Networks of women marketers in the Backwoods of Bahia

Authors

DOI:

10.46551/rc24482692202111

Keywords:

Territory. Territorialities. Women. Fair.

Abstract

This article proposes to understand the territorialities of marketers women from the fair in Euclides da Cunha on Bahia. Women are and are marketers as a result of conflicts ranging from the domestic environment to the public place: the fair. We observe the practices, knowledge and links of marketers with the products of their stalls, in order to identify how these connections reveal belonging to the sertão. Perception, anchored in the existential phenomenology of Merleau-Ponty (1999) and in the bodily senses signaled by Tuan (1983), it was the path through which we sought to understand the world experienced by women marketers. We conceived the fair as a territory permeated by networks, which connect marketers, customers and products, in a dynamism that encompasses symbolic and concrete power relations. At the fair, market relations are not the only ones, in addition to these, there are sociability, trust and friendship relations, both builders of the territorialities that mark the meanings of “being a woman” and “being a marketer”.

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Author Biographies

Patrícia Quirino Rocha, Universidade Federal de Sergipe – UFS, São Cristóvão (SE), Brasil

É Graduada em Geografia/Licenciatura pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Mestra em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Atuamente é doutoranda pela Universidade Federal de Sergipe (UFS).

Maria Augusta Mundim Vargas, Universidade Federal de Sergipe – UFS, São Cristóvão (SE), Brasil

É Graduada em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestra em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS) e doutora em Geografia pela Universidade Estadual Paulísta Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Atualmente é professora e orientadora voluntária no Programa de Pós Graduação em Geografia da Universidade Federal de Sergipe (UFS) e líder do grupo de estudos e pesquisa Sociedade e Cultura (CNPq).

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Published

2021-05-01

How to Cite

ROCHA, Patrícia Quirino; VARGAS, Maria Augusta Mundim. Networks of women marketers in the Backwoods of Bahia. Revista Cerrados, [s. l.], vol. 19, no. 01, p. 249–270, 2021. DOI: 10.46551/rc24482692202111 . Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/3665. Acesso em: 22 jul. 2024.