Environmental education for heritage conservation in the Guaraguaçu sambaqui
DOI:
10.46551/rc24482692202425Keywords:
Coast of Paraná, Archaeological Heritage, Basic EducationAbstract
With 83 per cent of its territory protected by Conservation Units, the coast of Paraná has a rich biodiversity, where you can also find cultural heritage sites such as sambaquis. This is the case of the Guaraguaçu Sambaqui, which is located within the Ecological Station that bears the same name, in the municipality of Pontal do Paraná/PR. In this text, we will discuss the importance of environmental education for the conservation of this heritage as a formative space and point to the need to involve the community in environmental and heritage education projects. We also describe an experience with primary school students.
Downloads
References
COSTA, Hedinene; ANDRADE, Daniel Fonseca de. As pesquisas no Parque Estadual Cunhambebe com destaque para a Educação Ambiental e o patrimônio histórico e cultural: resultados de uma revisão sistemática integrativa. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S./l.], v. 17, n. 1, p. 79–95, 2022. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12656. Acesso em: 21 set. 2024.
DOTTI, René Ariel. Vila velha: um patrimônio natural de um milhão de anos. In. STEFANELLO, Alaim Giovani Fortes. et al. (Coord.) Direito ambiental na atualidade: homenagem ao Dr. João José Bigarella. Curitiba/PR: OABPR, 2019.
GERNET, Marcos de Vasconcellos; SANTOS, Elizângela da Veiga; SILVEIRA, Alex Justos. João José Bigarella e os sambaquis: uma paixão pela pré-história do litoral do Paraná. In. STEFANELLO, Alaim Giovani Fortes. et al. (Coord.) Direito ambiental na atualidade: homenagem ao Dr. João José Bigarella. Curitiba/PR: OABPR, 2019.
GOMES, Marquiana de Freitas Vilas Boas; HAUREKO, Cecilia. Educação Ambiental na preservação de patrimônios culturais: relato de experiência na formação inicial e continuada de professores. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S./l.], v. 32, n. 2, p. 244–265, 2015. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/5542. Acesso em: 21 set. 2024.
HALISKI, Antonio Marcio; BAPTISTELLA, Rogério. O diálogo de saberes socioambientais como alternativa para a criação de um mundo possível em tempos de crise civilizatória. Revista Grifos, [S./l.] v. 31, p. 189-208, 2021. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/grifos/article/view/6255. Acesso em: 21 set. 2024.
HALISKI, Antonio Marcio; JESUS, Thauy Cabral dos Santos Ribeiro de; HALISKI, Antonio Guilherme. Uma análise da educação ambiental em projetos e pesquisas a partir da perspectiva CTS. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S./l.], v. 18, n. 7, p. 84–93, 2023. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15119. Acesso em: 21 set. 2024.
PACHECO, Ilza Alves; VARGAS, Icléia Albuquerque de. Educação patrimonial: um recurso para alfabetização cultural no ensino fundamental. Ateliê Geográfico, Goiânia-GO, v.3 n.1. P.92-10, 2009.
PARELLADA, C. I.; RODRIGUES, J. C.; CONCEIÇÃO, V. H.; DORNELES, V. A. C.; RUDNICK, M. G.; AIZONA, G. S.; GOMES, G. R. Sambaquis do litoral paranaense: espacialidade, fauna associada e datações. In. Paleo PR/SC, 20., 2018, Curitiba. Anais... Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2018.
PELACANI, Bárbara; MUNIZ, Tiago Silva Alves; PEREIRA, Celso Sánchez. Educação Ambiental crítica e estudos de patrimônio crítico: intersecções e virada para pedagogias decoloniais. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S./l.], v. 14, n. 2, p. 133–151, 2019. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/2632. Acesso em: 21 set. 2024.
PELLEGRINI, Sandra. Cultura e natureza: os desafios das práticas preservacionistas na esfera do patrimônio cultural e ambiental. Revista Brasileira de História, [S. l.] v. 26, n. 51, p.115-140, jan./jun. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/PVLJ6HmX7hxYDD9bkdFqYLD/# Acesso em: 21 set. 2024.
SERBENA, Antonio Luis; GERNET, Marcos de Vasconcellos. Aspectos sobre a história do forno de caieira do Sambaqui do Guaraguaçu, Litoral do Paraná. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE DESENVOLVIMENTO TERRITORIAL SUSTENTÁVEL, 3., 2019, Matinhos/PR. Anais... Matinhos/PR: UFPR, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/337010026. Acesso em: 18 dez. 2023.
TOMO, Regina Ruth Armindo; TIVANE, Adélia Luís. Educação Ambiental na manutenção dos serviços ecossistêmicos nas Cascatas de Namaacha – Província de Maputo. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S./l.], v. 19, n. 6, p. 94–105, 2024. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19208. Acesso em: 21 set. 2024.
VILLAGRAN, Ximena. S. O que sabemos dos grupos construtores de sambaquis? Breve revisão da arqueologia da costa sudeste do Brasil, dos primeiros sambaquis até a chegada da cerâmica Jê. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, [S. l.], v. 23, p. 139-154, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2448-1750.revmae.2013.107182 Acesso em: 30 ago. 2024.
WILKE, Octavio Max; HALISKI, Antonio Marcio; LAUTERT, Luiz Fernando de Carli. Adequação sociotécnica da comunidade tradicional de pescadores artesanais Saco do Tambarutaca. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 16, n. 46, p. 827–853, 2023. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2441. Acesso em: 21 set. 2024.
MENDES SILVA, E. T. M. Cultura popular caiçara: desafios e oportunidades nas práticas educacionais da Associação Cultura Popular Mandicuera. 2024. Dissertação (Mestrado em Ensino das Ciências Ambientais) – ProfCiAmb-UFPR, Matinhos, 2024.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Revista Cerrados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
In this journal, the copyrights for published articles belong to the author (s), with the rights of the first publication belonging to Revista Cerrados. The articles are publicly accessible, free to use, their own assignments, educational assignments and non-commercial applications.