This is an outdated version published on 2021-03-08. Read the most recent version.

PESQUISA COM CRIANÇAS SOBRE LEITURA E JOGOS DIGITAIS: INSTRUMENTOS METODOLÓGICOS NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DE DADOS

Authors

  • Adriana Ferreira Boeira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS
  • Flávia Brocchetto Ramos Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • Carla Beatris Valentin

DOI:

10.46551/259498102021007

Keywords:

: Children. Methodological Instruments. Digital Games. Reading.

Abstract

The purpose of this text is to discuss methodological instruments
explored in the process of building data in a qualitative empirical
research which investigated reading strategies applied by children. The
interlocutors use the website Click Jogos and they are 5th grade students at a private Elementary School in Vacaria – RS (Brazil). This website was chosen considering
the interests of the participants from their answers to an online survey. Therefore, based on
Bardin (1979, 2004) and Content Analysis, the corpus was built from utterances analyzed
from two sources: an online survey and audio and video verbal protocols (ERICSSON;
SIMON, 1993). Participants reported individually the actions executed by them while reading
and interacting with games of their interest and available on the website defined for the
investigation. Data were organized, codified and categorized in order to produce inferences on
the path followed by the subjects during the game and reading on the screen. The results
indicate how important verbal protocols can be as instruments to build research data since
they enable the construction of the corpus, which is comprised of verbal, visual (static or in
movement), sonorous and hybrid utterances.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Ferreira Boeira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS

Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e
Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Vacaria. Atualmente afastada para realização
de pós-doutorado. O presente trabalho foi realizado com apoio do Instituto Federal de Educação,
Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS).

Flávia Brocchetto Ramos, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu/UCS) e do Programa de PósGraduação em Letras, Cultura e Regionalidade (PPGLet/ Associação Ampla UCS/UniRitter).

Carla Beatris Valentin

³ Professora e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu/UCS)

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do

Método Sociológico na Ciência da Linguagem. 11.ed. São Paulo: Hucitec, 2004.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1979.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BOEIRA, Adriana Ferreira. Ler e jogar ou jogar e ler?: estratégias de leitura empregadas

por estudantes do 5º ano do ensino fundamental ao jogar no Click Jogos. 2016. 233 f. Tese

(Doutorado em Letras) – Programa de Doutorado em Letras – Associação Ampla

UCS/UniRitter. Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul. Disponível em:

<https://repositorio.ucs.br/handle/11338/1440>. Acesso em: 30 nov. 2020.

ERICSSON, K. A.; SIMON, H. A. (1993). Protocol analysis: verbal reports as data. MIT

Press, Cambridge, MA.

KATO, Mary Aizawa. O aprendizado da leitura. 5.ed. São Paulo: M. Fontes, 1999.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas /. 4.ed. Belo

Horizonte: Autêntica, 2001.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de

Educação, n 19, p. 20-28, jan/fev/mar/abr 2002. Disponível em:

<http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf>. Acesso em: 07 nov. 2020.

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa

Cruz do Sul, v.19, n2, p.04-27, jul./dez. 2011.

LÉVY, Pierre. O que é virtual? São Paulo: Editora 34, 1996.

SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil do leitor imersivo. São Paulo:

Paullus, 2004.

SANTAELLA, Lucia. Gêneros discursivos híbridos na era da hipermídia. Bakhtiniana,

São Paulo, 9 (2): 206-216, Ago./Dez. 2014a

SANTAELLA, Lucia. O leitor ubíquo e suas consequências para a educação. In: TORRES,

Patrícia Lupion (Org.). Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento.

Curitiba: SENAR - PR., 2014b.

SANTAELLA, Lucia. A condição expandida da leitura. Verbo, São Paulo, n. 9, p. 29-31,

ago. 2014c. Disponível em:

<http://www.abeu.org.br/ABEUMaster/imagem/RevistaVerbo/Pdf/revistaverbo2014_9.pdf>.

Acesso em: 12 out. 2020.

SANTAELLA, Lúcia; FEITOSA, Mirna. Mapa do jogo: a diversidade cultural do games.

São Paulo: Cengage Learning, 2009.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6.ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

VAN SOMEREN, M. W.; BARNARD, Y. F.; SANDBERG, J. A. C. The think aloud

method: a practical guide to modelling cognitive processes. London: Academic Press, 1994.

Published

2021-03-08

Versions

How to Cite

Boeira, A. F., Ramos, F. B., & Valentin, C. B. (2021). PESQUISA COM CRIANÇAS SOBRE LEITURA E JOGOS DIGITAIS: INSTRUMENTOS METODOLÓGICOS NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DE DADOS. Revista Ciranda, 5(1), 135–154. https://doi.org/10.46551/259498102021007

Issue

Section

Artigos