SHCOOL AND DEMOCRATIC COEXISTENCE

Authors

DOI:

10.46551/259498102020015

Keywords:

Conviviality. Democracy. School.

Abstract

As part of a research project that aims to reflect on education and democratic
coexistence, the objective of this work is to reflect on the importance given by the
school to this issue. In this qualitative research, in addition to the literature, data
collected through semi-structured interviews conducted with six teachers from a
public elementary school in the interior of Rio Grande do Sul were used. As a result,
we can see the teachers' involvement and concern with the issue of coexistence, but
that the actions carried out in this sense end up being carried out individually and do
not rely on the collectivity of the school environment for reflection on this. This
study shows that facing and discussing the issue of school coexistence is something
extremely necessary today. And, in this direction, the school is pointed out as one of
the most important spaces for this discussion, a privileged place to promote, from an
early age, a respectful and democratic coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Luiza Weiler Pasini, Universidade Franciscana - UFN

Acadêmica do Curso de Psicologia da Universidade Franciscana – UFN.

Marcele Pereira da Rosa Zucolotto, Universidade Franciscana - UFN

Orientadora do trabalho. Doutora em Psicologia Social e Institucional. Professora do Curso
de Psicologia e do Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens da Universidade
Franciscana – UFN.

References

ARANHA, M. L. A. Filosofia da educação. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2006.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2010.

BAUMAN, Z. 44 cartas do mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor,

BAUMAN, Z.; MAZZEO, R. Sobre educação e juventude: conversas com Riccardo Mazzeo.

Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2013.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril

de 2016. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF.

BOCK, A. M. B. A Escola. In: BOCK, A. M. B. Psicologias: uma introdução ao estudo de

psicologia. 14a. ed. São Paulo: Saraiva, 2008.

CANDAU, V. (Org.). Somos tod@s iguais? Escola, discriminação e educação em direitos

humanos. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: o nascimento da prisão. 22a ed. Petrópolis: Vozes, 1987.

MOSÉ, V. A escola e os desafios contemporâneos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira,

SILVA, R. M. D.; BUSNELLO, C. P.; PEZENATTO, F. Política, cidadania e educação

integral: a convivência democrática como princípio pedagógico. Rev. Bras. de Política e

Administração da Educação. v. 30, n. 2, pp. 397-416, 2015.

STAKE, R. E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre:

Penso, 2011.

ZUCOLOTTO, M. P. R.; LIMACHI, E. K. U.; NASS, I. R. Conceituando educação: o que

pensam professores do ensino fundamental. In: Anais do Seminário Internacional de Ensino

de Humanidades e Linguagens, Santa Maria: Universidade Franciscana, v. 2, 2019a.

ZUCOLOTTO, M. P. R.; LIMACHI, E. K. U.; NASS, I. R. Conviver na escola: o princípio de

uma sociedade democrática. In: Anais do Simpósio de Ensino, Pesquisa e Extensão – SEPE,

Santa Maria: Universidade Franciscana, v. 11, n. 23, 2019b.

ZUCOLOTTO, M. P. R.; LIMACHI, E. K. U.; NASS, I. R. Produção de subjetividades e

convivência escolar. Research, Society and Development, v. 8, n. 6, pp. 1-17, 2019c.

Published

2020-09-10 — Updated on 2020-09-15

Versions

How to Cite

Pasini, A. L. W. ., & Zucolotto, M. P. da R. (2020). SHCOOL AND DEMOCRATIC COEXISTENCE. Revista Ciranda, 4(2), 17–27. https://doi.org/10.46551/259498102020015 (Original work published September 10, 2020)