Aroldo de Azevedo: Brief biography and some epistemological considerations of the textbook O Mundo em que vivemos

Authors

DOI:

10.46551/rc24482692202135

Keywords:

Aroldo de Azevedo, Currículo, Livro didático, Possibilismo, Determinismo

Abstract

Aroldo de Azevedo was an important author of geography textbooks, whose most significant production took place between the 1940s and 1970s. His works were widely adopted in Brazilian schools, and the author enjoyed a great deal of prestige both in academia and in school. In this article, result of more extensive research, we present the author's biography and a brief inventory of his production. The reading of one of his widely disseminated works, entitled "O Mundo em que vivemos" – The World in which we live, 1960s decade, makes it possible to interpret some passages, in which the author reveals certain postures considered elitist, as well as conceptual mistake about possibilism and geographic determinism. In the perspective of the indiciaire paradigm, based on documentary research, the presentation of a didactic text of excellent technical quality was observed. However, despite being a work intended for school purposes, for a reading public in the process of basic academic training, its technical quality obscures its school purpose and conceals its elitist ideological message.

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Author Biographies

Bruno Falararo de Mello, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, Rio Claro, São Paulo, Brasil.

É Graduado em Geografia – Licenciatura pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquista Filho (UNESP/Rio Claro) e em Geografia – Bacharelado pelo Centro Universitário Internacional (Uninter), Mestre em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquista Filho (UNESP/Rio Claro) e Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquista Filho (UNESP/Rio Claro). É pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Linguagem, Experiência e Formação, vinculado aos Programas de Pós-Graduação em Educação e de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquista Filho (UNESP/Rio Claro), e lecionou na rede municipal de educação de Rio Claro.

João Pedro Pezzato, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquista Filho – UNESP, Rio Claro (SP), Brasil

É Graduado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquista Filho (Unesp/Rio Claro), Mestre e Doutor em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (USP). É professor associado do Departamento de Educação da Unesp/Rio Claro, e coordenador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Linguagem, Experiência e Formação, vinculado aos Programas de Pós-Graduação em Educação e de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquista Filho (UNESP/Rio Claro).

Chrstiane Fernanda da Costa, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquista Filho – UNESP, Rio Claro (SP), Brasil

É Graduada em Geografia e em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquista Filho (UNESP/Rio Claro), Mestra e Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquista Filho (UNESP/Rio Claro). É pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Linguagem, Experiência e Formação, vinculado aos Programas de Pós-Graduação em Educação e de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquista Filho (UNESP/Rio Claro), e leciona na rede municipal de educação de Rio Claro/SP.

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Published

2021-11-15

How to Cite

MELLO, B. F. de; PEZZATO, J. P.; COSTA, C. F. da. Aroldo de Azevedo: Brief biography and some epistemological considerations of the textbook O Mundo em que vivemos: . Revista Cerrados, [S. l.], v. 19, n. 02, p. 485–507, 2021. DOI: 10.46551/rc24482692202135 . Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/4365. Acesso em: 24 nov. 2024.