Geography, textbook and education: problematization of agrarian issues in elementary school

Authors

DOI:

10.46551/rc24482692202118

Keywords:

Agrarian geography, School content, Textbook, Critical education

Abstract

This paper intends to analyze the agrarian theme in the textbook from the student perspectives, detailed in questions related and compared with the textbook adopted (Expedição Geográfica, 6th grade of elementary school, 2015). The methodological procedures involved the application of questionnaires to 64 students of the Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Juscelino Kubitschek in the municipality of Santa Luzia d'Oeste, in a subsequent documentary analysis of the didactic material. The theoretical lens adopted was the critical education of Paulo Freire, a conception that sustains the inseparable relations between society and school with a view to social transformations. This recognizes the importance of students apprehending the current social and environmental problems that have been impacting agrarian structures in Brazil. It is concluded that the learning perceptions of 6th grade students about agrarian issues are close to the perspectives described by the textbook, and this is correlated with the annual planning of the teacher and postulate a vision anchored in the expectations of neoliberal policies without questioning their effects in the Amazon region, demanded for a formative process of problematizing nature.

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Author Biographies

Ricardo Gilson da Costa Silva, Universidade Federal de Rondônia – UNIR, Porto Velho (RO), Brasil

É Graduado em Geografia pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Mestre em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR) e Doutor em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é Professor do Departamento de Geografia - DGEO, coordeandor do Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado em Geografia - PPGG e docente do Programa de Pós-graduação Mestrado Profissional Interdisciplinar em Direitos Humanos e Desenvolvimento da Justiça - DHJUS da Universidade Federal de Rondônia (UNIR).

Mirian Pereira Suave, Universidade Federal de Rondônia – UNIR, Porto Velho (RO), Brasil

É Graduada e Mestra em Geografia pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Atualmente é Professora de Geografia da Rede Pública Estadual de Ensino (SEDUC/RO).

Josélia Gomes Neves, Universidade Federal de Rondônia – UNIR, Ji-Paraná (RO), Brasil

É Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Mestra em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR) e Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Atualmente é Professora do Departamento de Educação Intercultural da Universidade Federal de Rondônia (UNIR/Ji-Paraná).

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Published

2021-07-01

How to Cite

SILVA, Ricardo Gilson da Costa; SUAVE, Mirian Pereira; NEVES, Josélia Gomes. Geography, textbook and education: problematization of agrarian issues in elementary school. Revista Cerrados, [s. l.], vol. 19, no. 02, p. 20–51, 2021. DOI: 10.46551/rc24482692202118 . Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/3878. Acesso em: 22 jul. 2024.