 47–65, 2019. DOI: 10.22238/rc24482692201917024765. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/35. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)