SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP IN PEDAGOGY: ARTICULATION OF THEORY AND PRACTICE IN THE TEACHER TRAINING OF THE PEDAGOGY COURSE

Authors

DOI:

10.46551/259498102020020

Keywords:

Supervised Internship, Pedagogy and Teacher Training

Abstract

The Supervised Curricular Internship in teacher training courses allows access to
theoretical and methodological instruments that are essential for the work of the
graduate in the school context and the articulation of the theory and practice acquired
in the university and rural school. Thus, the internship is configured as the moment
when the future professional of education experiences singular and significant
experiences in the construction of their professional identity. In this context, this
work aimed to identify the perceptions of the students of the Pedagogy Course at the
State University of Montes Claros about the importance of the internship in teacher
education. This research presents a qualitative approach, using the questionnaire as
an instrument of data collection. Through the results presented in the research it was
possible to verify that the Supervised Internship plays a fundamental role in the
process of teacher education, constituting the first contact that the student has with
his future field of action, enabling the development of skills as well as the expansion
knowledge and acquired in the university and in the field school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ramony Maria Silva Reis Oliveira

Professora Dra. do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG).

References

ALMEIDA, Maria I; PIMENTA, Selma G. Estágios supervisionados na formação docente. São

Paulo: Cortez, 2014.

BARREIRO, Iraide Marques de Freitas; GEBRAN, Raimunda Abou. Prática de Ensino e Estágio Supervisionado na formação de Professores. São Paulo: Avercamp, 2006.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 28, de 02 de outubro de 2001. Dá

nova redação ao Parecer CNE/CP 21/2001, que estabelece a duração e a carga horária dos

cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de

licenciatura, de graduação plena. Pareceres CNE/CP, Brasília, 2001b. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cnecp_212001.pdf. Acesso em: 13 jun. 2019.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002.

Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação

Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Resoluções CNE/CP,

Brasília, 2002 a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/res1_2.pdf. Acesso

em: 14 jun. 2019.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de

Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior

(cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda

licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 jul. 2015,

p. 8-12. Seção 1

LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Aprendizagem da Profissão Docente. Brasília: Liber

Livro, 2012.

PIMENTA, Selma G. A Didática como mediação na construção da identidade do professor:

uma experiência de ensino e pesquisa. In: ANDRÉ, M. e OLIVEIRA, M. R.(orgs.). Alternativas

do Ensino de Didática. Campinas: Papirus, 1997.

PIMENTA, S. G; Lima, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez Editora, 2004.

SCALABRIN, I. C.; MOLINARI, A. M. C. A importância da prática do estágio

supervisionado nas licenciaturas. UNAR, v. 17, n. 1, 2013.

Published

2020-09-10 — Updated on 2020-09-15

Versions

How to Cite

Souza, I. M. de, Oliveira, L. M. de ., & Oliveira, R. M. S. R. . (2020). SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP IN PEDAGOGY: ARTICULATION OF THEORY AND PRACTICE IN THE TEACHER TRAINING OF THE PEDAGOGY COURSE. Revista Ciranda, 4(2), 87–94. https://doi.org/10.46551/259498102020020 (Original work published September 10, 2020)