DIGITAL TECHNOLOGIES: REFLECTIONS AND POSSIBILITIES OF IMPLEMENTATION IN TEACHING

Authors

  • João Ferreira Sobrinho Junior UFG
  • Cristina de Cássia Pereira Moraes UFG

DOI:

10.46551/259498102022003

Keywords:

Digital technology. Teaching. Educational Policy. Internet of Things.

Abstract

This article aimed to identify digital technologies that may be feasible and consequently
implemented for teaching in Brazil. In order to respond to this scenario, a documental and
bibliographic research was used for the survey, data collection and data analysis in a qualitative way.
As a result of the research we identified that the smartphone is the most viable digital device to be
used. This is justified because it is the digital device most used by students to study. In addition, the
percentage density of the population with a cell phone reaches 96%, and those with internet access
even in the lower classes is on average 84%. Furthermore, it was found that 99% of the Brazilian
municipalities have 3G coverage and 94% have 4G, which reflects the possibility of use in almost the
entire country. It is also noteworthy that the 5G internet is embryonic in Brazil, however, through its
speed and the Internet of Things, it promises a revolution that will undoubtedly reflect on education.
We conclude, then, that educational policies for the insertion of digital technologies in education must
be based on the country's reality and, thus, mitigate the waste of public funds.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Ferreira Sobrinho Junior, UFG

Doutorando em História pela Universidade Federal de Goiás-UFG. Técnico em Assuntos
Educacionais na Universidade Federal de Goiás (UFG)

Cristina de Cássia Pereira Moraes, UFG

Doutora em História das Ideias pela Universidade Nova de Lisboa. Professora Adjunta da
Universidade Federal de Goiás(UFG)

References

BARROS, E. MaxiEduca. Entenda a diferença e a tecnologia por trás da conexão do seu

celular, 2018. Disponível em: <https://blog.maxieduca.com.br/sigla-diferenca-4g/>. Acesso

em: 05 maio 2020.

BEHRENS, M. A. O paradigma emergente e a prática pedagógica. Curitiba: Editora

Vozes, 2013.

BRASIL. Anatel. Relatório Anual de Gestão, 2019. Disponível em:

<https://sei.anatel.gov.br/sei/modulos/pesquisa/md_pesq_documento_consulta_externa.php?e

EP-wqk1skrd8hSlk5Z3rN4EVg9uLJqrLYJw_9INcO59jtrWc1-S4nfX-SeHrqZ0yJ4y5VQfXU

s0tAawmhcxMpvx_M5wnV-y55u7TZxpVC1wbPvX8lqe4T93KoIvcrei>. Acesso em: 03

maio 2020.

BRASIL. Anatel. Telefonia Móvel, 2020. Disponível em:

<https://www.anatel.gov.br/paineis/acessos/telefonia-movel>. Acesso em: 04 maio 2020.

BRASIL. CGI.br. Sobre o CGI.br, 2020. Disponível em: <https://www.cgi.br/sobre/>.

Acesso em: 03 maio 2020.

BRESSAN, R. T. Dilemas da rede: Web 2.0, conceitos, tecnologias e modificações. Intercom

– Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XXX Congresso

Brasileiro de Ciências da Comunicação. Santos: [s.n.]. 2007. p. 1-13.

CABRAL, F. M. S.; CARVALHO, M. A. V. D.; RAMOS, R. M. Dificuldades no

relacionamento professor/aluno: um desafio a superar. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 14, n. 29, p.

-335, dez 2004. Disponível em:

<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2004000300008&lng=e

n&nrm=iso>. Acesso em: 29 maio 2020.

CGI.BR. Cetic.br. https: //cetic.br/sobre/, 2020. Disponível em: <https://cetic.br/sobre/>.

Acesso em: 03 maio 2020.

COSCARELLI, C. V. O uso da informática como instrumento de ensino-aprendizagem.

Presença Pedagógica, Belo Horizonte, p. 36-45, mar/abr. 1998.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados, 10ª ed. 2015.

DEUS, J. M. D. et al. Aula centrada no aluno versus aula centrada no professor: desafios para

mudança. Rev. bras. educ. med., Rio de Janeiro, v. 38, n. 4, p. 419-426, dez 2014. Disponível

em:

<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022014000400002&lng=e

n&nrm=iso>. Acesso em: 29 maio 2020.

FERNÁNDEZ, A. A inteligência aprisionada. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

FLORES, J. B. Um computador por aluno: possibilidades de inclusão e letramento digital.

Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 20, n. 2, p. 313-320, jul./dez. 2013.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GUTIERREZ, F.; PRIETO, D. A mediação pedagógica: a educação a distância alternativa.

São Paul: Papirus, 1994.

LEÃO, D. M. M. Paradigmas Contemporâneos de Educação: Escola Tradicional e Escola

Construtivista. Cad. Pesqui., São Paulo, n. 107, p. 187-206, jul. 1999. Disponível em:

<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15741999000200008&lng=e

n&nrm=iso>. Acesso em: 30 mar. 2021.

LÉVY, P. Cibercultura. tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação

pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.

OLIVEIRA, E. S. G. Adolescência, internet e tempo: desafios para a Educação. Educ. rev.

[online], Curitiba, n. 64, p. 283-298, abr./jun. 2017. ISSN 10.1590/0104-4060.47048.

Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/er/n64/0104-4060-er-64-00283.pdf>. Acesso em:

maio 2020.

PINTO, M. L. D. S. Práticas Educativas Numa Sociedade Global. Porto: ASA Editores,

SANTOS, J. D. Interfaces para Dispositivos Móveis. Dissertação de Mestrado em

Tecnologia da Inteligência e Design Digital. São Paulo. PUCSP. São Paulo, p. 99. 2013.

SANTOS, M. et al. Guia de Utilização de Plataformas de Aprendizagem em ambientes

escolares - Orientações para a dinamização de áreas de trabalho entre professores.

Lisboa: Centro de Competência RTE da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa,

SILVA, T. D. O.; SILVA, L. T. G. Os impactos sociais, cognitivos e afetivos sobre a geração

de adolescentes conectados às tecnologias digitais. Rev. psicopedag., São Paulo, v. 34, n.

, p. 87-97, 2017. Disponível em:

<http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862017000100009&ln

g=pt&nrm=iso>. Acesso em: 28 maio 2020.

VALENTE, J. Empresa Brasileira de Comunicação. Celular se torna principal forma de

acesso à internet no Brasil, 2018. Disponível em:

<https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2018-07/celular-se-torna-principal-forma-de-a

cesso-internet-no-brasil>. Acesso em: 06 maio 2020.

VANDRESEN, A. S. R. Web 2.0 e educação: Uso e Possibilidades. I Seminário Internacional

de Representações Sociais, Subjetividade e Educação - SIRSSE. Curitiba: PUCPR. 2011. p.

-12667.

Published

2022-08-26

How to Cite

Sobrinho Junior, J. F., & Pereira Moraes, C. de C. (2022). DIGITAL TECHNOLOGIES: REFLECTIONS AND POSSIBILITIES OF IMPLEMENTATION IN TEACHING. Revista Ciranda, 6(01), 33–47. https://doi.org/10.46551/259498102022003