Historical Context of Environmental Education in the Amazon: a bibliographic review
DOI:
10.46551/rc24482692202324Palavras-chave:
Acidentes ambientais, contexto histórico, implementaçãoResumo
The concern of scientists, educators, philosophers, poets and observers regarding man's distancing from nature dates back many centuries. In this sense, this work aimed to analyze the historical context of Environmental Education in Amazonas from 2008 to 2021, through a bibliographical review tracing the relevant points in this process, which contributed to the strengthening of EE in recent years. For data collection, the SCIELO, Google Academic, Google Scholar, Capes and Plataforma Sucupira databases were used, language was not limited in an attempt to obtain a relevant amount of theoretical reference, for data collection, information provided and disclosed without consider the period of publication. An average of 43 scientific works were found, including articles, dissertations and theses, of which only 20 were selected according to the inclusion and exclusion criteria. Of these works, all were published in Portuguese. With regard to Environmental Education in Amazonas, there is an urgent need for it to be participatory, transformative and emancipatory, in search of the transition from naive consciousness to critical consciousness. And for praxis to occur (reflection-action), the generating themes, proposed by Freire, can meet the confrontation of the society/culture and nature dichotomy and, in this sense, implement the attributes of EE in a Critical-Transforming perspective.
Downloads
Referências
ANDRADE, Francisca Marli Rodrigues de. Natureza Amazônica e Educação Ambiental: Identidades, saberes docentes e representações sociais. Revista Científica RUNAE, [S./l.], v.1, p. 51-70, 2017. Disponível em: <http://repositorio.unae.edu.ec/bitstream/56000/155/1/Texto.pdf >. Acesso em: 20 de mar. 2022.
AZEVEDO, Adriana Oliveira de. Educação Ambiental como Política Pública contributiva para o Desenvolvimento Sustentável no Amazonas. Direito e sustentabilidade II. Florianópolis: CONPEDI, 2014.
AZEVEDO, Annanda Rayane Santos de. Educação Ambiental na Prática de professoras do Ensino Fundamental I (Humaitá, Amazonas, Brasil). 2021. 129 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Humanidades) – Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente, Universidade Federal do Amazonas, Humaitá, Amazonas, 2021.
BARBOSA, Manuel Saldanha; LIMA, Janaína Paolucci Sales de; LIMA, Renato Abreu. Contribuições da Educação Ambiental para a biodiversidade no Amazonas: Uma revisão integrativa. Revista brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.18, n.1, p.194-210, 2023. Disponível em: <https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14051 >. Acesso em: 29 de jul. 2023.
BRASIL. Lei nº. 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, n. 79, 28 abr. 1999.
BRASIL. Instituto Básico de Geografia e Estatística – IBGE. Censo Demográfico, 2010. 2010. Disponível em: . Acesso em 20 de mar. 2022.
DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 1995. 552p.
DUARTE, Wander de Jesus Barboza. Educação Ambiental nas Escolas como um instrumento para a preservação da Amazônia. Revista de Educação Ambiental, [S./l.], v.21, n.83, p.01-12, 2022. Disponível em: <http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=3251>. Acesso em 21 de mar. 2022
GADOTTI, Moacir. Pedagogia da Terra. São Paulo: Peirópolis, 2013.224p.
GUIMARÃES, Mauro. A formação de educadores ambientais. Campinas: Papirus, 2004.176p.
JACOBI, Pedro. Educação e Meio ambiente: um diálogo em ação. Reunião Anual da ANPED – Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Caxambu-MG. 2004. Disponível em: . Acesso em 20 de mar. 2022.
JACOBI, Pedro. Educação ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.31, n.2, p.233-250, 2005. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ep/a/ZV6sVmKTydvnKVNrqshspWH/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em 20 de mar. 2022.
LEFF, Enrique. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2001. 240p.
LEMOS, Ana Rafaela Gonçalves de; GRACIOLI, Cibeli Rosa. A Influência Cultural na Prática da Educação Ambiental em duas Escolas Estaduais do Amazonas. Revista Monografias Ambientais, Santa Maria, Edição especial, p. 01-07, 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/18813>. Acesso em 20 de mar. 2022.
MACIEL, Eloisa Antunes Maciel; UHMANN, Rosangela Inês Matos. Concepções de Educação Ambiental no ensino de Ecologia em atenção às estratégias de ensino: uma revisão bibliográfica. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v.37, n.1, p.109-126, 2020. Disponível em: <https://periodicos.furg.br/remea/article/view/9550>. Acesso em 20 de mar. 2022.
MEDEIROS, Aurélia Barbosa de; MENDONÇA, Maria José da Silva Lemes; SOUSA, Gláucia Lourenço de; OLIVEIRA, Itamar Pereira de. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, [S./l.], v.4, n.1, 2011. Disponível em: <https://www.terrabrasilis.org.br/ecotecadigital/pdf/a-importancia-da-educacao-ambiental-na-escola-nas-series-iniciais.pdf>. Acesso em 20 de mar. 2022.
MEDINA, Naná Mininni; SANTOS, Elizabeth da Conceição. Educação Ambiental: uma metodologia participativa de formação. Petrópolis: Vozes, 2008. 296p.
MILHOMEM, Karina de Oliveira; SIMÃO, Maria Olivia de Albuquerque Ribeiro. A Temática Ambiental em Escolas Públicas no Amazonas: Análise a partir de projetos desenvolvidos no âmbito do Programa Ciência Na Escola – PCE. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo v.13, n.3, p.162-176, 2018. Disponível em: <https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/2539>. Acesso em 20 de mar. 2022.
MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofelia Elisa Torres (Org.) Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, 2015.180p. (Mídias Contemporâneas, 2) p. 15-33. Disponível em: <http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf>. Acesso em 19 mar de 2022.
MULLER, Jackson. Educação ambiental: diretrizes para a prática pedagógica. Porto Alegre: Ed. FAMURS, 2008.
NASCIMENTO, Dilson Gomes; SOUZA, Reginaldo Luiz Fernandes de; ANDRADE, Francisco Alcicley Vasconcelos. A Prática do Desporto Orientação: Uma Proposta Metodológica para a Educação Ambiental no Ensino Médio. Revista Desarrollo Local Sostenible, [S./l.], v.7, n.18, p.01-23, 2014. Disponível em: <https://doi.org/10.21723/riaee.v17i2.15331>. Acesso em 20 de mar. 2022.
OLIVEIRA, André Vilhena. A Educação Ambiental nas Escolas de Educação Básica e Tecnológica na Região Metropolitana do Rio Negro/Solimões - Amazonas- Brasil: Análise e Perspectivas. 2018. 200 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Universidade Autônoma de Assunção, Paraguai, 2018.
OLIVEIRA, Ercilene do Nascimento Silva de; SANTOS, Sammya Danielle Florencio dos; SILVA, Fabrícia Souza da; TERÁN, Augusto Fachín. Caixa da Natureza: Uma proposta para Educação Ambiental em espaços não-formais. Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S./l.], v.9, n.1, p.01-24, 2021. Disponível em: <https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11419>. Acesso em 20 de mar. 2022.
OLIVEIRA, Francisco Claudemir de; SILVA, Janari Rui Negreiros da. A Educação Ambiental no contexto de uma Escola de Educação de Jovens e Adultos: Alternativas metodológicas para a geração de Saberes Ambientais. Revista de Educação, Ciência e Tecnologia do IFAM, [S./l.], v.5, p.16-20, 2015. Disponível em: <https://docplayer.com.br/30060201-A-educacao-ambiental-no-contexto-de-uma-escola-de-educacao-de-jovens-e-adultos-alternativas-metodologicas-para-a-geracao-de-saberes-ambientais.html>. Acesso em 22 de mar. 2022.
PENTEADO, Heloísa Dupas. Meio Ambiente e formação de professores. São Paulo: Cortez, 1997.
PINTO, Bárbara Gabriela Lima; ARAÚJO, Tales Vinícius Marinho de; LIMA, Renato Abreu. Concepção da Educação Ambiental na escola pública em, Atalaia do Norte – AM. Revista Multidisciplinar em Educação, [S./l.], v.6, n.16, p. 69-85, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.26568/2359-2087.2019.2718>. Acesso em 22 de mar. 2022.
PLANTAMURA, Vitangelo. Educação Ambiental no Amazonas: A produção discente nos Programas de Pós-Graduação e as possibilidades da pesquisa no enfoque crítico-emancipatório. Anais da 31ª Reunião Anual da ANPEd – Caxambu, 2008.
REIGOTA, Marcos. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, 1997.
REIGOTA, Marcos. A floresta e a escola: por uma Educação Ambiental pós-moderna. São Paulo: Cortez, 2002.
REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. São Paulo Brasiliense: Coleção primeiros passos, 2009.
RIBEIRO, Cilene Maria Melado Alvim. Educação Ambiental na Amazônia: Uma Experiência Interdisciplinar. 2020. 123 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico), Instituto Federal de Educação, Ciência, e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Amazonas, 2020.
RUFINO, Bianca; CRISPIM, Cristina. Breve resgate histórico da Educação Ambiental no Brasil e no mundo. VI Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental – IBEAS – Instituto Brasileiro de Estudos Ambientais, 2015.
SANTOS, Ulisses Arjan Cruz dos; FROTA, Lídia de Abreu Carvalho. A Educação Ambiental e Gestão Participativa Democrática como Instrumentos de Governança Socioambiental em Unidades de Conservação (Uc) no estado do Amazonas (AM). Revista de Direito Ambiental e Socioambientalismo, [S./l.], v.5, n.2, p.97-118, 2019. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.26668/IndexLawJournals/2525-9628/2019.v5i2.6182>. Acesso em 22 de mar. 2022.
SANTOS, Leandro dos; SOSSAI, Odete; SOUSA, Rildo Nedson Mota de. Contribuições da teoria Freireana para a práxis em Educação Ambiental crítica na Amazônia. Anais do I Fórum de Leituras Paulo Freire da Região Norte: Educação Popular em debate, p. 01-15.
SATO, Michèle. Horizontes narrativos de la educación ambiental. In: Santiago de Compostela: Interea visual: educación en cultura, n.5, 2005.
SILVA, Rosa Eulália Vital da. Informática na Educação e o Ensino de Ciências Naturais: Contribuições para a Educação Ambiental no Contexto Amazônico. 2009. 158 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia), Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, AM, 2009.
SOUZA, Kelly; CERDEIRA, Regina; BENTES, Márcio. Agente Ambiental Voluntário: novos atores da educação ambiental nas unidades de conservação no Estado do Amazonas. Portal EcoDebate, [S./l.], n. 1.645, p. 1-23, 2012. Disponível em: <https://tratamentodeagua.com.br/artigo/agente-ambiental-voluntario-novos-atores-da-educacao-ambiental-nas-unidades-de-conservacao-no-estado-do-amazonas/>. Acesso em 22 de mar. 2022.
SOUZA, Josenildo Santos de; SANCHEZ, Camilo Torres; CASTANHEDA, Germán Palácio. Aspectos conceituais, históricos e legais da educação para o desenvolvimento sustentável na Amazônia. Revista Eletrônica Mutações, [S./l.], v. 6, n. 11, p. 05-17, 2015. Disponível em: <https://www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/relem/article/view/997/pdf >. Acesso em 22 de mar. 2022.
WEIGEL, Valéria Augusta Cerqueira de Medeiros; FERREIRA, Ana Rafaela Gonçalves. Educação Ambiental em Escolas municipais de Manaus/AM. Revista Amazônida, [S./l.], n.2, p.82-99, 2016. Disponível em: <https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/3753>. Acesso em 22 de mar. 2022.
ZABALA, Antoni. A prática educativa – como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Publicado
Como Citar
Licença
Copyright (c) 2023 Revista Cerrados
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Nesta Revista, os Direitos Autorais para artigos publicados são do(s) autor(es), sendo os direitos da primeira publicação pertecentes à Revista Cerrados. Os artigos são de acesso público, de uso gratuito, de atribuições próprias, de atribuições educacionais e de aplicações não comerciais.