Distance Education: Perspectives and Analysis of UAB – UNIMONTES Educación a Distancia: Perspectivas y Análisis de la UAB – UNIMONTES
DOI:
10.46551/rc24482692202403Keywords:
Distance Education, UAB Unimontes, TechnologiesAbstract
Remote Education is gaining more and more importance in both basic and higher education. This educational modality is carried out through communication and information technologies, in which teachers and students are geographically separated and/or at different times. The present work aims to analyze the importance of the Open University of Brazil (UAB) Unimontes in the context of expansion and internalization of higher education courses and programs via distance education. Our investigation consists of critical-theoretical, deductive and analytical bibliographical research. Authors such as Vilaça (2010), Vermelho (2014), Santiago (2010), Sava (2018), Landim (1997), Pereira (2021), Oliveira (2019), Brasil (2005), Alves (2011), Britto (2016), among others. In this sense, we intend to present, in particular, the perspectives of distance learning at UAB-Unimontes, identifying the approaches and advances found and provided by the distance education modality.
Downloads
References
ALVES, Lucineia. (2011). Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. Revista Brasileira De Aprendizagem Aberta E a Distância, [S./l.], v. 10. p. 83-92, 2011.
BATISTA, Carla Jeane Farias; SOUZA, Marisa Magalhães. Educação a distância no Brasil: regulamentação, cenários e perspectivas. Revista Multitexto, [S./l.], v. 3, n. 02, p. 11-15, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. DECRETO Nº 5.622, DE 19 DE DEZEMBRO DE 2005.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2023]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.html. Acesso em: 20 set. 2023.
BRITTO, Lidiane Campos et al. Motivos da escolha da educação a distância: o aluno como consumidor. Revista de Administração IMED, v. 6, n. 2, p. 206-220, 2016.
CEAD UNIMONTES. Educação a Distância. 2023. Disponível em: https://www.ead.unimontes.br/index.php/artigos/institucional/informacoes-gerais-ceadunimontes. Acesso em: set. 2023.
GOMES, Maria Auxiliadora Amaral Silveira. Curso de Pedagogia UAB-Unimontes: caderno didático em foco. 2015. 173 f. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação: conhecimento e inclusão social, da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
HERMIDA, Jorge Fernando; BONFIM, Cláudia Ramos de Souza. A educação à distância: história, concepções e perspectivas. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. especial, p.166–181, ago 2006.
NUNES, Ivônio Barros. Noções de educação à distância. Revista educação à distância, [S./l.], v. 4, n. 5, p. 7-25, 1993.
MACHADO, Liliane Campos. Formação, saberes e práticas de formadores de professores: um estudo em cursos de Licenciatura em História e Pedagogia. 2009. 292 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009.
MATOS, Christine Martins de. Quem somos - EAD Unimontes. EadUnimontes.br. 2023. Disponível em: https://www.ead.unimontes.br/index.php/institucional/quem-somos. Acesso em: 07 set. 2023.
MORAES, Dinorá de Fátima Gonçalves; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; SOUSA, Angélica Silva de. A educação a distância: princípios e fundamentos. Revista Prisma, Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, p. 3-16, 2020.
OLIVEIRA, Aldimária Francisca P. et al. Educação a Distância no mundo e no Brasil. Revista Educação Pública, [S./l.], v. 19, n. 17, p. 1-6, 2019.
PEREIRA, Jaqueline Gomes; RODRIGUES, Ana Paula. O ensino a distância e seus desafios. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, [S./l.], v. 07, n. 6, p. 05-20, 2021.
LANDIM, Cláudia Maria das Mercês Paes Ferreira. Educação à distância: algumas considerações. Rio de Janeiro: s.n.1997.
MOORE, M; KEARSLEY, G. Educação a distância: sistemas de aprendizagem on-line. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
SANTIAGO, Andréa Maria Oliveira Versiani. A Formação de Professores das Séries Iniciais do Ensino Fundamental no Curso Normal Superior Modular Emergencial: uma análise da experiência da UNIMONTES. 2010. 139 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Social) – Universidade Estadual de Montes Claros/UNIMONTES, Montes Claros, 2010.
SAVA, Pedro Pascoal; DIAS, Ana Cecilia Machado; FARIAS, Helena Portes Sava de; FARIAS, Bruno Matos de. A educação à distância no ensino de graduação no Brasil. São Carlos: CIET/EnPED, 2018.
VERMELHO, S. C. Educação a distância: sistemas de aprendizagem on-line. Educar em Revista, Curitiba, v. 4, p. 263-268, 2014.
VILAÇA, Márcio Luiz Corrêa. Educação a Distância e Tecnologias: conceitos, termos e um pouco de história. Revista Magistro, [S./l.], v. 2, n. 2, p. 89-101, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Revista Cerrados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
In this journal, the copyrights for published articles belong to the author (s), with the rights of the first publication belonging to Revista Cerrados. The articles are publicly accessible, free to use, their own assignments, educational assignments and non-commercial applications.