ENSINO E FENOMENOLOGIA: AGUÇANDO O OLHAR GEOGRÁFICO PARA A (RE)LEITURA E DA REINTERPRETAÇÃO DA DIMENSÃO DIDÁTICOPEDAGÓGICA

Authors

  • Mariana Rodrigues da Costa Neves Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • José Antônio Souza de Deus Universidade Federal de Minas Gerais- UFMG
  • Ludimila de Miranda Rodrigues Instituto Federal de Minas Gerais - IFMG

DOI:

10.46551/259498102021001

Keywords:

Methodology. Phenomenology. Teaching. Higher education

Abstract

The purpose of this paper is reflecting on the humanistic cultural
dimension in the intersubjective relations imprinted by the values,
feelings, actions, experiences, and perceptions observed in the
administration of classes for Supervised Teaching Internship at the
College. In this perspective, the Phenomenological Method has been
demonstrated as a new form and tool in the understanding of social and
educational processes, based on multiple relationships between
established actors involved there, manifested in perceptions, feelings,
expressions, signs, emotion, often disregarded and unnoticed by
geographic knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Rodrigues da Costa Neves, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Professora da Universidade Federal de Juiz de Fora; Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais.

José Antônio Souza de Deus, Universidade Federal de Minas Gerais- UFMG

Professor Associado da Universidade Federal de Minas Gerais; Doutor em Geografia pela
Universidade Federal do Rio de Janeiro

Ludimila de Miranda Rodrigues, Instituto Federal de Minas Gerais - IFMG

Professora do Instituto Federal de Minas Gerais; Doutora em Geografia pela Universidade
Federal de Minas Gerais.

References

AGUIAR, Valéria Trevizani Burla. Cognição e Representação Geográfica do Espaço.

Sociedade & Natureza, Uberlândia, 11 (21 e 22): p.57-65, jan/dez, 1999.

AUGÉ, Marc. Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas:

Papirus, 1994.

BUENO, Enilda Rodrigues de Almeida. Fenomenologia: a volta as coisas mesmas. In:

PEIXOTO, Adão José (Org.) Interações entre fenomenologia e educação. Campinas: Alínea,

p. 9-42, 2003.

BUTTIMER, Anne. Apreendendo o dinamismo do mundo vivido. In: CHRISTOFOLETTI,

Antônio (Org.). Perspectivas da Geografia. 2ª Edição. São Pauo: DIFEL, 1985. p. 165-193.

COLLOT, Michel. Pontos de vista sobre a percepção das paisagens. Boletim de Geografia

Teorética, 20 (39), p.21-32, 1990.

HEIDEGGER, Martin. Todos nós... ninguém: um enfoque fenomenológico do social. São

Paulo: Moraes, 1981.

KOZEL, S. Nogueira, A. R. B. Geografia das representações e sua aplicação pedagógica:

contribuições de uma experiência vivida. Revista do Departamento de Geografia, são

Paulo, n. 13, p. 239-257, 1999.

LEWGOY, Alzira Mª. B;SCAVONI, Maria Lucia. Supervisão em Serviço Social: a formação

do olhar ampliado. In: Revista Texto & Contextos. EDIPUCRS. Porto Alegre: 2002.

LOWENTHAL, David. Geografia, experiência e imaginação: em direção a uma

epistemologia geográfica. In: CHRISTOFOLETTI, Antônio (Org.). Perspectivas da

Geografia. 2ª Edição. São Pauo: DIFEL, 1985. p. 103-141.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Conversas – 1948. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes,

MERLEAU-PONTY, Mauri

REIS, Breno Maciel Souza. Pensando o Espaço, o lugar e o não lugar em Certeau e Augé:

perspectivas de análise a partir da interação simbólica de Fourquare. Contemporânea. N.21.

Ano 2. Vol.2. 2013. P.136-148.

Published

2021-03-08

How to Cite

Neves, M. R. da C., Deus, J. A. S. de, & Rodrigues, L. de M. (2021). ENSINO E FENOMENOLOGIA: AGUÇANDO O OLHAR GEOGRÁFICO PARA A (RE)LEITURA E DA REINTERPRETAÇÃO DA DIMENSÃO DIDÁTICOPEDAGÓGICA. Revista Ciranda, 5(1), 02–16. https://doi.org/10.46551/259498102021001

Issue

Section

Artigos