ENSINO E FENOMENOLOGIA: AGUÇANDO O OLHAR GEOGRÁFICO PARA A (RE)LEITURA E DA REINTERPRETAÇÃO DA DIMENSÃO DIDÁTICOPEDAGÓGICA
DOI:
10.46551/259498102021001Keywords:
Methodology. Phenomenology. Teaching. Higher educationAbstract
The purpose of this paper is reflecting on the humanistic cultural
dimension in the intersubjective relations imprinted by the values,
feelings, actions, experiences, and perceptions observed in the
administration of classes for Supervised Teaching Internship at the
College. In this perspective, the Phenomenological Method has been
demonstrated as a new form and tool in the understanding of social and
educational processes, based on multiple relationships between
established actors involved there, manifested in perceptions, feelings,
expressions, signs, emotion, often disregarded and unnoticed by
geographic knowledge.
Downloads
References
AGUIAR, Valéria Trevizani Burla. Cognição e Representação Geográfica do Espaço.
Sociedade & Natureza, Uberlândia, 11 (21 e 22): p.57-65, jan/dez, 1999.
AUGÉ, Marc. Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas:
Papirus, 1994.
BUENO, Enilda Rodrigues de Almeida. Fenomenologia: a volta as coisas mesmas. In:
PEIXOTO, Adão José (Org.) Interações entre fenomenologia e educação. Campinas: Alínea,
p. 9-42, 2003.
BUTTIMER, Anne. Apreendendo o dinamismo do mundo vivido. In: CHRISTOFOLETTI,
Antônio (Org.). Perspectivas da Geografia. 2ª Edição. São Pauo: DIFEL, 1985. p. 165-193.
COLLOT, Michel. Pontos de vista sobre a percepção das paisagens. Boletim de Geografia
Teorética, 20 (39), p.21-32, 1990.
HEIDEGGER, Martin. Todos nós... ninguém: um enfoque fenomenológico do social. São
Paulo: Moraes, 1981.
KOZEL, S. Nogueira, A. R. B. Geografia das representações e sua aplicação pedagógica:
contribuições de uma experiência vivida. Revista do Departamento de Geografia, são
Paulo, n. 13, p. 239-257, 1999.
LEWGOY, Alzira Mª. B;SCAVONI, Maria Lucia. Supervisão em Serviço Social: a formação
do olhar ampliado. In: Revista Texto & Contextos. EDIPUCRS. Porto Alegre: 2002.
LOWENTHAL, David. Geografia, experiência e imaginação: em direção a uma
epistemologia geográfica. In: CHRISTOFOLETTI, Antônio (Org.). Perspectivas da
Geografia. 2ª Edição. São Pauo: DIFEL, 1985. p. 103-141.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Conversas – 1948. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes,
MERLEAU-PONTY, Mauri
REIS, Breno Maciel Souza. Pensando o Espaço, o lugar e o não lugar em Certeau e Augé:
perspectivas de análise a partir da interação simbólica de Fourquare. Contemporânea. N.21.
Ano 2. Vol.2. 2013. P.136-148.