A LEITURA LITERÁRIA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DE NARRATIVAS ESCRITAS POR UMA PROFESSORA

Authors

  • Ana Carolina Ferreri Martins Universidade Sul de Santa Catarina - UNISUL
  • Ana Maria Esteves Bortolanza Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL

DOI:

10.46551/259498102021004

Keywords:

Child education; Children's literature; Reading

Abstract

The aim of the article is to analyze theoretical and practical aspects of
literary reading in Early Childhood Education through written narratives
by a teacher. The study (2019-2020) was elaborated by means of a
qualitative research of exploratory character, having as procedure two
narratives written by a teacher of a class of 5 years, in a school of
Infantile Education of Tubarão, SC. It explores practical and theoretical
questions about literary reading in children's activities with the objects
of writing, specifically, children's literature books. The article highlights
the distance between the theoretical aspects of literary reading in
relation to the pedagogical practices of the teacher participating in the
research. We conclude that it is necessary, in Early Childhood
Education, to organize the conditions for the child's experience with
literary reading as a space for sharing and relationships that enable
children's interactions with literary reading in daily life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Ferreri Martins, Universidade Sul de Santa Catarina - UNISUL

Graduação em Pedagogia, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)

Ana Maria Esteves Bortolanza, Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL

Doutora em Educação (UNESP), Pós-Doutoramento em Educação (Universidade de Évora, Portugal), Docente da Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL).

References

BAJARD, E. Óculos de leitura: Escuta do texto ou leitura? Na Ponta do Lápis, v. VI, n. 13,

fev. 2010.

BATISTA, M. C. S. Práticas cotidianas na educação infantil: bases para a reflexão sobre as

orientações curriculares. Brasília: MEC, Secretaria da Educação Básica, Universidade do Rio

Grande do Sul, 2009.

BARBOSA, M. C. S. Práticas cotidianas na Educação Infantil: Bases para a reflexão sobre

as orientações curriculares. Brasília: MEC, SEB, 2009.

BORTOLANZA, A. M. E. O texto sedutor na literatura: apontamentos para uma leitura da

literatura infantil brasileira contemporânea. Álabe, nº4, dez. 2011.

BORTOLANZA, A. M.; FREIRE, R. T. J. Educação Literária e formação de leitores na

escola. In: MARTINS, R. A. F. Literatura e vida social. Jundiaí: Paco Editorial, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação e da Cultura, Conselho Nacional de Educação, Câmara da

Educação Básica. Introdução das Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil.

Brasília, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Fundo Nacional de

Desenvolvimento da Educação. PNLD 2019: Educação Infantil - guia de livros didáticos.

Brasília, DF: Secretária de Educação Básica, 2018.

CARVALHO. M. I. C.; RUBIANO. M. R. B. Organização do espaço em instituições préescolares. In: OLIVEIRA. Zilma de Morais Ramos de (org.). Educação infantil: muitos

olhares. São Paulo: Cortez. 2000.

COLOMBO, F. J. A literatura infantil como meio para a formação da criança leitora.

Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade

Estadual Paulista, 2009.

FINO, C. N. Vigotski e a zona de desenvolvimento proximal (ZPD): três implicações

pedagógicas. Revista Portuguesa de Educação. Braga, (Portugal), v. 14, n.2, p. 273- 291,

Disponível em: http://www3.uma.pt/carlosfino/publicacoes/11.pdf. Acesso: 20 dez.

FIORENTINI, D.; CRECCI, V. Desenvolvimento profissional docente: Um termo guardachuva ou um novo sentido à formação? Formação Docente. Belo Horizonte, v. 05, n.08, p.

-23, jan/jun.2013.

FURTADO, C. C.; OLIVEIRA, L. BIBLON: plataforma de incentivo à leitura para crianças.

Revista da Ciência, Informação e Documentação. Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, jan/jun. p. 68-85,

JUNQUEIRA, A. M. R. A constituição autora e leitora de crianças de três anos de idade.

Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Uberaba, 2015.

LIMA, M. E. C. de C.; GERALDI, C. M. G.; GERALDI, J. W. O trabalho com narrativas na

investigação em educação. Educação em Revista. 2015, vol.31, n.1, pp.17-44. Disponível em:

<http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698130280>. Acesso em: 9 de abril. 2017.

MELLO, S. A. Algumas Implicações Pedagógicas da Escola de Vygotsky para a educação

Infantil. Pro-posições. Campinas, v. 10, n.1, 1999, p. 16-27.

MINAYO, M. C. S. (org.). Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO,

M. C. de S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade.

Petrópolis: Vozes, 1993.

RAMOS, F. B.; PANOZZO, N. S. Modalidades narrativas: cantos lusitanos em quadrinhos.

In: RAMOS, F. B.; PANOZZO, N. S. P. Mergulhos de leitura: a compreensão leitora da

literatura infantil. Caxias do Sul, RS: Educs, 2015.

RIBEIRO, A. E. M. Literatura infantil e desenvolvimento da imaginação: trabalho modelado

como ferramenta de ensino do argumento narrativo. 2018. Tese (Doutorado em Educação

Brasileira). Faculdade de Filosofia e Ciências, Unesp, Marília, 2018.

RODRIGUES, M. C.; BORTOLANZA, A. M. E. Contradições entre linguagem escrita e

código alfabético: O que revelam professoras sobre a apropriação da escrita pelas crianças na

educação infantil. Dialogia. São Paulo, n. 31, p. 111-119, jan./abr. 2019.

SILVA, M. Usos da literatura na Educação Infantil: um percurso entre o pedagógico e o

estético. In: BAPTISTA, A. M. H.; NAVAS, D.; HUMMES, J. M.; DAL BELLO, M. P.

(Orgs.). Educação & O Belo e o Sublime. São Paulo: BT Acadêmica, 2017.

Published

2021-03-08

How to Cite

Martins, A. C. F., & Bortolanza, A. M. E. (2021). A LEITURA LITERÁRIA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DE NARRATIVAS ESCRITAS POR UMA PROFESSORA. Revista Ciranda, 5(1), 57–76. https://doi.org/10.46551/259498102021004

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.