Distance Education: Perspectives and Analysis of UAB – UNIMONTES Educación a Distancia: Perspectivas y Análisis de la UAB – UNIMONTES

Authors

DOI:

10.46551/rc24482692202403

Keywords:

Distance Education, UAB Unimontes, Technologies

Abstract

Remote Education is gaining more and more importance in both basic and higher education. This educational modality is carried out through communication and information technologies, in which teachers and students are geographically separated and/or at different times. The present work aims to analyze the importance of the Open University of Brazil (UAB) Unimontes in the context of expansion and internalization of higher education courses and programs via distance education. Our investigation consists of critical-theoretical, deductive and analytical bibliographical research. Authors such as Vilaça (2010), Vermelho (2014), Santiago (2010), Sava (2018), Landim (1997), Pereira (2021), Oliveira (2019), Brasil (2005), Alves (2011), Britto (2016), among others. In this sense, we intend to present, in particular, the perspectives of distance learning at UAB-Unimontes, identifying the approaches and advances found and provided by the distance education modality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karine Cássia Queiroz Silva, Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES, Montes Claros (MG), Brasil

É Graduada em Geografia pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Atualmente é Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES e leciona a disciplina de Geografia na Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais (SEE/MG).

Endereço: Av. Prof. Rui Braga, s/n - Vila Mauriceia, Montes Claros - MG, 39401-089.

Jaciane Muniz de Aguiar, Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES, Montes Claros (MG), Brasil

É Graduada em Letras Português e Mestre em Letras Estudos Literários pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Atualmente é Doutoranda em Estudos Literários pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) e é bolsista pela Coordenação de Aperfeiçoamento Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Endereço: Av. João Naves de Ávila, 2121 - Santa Mônica, Uberlândia - MG, 38408-100.

Carlos Alexandre de Bortolo, Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES, Montes Claros (MG), Brasil

É Graduado em Geografia pela Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista (FCT/UNESP/Presidente Prudente); Mestre em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) e Doutor em Geografia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Atualmente é Professor do Programa de Pós-Graduação em Geografia e do Departamento de Geociências da Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES).

Endereço: Av. Prof. Rui Braga, s/n - Vila Mauriceia, Montes Claros - MG, 39401-089.

References

ALVES, Lucineia. (2011). Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. Revista Brasileira De Aprendizagem Aberta E a Distância, [S./l.], v. 10. p. 83-92, 2011.

BATISTA, Carla Jeane Farias; SOUZA, Marisa Magalhães. Educação a distância no Brasil: regulamentação, cenários e perspectivas. Revista Multitexto, [S./l.], v. 3, n. 02, p. 11-15, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. DECRETO Nº 5.622, DE 19 DE DEZEMBRO DE 2005.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2023]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.html. Acesso em: 20 set. 2023.

BRITTO, Lidiane Campos et al. Motivos da escolha da educação a distância: o aluno como consumidor. Revista de Administração IMED, v. 6, n. 2, p. 206-220, 2016.

CEAD UNIMONTES. Educação a Distância. 2023. Disponível em: https://www.ead.unimontes.br/index.php/artigos/institucional/informacoes-gerais-ceadunimontes. Acesso em: set. 2023.

GOMES, Maria Auxiliadora Amaral Silveira. Curso de Pedagogia UAB-Unimontes: caderno didático em foco. 2015. 173 f. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação: conhecimento e inclusão social, da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.

HERMIDA, Jorge Fernando; BONFIM, Cláudia Ramos de Souza. A educação à distância: história, concepções e perspectivas. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. especial, p.166–181, ago 2006.

NUNES, Ivônio Barros. Noções de educação à distância. Revista educação à distância, [S./l.], v. 4, n. 5, p. 7-25, 1993.

MACHADO, Liliane Campos. Formação, saberes e práticas de formadores de professores: um estudo em cursos de Licenciatura em História e Pedagogia. 2009. 292 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009.

MATOS, Christine Martins de. Quem somos - EAD Unimontes. EadUnimontes.br. 2023. Disponível em: https://www.ead.unimontes.br/index.php/institucional/quem-somos. Acesso em: 07 set. 2023.

MORAES, Dinorá de Fátima Gonçalves; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; SOUSA, Angélica Silva de. A educação a distância: princípios e fundamentos. Revista Prisma, Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, p. 3-16, 2020.

OLIVEIRA, Aldimária Francisca P. et al. Educação a Distância no mundo e no Brasil. Revista Educação Pública, [S./l.], v. 19, n. 17, p. 1-6, 2019.

PEREIRA, Jaqueline Gomes; RODRIGUES, Ana Paula. O ensino a distância e seus desafios. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, [S./l.], v. 07, n. 6, p. 05-20, 2021.

LANDIM, Cláudia Maria das Mercês Paes Ferreira. Educação à distância: algumas considerações. Rio de Janeiro: s.n.1997.

MOORE, M; KEARSLEY, G. Educação a distância: sistemas de aprendizagem on-line. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

SANTIAGO, Andréa Maria Oliveira Versiani. A Formação de Professores das Séries Iniciais do Ensino Fundamental no Curso Normal Superior Modular Emergencial: uma análise da experiência da UNIMONTES. 2010. 139 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Social) – Universidade Estadual de Montes Claros/UNIMONTES, Montes Claros, 2010.

SAVA, Pedro Pascoal; DIAS, Ana Cecilia Machado; FARIAS, Helena Portes Sava de; FARIAS, Bruno Matos de. A educação à distância no ensino de graduação no Brasil. São Carlos: CIET/EnPED, 2018.

VERMELHO, S. C. Educação a distância: sistemas de aprendizagem on-line. Educar em Revista, Curitiba, v. 4, p. 263-268, 2014.

VILAÇA, Márcio Luiz Corrêa. Educação a Distância e Tecnologias: conceitos, termos e um pouco de história. Revista Magistro, [S./l.], v. 2, n. 2, p. 89-101, 2010.

Published

2024-03-01

How to Cite

SILVA, Karine Cássia Queiroz; AGUIAR, Jaciane Muniz de; BORTOLO, Carlos Alexandre de. Distance Education: Perspectives and Analysis of UAB – UNIMONTES Educación a Distancia: Perspectivas y Análisis de la UAB – UNIMONTES. Revista Cerrados, [s. l.], vol. 22, no. 01, p. 58–75, 2024. DOI: 10.46551/rc24482692202403. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/7018. Acesso em: 22 jul. 2024.