JOGOS MATEMÁTICOS COMO MOTIVAÇÃO PARA APRENDIZAGEM MATEMÁTICA

Authors

  • Julcilene Alves Lopes Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

DOI:

10.46551/259498102021009

Keywords:

Games, Learning, Playful.

Abstract

The theme of this article is Mathematics education: contributions of the
games in learning process. The research problematic pursuit understand
the way that is being used games for teaching math in elementary of
school X, in the first semester of 2012, have been adequate learning this discipline. So it's important rebound that the hypothesis before carrying out the research was:
the way that is being used games for teaching math in elementary of school X, in the first
semester of 2012, have been adequate learning this discipline. The methodology was based on
a qualitative view of research and operationalization of it involved a literature search based on
authors: Kishimoto, Smole, Vigotsky, Piaget, Oliveira, Araujo, Moyles, Fantin, Dante,
Santos, PCNs. It’s a is a field research which was achieved by conducting an structured
interview whereby a sample was Asked five teachers of school X and these subjects make up
a universe of twelve teachers. Based on the studies on the use of games in teaching
mathematics and search results with the questioned can be understood that the form which has
been used in games to make the teaching learning of school X contributes to the development
of an independent mathematical reasoning to the child and also allows the realization of
projections action planning solutions for new situations, creating own strategies to its
resolution, developing imagination and creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julcilene Alves Lopes, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES, pósgraduada em Supervisão e Orientação Escolar e em Psicopedagogia. Trabalha na Secretaria de
Educação do Distrito Federal.

References

ARAÚJO Vânia. O jogo no contexto da educação psicomotora. São Paulo: Cortez, 1992.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais:

Matemática. – Brasília: MEC/SEF, 1997.

CUNHA, Nylse Helena da Silva. Brinquedo, desafio e descoberta. Rio de Janeiro: FAE,

DAMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo

Horizonte: Autêntica, 2001.

DANTE. Roberto Luiz. Didática da resolução de problemas de matemática. São Paulo:

Editora Ática, 1991.

FANTIN, M. No mundo da brincadeira: jogo, brinquedo e cultura na educação infantil.

Florianópolis: Cidade Futura, 2000.

FREIRE. P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1971.

KISHIMOTO, M. Tizuko. O jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 9. ed. São Paulo:

Cortez, 2006.

LIMA. E. S. A Criança pequena e suas linguagens. São Paulo, Ed. Sobradinho, 2004.

MOYLES, Janet. A excelência do brincar. São Paulo: Artmed, 2006.

OLIVEIRA, Vera et al. O brincar e a criança do nascimento aos seis anos. Petrópolis:

Vozes, 2000.

PIAGET, J.;Inhelder, B. A psicologia da criança. 22 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil,

SANTOS, F. L. Educação matemática, de uma abordagem histórico cultural às

estruturas lógicas-matemáticas do pensamento cognitivo. Cortez Editora, São Paulo. 2002.

VYGOTSKY, L.S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993

Published

2021-03-08 — Updated on 2021-03-16

Versions

How to Cite

Lopes, J. A. (2021). JOGOS MATEMÁTICOS COMO MOTIVAÇÃO PARA APRENDIZAGEM MATEMÁTICA. Revista Ciranda, 5(1), 164–175. https://doi.org/10.46551/259498102021009 (Original work published March 8, 2021)

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.