SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP IN PEDAGOGY: ARTICULATION OF THEORY AND PRACTICE IN THE TEACHER TRAINING OF THE PEDAGOGY COURSE
DOI:
10.46551/259498102020020Keywords:
Supervised Internship, Pedagogy and Teacher TrainingAbstract
The Supervised Curricular Internship in teacher training courses allows access to
theoretical and methodological instruments that are essential for the work of the
graduate in the school context and the articulation of the theory and practice acquired
in the university and rural school. Thus, the internship is configured as the moment
when the future professional of education experiences singular and significant
experiences in the construction of their professional identity. In this context, this
work aimed to identify the perceptions of the students of the Pedagogy Course at the
State University of Montes Claros about the importance of the internship in teacher
education. This research presents a qualitative approach, using the questionnaire as
an instrument of data collection. Through the results presented in the research it was
possible to verify that the Supervised Internship plays a fundamental role in the
process of teacher education, constituting the first contact that the student has with
his future field of action, enabling the development of skills as well as the expansion
knowledge and acquired in the university and in the field school.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria I; PIMENTA, Selma G. Estágios supervisionados na formação docente. São
Paulo: Cortez, 2014.
BARREIRO, Iraide Marques de Freitas; GEBRAN, Raimunda Abou. Prática de Ensino e Estágio Supervisionado na formação de Professores. São Paulo: Avercamp, 2006.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 28, de 02 de outubro de 2001. Dá
nova redação ao Parecer CNE/CP 21/2001, que estabelece a duração e a carga horária dos
cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de
licenciatura, de graduação plena. Pareceres CNE/CP, Brasília, 2001b. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cnecp_212001.pdf. Acesso em: 13 jun. 2019.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002.
Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação
Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Resoluções CNE/CP,
Brasília, 2002 a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/res1_2.pdf. Acesso
em: 14 jun. 2019.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de
Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior
(cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda
licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 jul. 2015,
p. 8-12. Seção 1
LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Aprendizagem da Profissão Docente. Brasília: Liber
Livro, 2012.
PIMENTA, Selma G. A Didática como mediação na construção da identidade do professor:
uma experiência de ensino e pesquisa. In: ANDRÉ, M. e OLIVEIRA, M. R.(orgs.). Alternativas
do Ensino de Didática. Campinas: Papirus, 1997.
PIMENTA, S. G; Lima, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez Editora, 2004.
SCALABRIN, I. C.; MOLINARI, A. M. C. A importância da prática do estágio
supervisionado nas licenciaturas. UNAR, v. 17, n. 1, 2013.
Downloads
Published
Versions
- 2020-09-15 (3)
- 2020-09-15 (2)
- 2020-09-10 (1)