CONSTRUCTION OF COMPUTATIONAL THINKING IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A CARTOGRAPHIC ANALYSIS
Keywords:
Computational thinking. Coding literacy. Digital abilities. Cartography.Abstract
This study intends to map and identify signs of the construction of computational
thinking by second-grade students from an elementary municipal school in Rio
Grande do Sul. During some periods, during regular classes developed at the
school’s computer lab, the children were challenged to solve problems sometimes
using a programmable robot, or developing activities proposed by the website “Hour
of code”, or working with programming activities on a software called Scratch. The
research method is based on principles of Cartography as proposed by Kastrup,
based on Deleuze and Guattari. The analysis of how students tried to solve the
problems presented is carried out considering concepts of computational thinking
(WING), coding literacy (DUDENEY et al) and digital abilities (PAPERT). The
results point out children’s autonomous learning process and evidences of
abstraction in solving the activities proposed. They also show children’s collective
actions/thoughts while sharing solutions with their peers, their way.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria I; PIMENTA, Selma G. Estágios supervisionados na formação docente. São
Paulo: Cortez, 2014.
BARREIRO, Iraide Marques de Freitas; GEBRAN, Raimunda Abou. Prática de Ensino e
Estágio Supervisionado na formação de Professores. São Paulo: Avercamp, 2006.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 28, de 02 de outubro de 2001. Dá
nova redação ao Parecer CNE/CP 21/2001, que estabelece a duração e a carga horária dos
cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de
licenciatura, de graduação plena. Pareceres CNE/CP, Brasília, 2001b. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cnecp_212001.pdf. Acesso em: 13 jun. 2019.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002.
Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação
Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Resoluções CNE/CP,
Brasília, 2002 a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/res1_2.pdf. Acesso em:
jun. 2019.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de
Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior
(cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda
licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 jul. 2015, p.
-12. Seção 1
LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Aprendizagem da Profissão Docente. Brasília: Liber
Livro, 2012.
PIMENTA, Selma G. A Didática como mediação na construção da identidade do professor:
uma experiência de ensino e pesquisa. In: ANDRÉ, M. e OLIVEIRA, M. R.(orgs.). Alternativas
do Ensino de Didática. Campinas: Papirus, 1997.
PIMENTA, S. G; Lima, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez Editora, 2004.
SCALABRIN, I. C.; MOLINARI, A. M. C. A importância da prática do estágio supervisionado
nas licenciaturas. UNAR, v. 17, n. 1, 2013.
Downloads
Published
Versions
- 2020-09-15 (2)
- 2020-09-10 (1)