The physical natural components of geographical space in basic education: situating research about rocks

Authors

DOI:

10.46551/rc24482692202408

Keywords:

Physical-natural components, Geography Teaching, Rocks

Abstract

This article was written with the aim of presenting how knowledge related to the physical-natural components of geographic space have been investigated, especifically rocks, in research developed in the field of Geography Teaching. To do this, we analyzed the annals of the Nepeg National Forum for Geography Teacher Training (NEPEG) and the National Meeting of Teaching Practice in Geography (ENPEG); the journals Acta Geográfica and Revista Brasileira de Educação Geografia; as well as theses and dissertations defended between 2009 and 2023, as we see them as important vehicles for disseminating knowledge about the research developed in this field of knowledge. Using the bibliographic review as a methodological procedure, we counted and analyzed productions that deal with the teaching of physical-natural components and rocks published in the aforementioned time frame. The readings and analysis indicated that, although work on physical-natural components has expanded significantly in recent years, production on rocks is still timid. In addition, many teachers report difficulties in working with this subject because they consider it to be far removed from their realities. We emphasize that teaching this component in Basic Education, based on working with problem situations, can help students to better understand their daily lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Satil de Oliveira, Universidade Federal de Goiás – UFG, Goiânia (GO), Brasil

É graduada em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Atualmente é mestranda na Universidade Federal de Goiás (UFG) e professora da Rede Básica de Ensino.

Endereço: Av. Esperança s/n, Campus Samambaia. Goiânia – Goiás, Brasil, CEP 74.690-900.

Eliana Marta Barbosa de Morais, Universidade Federal de Goiás – UFG, Goiânia (GO), Brasil

É graduada em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG), Mestre em geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG) e Doutora pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal de Goiás (UFG).

Endereço: Av. Esperança s/n, Campus Samambaia. Goiânia – Goiás, Brasil, CEP 74.690-900.

References

ALVES, Adriana Olivia; SOUZA, Malu Ítala Araújo. A Geografia nos anos iniciais: a leitura integrada da paisagem para a construção de conceitos dos conteúdos relevo-solo-rocha. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S./l.], v. 5, n. 10, p. 277-299, 2015.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil: seção 1, Brasília, DF, p. 32, 19 fev. 2002.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. Anais do I Seminário nacional: currículo em movimento- perspectivas atuais, 2010.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia (GO): Editora C&A Alfa Comunicação, 2019.

CALLAI, Helena Copetti. A formação do profissional da Geografia: o professor. Ijuí, RS: Ed. Unijuí, 2013. (Coleção ciências sociais). 186 p.

CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da. A abordagem dos componentes físico-naturais nas aulas de Geografia nas escolas públicas de Taguatinga- Distrito Federal. 2018. 111 f. Dissertação (Mestrado em Geografia), Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICAS DE ENSINO DE GEOGRAFIA, 13., Belo

Horizonte, 2017. Anais... Belo Horizonte – MG: UFMG, 2017.

ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICAS DE ENSINO DE GEOGRAFIA, 14., São Paulo, 2019. Anais... São Paulo – SP: UNICAMP, 2019.

FÓRUM NACIONAL NEPEG DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE GEOGRAFIA,10, 2020. Percursos teórico-metodológicos e práticas da Geografia Escolar. Anais...Goiânia/GO, 2020. Disponível em: http://nepeg.com/forum/.

KLEIN, Cornelis; DUTROW, Barbara. Manual de Ciências dos Minerais. 23. ed. Porto Alegre: Bookman, 2012.

LIMA, Cláudia Valéria. A abordagem de conteúdos geológicos na educação básica. In: Colóquio De Pesquisadores Em Geografia Física e Ensino de Geografia, 2, 2016, Goiânia. Anais... Goiânia: UFG, 2016. CD-ROM.]

MENDES, Samuel de Oliveira; NOVAIS, Gean Santos de; MORAIS, Eliana Marta Barbosa de. Os componentes físico-naturais do Espaço no Encontro Nacional de Práticas de Ensino de Geografia (ENPEG). Encontro Nacional de Práticas de Ensino de Geografia, 13, 2017, Belo Horizonte. Anais… Belo Horizonte- MG: UFMG, 2017.

MENDES, Samuel de Oliveira; MORAIS, Eliana Marta Barbosa de. A Produção sobre os componentes físico-naturais no Fórum Nacional NEPEG de Formação de Professores de Geografia. X Fórum Nacional NEPEG, 10, 2020, Goiânia. Anais... Goiânia- GO: UFG, 2020.

MORAIS, Eliana Marta Barbosa. As temáticas físico-naturais como conteúdo de ensino na Geografia Escolar. In: Temas da Geografia Básica na Escola. 1. ed. Campinas, São Paulo. Papirus, 2013.

MORAIS, Eliana Marta Barbosa de. O ensino das temáticas físico-naturais na Geografia escolar. 2011. 310 f. Tese (Doutorado em Geografia), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

MORAIS, Eliana Marta Barbosa de; ASCENÇÃO, Valéria Roque. Uma questão além da semântica: investigando e demarcando concepções sobre os componentes físico-naturais no Ensino de Geografia. Boletim Goiano de Geografia, Goiânia, v. 41, p.1-25, 2021.

MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, [S./l.], v. 5, n. 2, p.154-164, 2014.

SILVA, Cristóvão Henrique Ribeiro da; COSTA, Alessandro Veloso da. A Geologia na escola como prática pedagógica em Geografia no Ensino Fundamental e Médio. Encontro Nacional de Práticas de Ensino de Geografia, 10, 2009, Porto Alegre. Anais… Rio Grande do Sul - RS: UFRGS, 2009.

SOUZA, Malu Ítala Araújo. O ensino de Geografia e a mobilização de conceitos nos anos iniciais: uma leitura da paisagem a partir dos conteúdos relevo-solo-rocha. 2016. 183. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.

Published

2024-06-01

How to Cite

OLIVEIRA, A. S. de; MORAIS, E. M. B. de. The physical natural components of geographical space in basic education: situating research about rocks. Revista Cerrados, [S. l.], v. 22, n. 01, p. 194–216, 2024. DOI: 10.46551/rc24482692202408. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/7115. Acesso em: 25 nov. 2024.