This is an outdated version published on 2020-09-10. Read the most recent version.

CONSTRUCTION OF COMPUTATIONAL THINKING IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A CARTOGRAPHIC ANALYSIS

Authors

  • Cristina M. Pescador Universidade de Caxias do Sul - UCS
  • Sintian Schmidt Universidade de Caxias do Sul - UCS
  • Aline Silva De Bona Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS

Keywords:

Computational thinking. Coding literacy. Digital abilities. Cartography.

Abstract

This study intends to map and identify signs of the construction of computational
thinking by second-grade students from an elementary municipal school in Rio
Grande do Sul. During some periods, during regular classes developed at the
school’s computer lab, the children were challenged to solve problems sometimes
using a programmable robot, or developing activities proposed by the website “Hour
of code”, or working with programming activities on a software called Scratch. The
research method is based on principles of Cartography as proposed by Kastrup,
based on Deleuze and Guattari. The analysis of how students tried to solve the
problems presented is carried out considering concepts of computational thinking
(WING), coding literacy (DUDENEY et al) and digital abilities (PAPERT). The
results point out children’s autonomous learning process and evidences of
abstraction in solving the activities proposed. They also show children’s collective
actions/thoughts while sharing solutions with their peers, their way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina M. Pescador, Universidade de Caxias do Sul - UCS

Professora no Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado em Educação) na Universidade de
Caxias do Sul, Doutora em Informática em Educação.

Sintian Schmidt, Universidade de Caxias do Sul - UCS

Professora na Rede Municipal de Ensino e Assessora Pedagógica de Informática Educativa da
Secretaria Municipal da Educação em Caxias do Sul, Mestre em Educação.

Aline Silva De Bona, Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS

Professora no Instituto Federal do Rio Grande do Sul, Campus de Osório, Doutora em Informática em
Educação.

References

ALMEIDA, Maria I; PIMENTA, Selma G. Estágios supervisionados na formação docente. São

Paulo: Cortez, 2014.

BARREIRO, Iraide Marques de Freitas; GEBRAN, Raimunda Abou. Prática de Ensino e

Estágio Supervisionado na formação de Professores. São Paulo: Avercamp, 2006.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 28, de 02 de outubro de 2001. Dá

nova redação ao Parecer CNE/CP 21/2001, que estabelece a duração e a carga horária dos

cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de

licenciatura, de graduação plena. Pareceres CNE/CP, Brasília, 2001b. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cnecp_212001.pdf. Acesso em: 13 jun. 2019.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002.

Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação

Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Resoluções CNE/CP,

Brasília, 2002 a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/res1_2.pdf. Acesso em:

jun. 2019.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de

Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior

(cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda

licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 jul. 2015, p.

-12. Seção 1

LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Aprendizagem da Profissão Docente. Brasília: Liber

Livro, 2012.

PIMENTA, Selma G. A Didática como mediação na construção da identidade do professor:

uma experiência de ensino e pesquisa. In: ANDRÉ, M. e OLIVEIRA, M. R.(orgs.). Alternativas

do Ensino de Didática. Campinas: Papirus, 1997.

PIMENTA, S. G; Lima, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez Editora, 2004.

SCALABRIN, I. C.; MOLINARI, A. M. C. A importância da prática do estágio supervisionado

nas licenciaturas. UNAR, v. 17, n. 1, 2013.

Published

2020-09-10

Versions

How to Cite

Pescador, C. M. ., Schmidt, S. ., & Bona, A. S. D. . (2020). CONSTRUCTION OF COMPUTATIONAL THINKING IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A CARTOGRAPHIC ANALYSIS . Revista Ciranda, 4(2), 95–113. Retrieved from https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/ciranda/article/view/3245