A PESQUISA CIENTÍFICA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES/AS: UM ESTUDO ACERCA DO CURSO DE LICENCIATURA EM ARTES/HABILITAÇÃO EM MÚSICA DA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MONTES CLAROS
DOI:
10.46551/259498102021006Keywords:
Scientific Research; Music teacher initial training; Music teacher program.Abstract
This article presents results from a research that aimed to comprehend how the making of
scientific researches, at the music teacher program at Universidade Estadual de Montes Claros
(Unimontes), has influenced the path of students throughout their initial teacher training and
professional work. From a qualitative approach, the methodological support was composed of
bibliographic research in books, annals of scientific events, scientific journals, dissertations
and theses from the fields of Music and Education, in addition to documental research carried
out in archives of the Department of Arts of Unimontes, federal legislation and normative
documents produced at the university level. Semi-structured interviews were also conducted
with graduates who participated in researches during their under graduation period. From the
results obtained, it can be seen that between 1998 and 2019, only 16 researches were found.
The distribution of these works in this period is not so balanced, focusing on certain moments
that are defined by the work of specific teachers. From the data collected, it was evident that
the conduct of these researches impacted the trajectory of the interviewees when they
affirmed that they developed their critical sense, their writing skills and that these works
broadened their views to new possibilities in their undergraduate period and also in the job
market. It is concluded, therefore, that this diagnosis of scientific production was essential to
reflect on the role of research in the initial training of music teachers.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli. Pesquisa, formação e prática docente. In: . (Org.). O papel da pesquisa na
formação e na prática dos professores. 4. ed. São Paulo: Papirus, 2005.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF:
Senado Federal, 1988.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes
Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível
superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 2002. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP012002.pdf. Acesso em 18 dez. 2020.
BRASIL. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da
educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, 23 dez. 1996.
Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 18 dez. 2020.
BRASIL. Parecer CNE/CP nº 02 de 08 de março de 2004. Diretrizes Curriculares Nacionais
do curso de Música. Brasília, 2004. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/p04.pdf Acesso em 18 dez. 2020.
BRIDI, Jamile C. A A pesquisa nas universidades brasileiras: implicações e perspectivas. In
MASSI, Luciana; QUEIROZ, Salete Linhares. Iniciação científica [recurso eletrônico]:
aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro
/organização. 1 ed. São Paulo:Editora Unesp Digital, 2015. Disponível em:
http://books.scielo.org/id/s3ny4/pdf/massi-9788568334577.pdf#page=13. Acesso em 09 jun.
DEMO, Pedro. Educar pela Pesquisa. 2ª edição. Campinas: Editores Associados, 1997
FAGERLANDE, Aloysio Moraes Rego. Mesa-redonda: refletindo sobre a pós-graduação em
música No brasil. XXVIII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação
em Música, Manaus, 2018 . Disponível em:
https://www.anppom.com.br/congressos/index.php/28anppom/manaus2018/paper/viewFile/55
/2045. Acesso em 17 dez. 2020.
LUCAS, M. E. Sobre o significado da pesquisa em música na universidade. Porto Arte, v. 2,
n. 4, p. 51-55, 1991. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/PortoArte/article/view/27418/15939.
Acesso em 09 jun. 2019.
MARINS, P. R. A. ; JARDIM, V. S. ; SANTOS JUNIOR, J. B. . Ensino e Aprendizagem
Musical a Distância: Uma Análise das Pesquisas Realizadas no Âmbito do Curso de
Licenciatura em Música a Distância da UnB. In: XI CONFERÊNCIA REGIONAL LATINOAMERICANA DE EDUCAÇÃO MUSICAL DA ISME, 2017, Natal-RN. Anais. Natal-RN,
Disponível em:
http://abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/isme/2017/paper/view/2357.
Acesso em 18 dez. 2020.
MAZZILLI, Sueli. Ensino, pesquisa e extensão: reconfiguração da universidade brasileira em
tempos de redemocratização do estado. Revista Brasilieira de Política e Administração da
Educação. v 27. n 2. 2011. Disponível em:
https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/24770/14361. Acesso em 17 dez. 2020.
ENTREVISTADA 6. Entrevista concedida a Elaine Pereira de Oliveira em18 set. 2019.
Aparelho celular.
ENTREVISTADA 8. Entrevista concedida a Ana Caroline Pereira Mota em 20 out. 2019.
Aparelho celular.
ENTREVISTADO 9. Entrevista concedida a Ana Caroline Pereira Mota em15 out. 2019.
Aparelho celular.
MORATO, Cintia Tais. A FUNÇÃO FORMADORA DA PESQUISA NOS CURSOS DE
GRADUAÇÃO EM MÚSICA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA (UFU)
– MG. OuvirOUver. V. 1. 2005. Disponível em:
http://www.seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/47. Acesso em 09 jun. 2019.
RIBEIRO, Sonia Tereza Silva. Uma perspectiva crítica e cultural para abordar o
conhecimento curricular em música. Revista da ABEM. v. 8, n. 5, 2000. Disponível em:
http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/
view/453. Acesso em 18 dez. 2020.
SOUZA, Jussamara. Pesquisa e formação em educação musical. Revista da ABEM , Porto
Alegr. n.8. 2003. Disponível em:
http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/
view/408. Acesso em 18 dez. 2020.
SOUZA, Jussamara. Pós-Graduação em Educação Musical (resultados preliminares). Revista
da ABEM . v. 1. 1997. Disponível em:
http://abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/
Acesso em 18 dez. 2020.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MONTES CLAROS, 2001. Projeto Político Pedagógico
do Curso de Licenciatura em Artes/Ênfase em Música. Montes Claros, 2001.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MONTES CLAROS. Projeto Político Pedagógico do
Curso de Licenciatura em Artes/Habilitação em Música. Montes Claros, 2005.